wat voeren jong paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veronieky

wat voeren jong paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 08:36

zaterdag ga ik mijn paard op halen die 3 maanden op het land heeft gestaan. ze is eind maart begin april in gereden en 15 mei naar het land gegaan (dus tot 14 mei gereden etc) en 25 maart word ze 4.
momenteel is het net een hangbuik zwijntje
dus gaan we eerst maar weer is een beetje aan conditie training doen voor dat we er weer op gaan etc. onder tussen ben ik van stal veranderd. heb daar gevraagd wat mijn paard te eten kreeg: sochtens biks smiddags kuil savonds kuil en pulp dan kreeg ze smiddags ook nog wel een schep musli van mij (gelukkig)
ik heb mijn paard daar gekocht vandaar dat ik er altijd vanuit ging dat er wel redelijk gevoerd werd. maarja zo ga ik dus niet verder voeren
op de stal waar ik nu heen ga voeren we om beurten met iedereen die daar staat ze worden nu 3x per dag gevoerd en zit me af te vragen hoe ik dat ga doen... vandaar mijn vraag
oja we voeren prestatie brok van subli daar ik hoor het graag hopelijk is alles een beetje duidelijk zo
groetjes,
iris

ellepel

Re: wat voeren jong paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:48

ik zou 3 of 4x per dag hooi voeren, een dikke plak en dan 2x per dag een halve tot driekwart kilo gewoon basisbrok.

dat moet wel voldoende zijn.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:49

er staan richt lijnen op de zak biks. Ik voer mijn paard: 2x daags 1,5 kilo subli basis brok, 3 maal daags flinke plak hooi en 1 xdaags tussendoor n halve kilo biks en appel ( mijn paard is ruim 3 jaar, 1.71 en ruim 700 kilo)

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:44

Als het een paard is rond de 1.65m zou ik beginnen met 2 x daags 1.5 kilo brok of 3 x daags 1 kilo brok. verder zou ik daar goed hooi bijvoeren. je traint er dan ook mee ga ik van uit. Dan heb je een goede basis en van daar uit blijf je kijken naar je paard. Wordt het magereder dan moet het wat meer hebben, Is hij wat aan de dikke kant dan voer je wat minder. Kijken naar de voedingstoestand is heel belangrijk

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:57

als ze trug komt ga ik inderdaad beginnen met alles weer rustig op te bouwen en dan door te gaan ze is momenteel 1.70 en best een stevige dame
alvast bedankt voor de tips andere zijn ook nog welkom maar denk dat het allemaal wel zo'n beetje in het zelfde straatje zit ik weet iig weer wat meer
groetjes,
iris

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:24

ik zou idd hooi voeren, geen kuil want dna wordt ze nog vetter en ook geen muesli's ofzo, wnat dta zet ook allemaal aan, gewoon basisbrok, sportbrok kan ook geen kwaad als je dr ook weer gaat rijden natuurlijk , maar ik zou dan gewoon 3x per dag ongeveer een half tot 3/4 kilo geven... en als je merkt dat ze te weinig energie heeft, kan je het altijd opschroeven... en veel gras worden ze ook dik van he maar ik vind een jong paardje kan beter iets te dik zijn, dan graatmager wat je soms ziet, dat dikke train je er toch wel weer vanaf....

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 17:57

dat ben ik met je eens OrissE_GipsY beter een jong paard dat lekker stevig is dan te mager dit gaat er wel weer af en ze heeft het er naar de zin wat ik ook belangrijk vind en dat ze van kuil nog vetter worden wist ik niet... ik had vandaag ookgehoord dat het misschien ook een optie is om 2x hooi en 1x kuil te voeren op 1 dag omdat in hooi weer andere dingen zitten dan kuil.... weet alleenniet echt wat ze daar mee bedoelde zal met vitamine ofzo te maken hebben....ik heb geen idee heb nog nooit zo iets gehoord..
maar als ze zaterdag thuis komt gaan we binnn een week weer lichtjes beginnn met longeren dus stil staan doet ze niet

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:26

nou kijk...

in hooi/kuil zit wel evenveel vitaminses, maar het vochgehalte scheelt, dat is bij kuil meer, in kuil zit meer energie, eiwitten zijn ongeveer gelijk, calcium is ook gelijk, net als het fosfaat wat erin zit, en de sporeelementen erin zijn ook gelijk, het komt er dus op neer, dat er in kuilgras meer energie en vocht zit, zolang hij al die energie verbruikt met werken.. zal het geen probleem zijn, maar heb jij een jong paard, dan gaan de stoffen die die dus niet omzet met werken zich alsmaar opslaan, waardoor je ook weer verzuring van spieren enzo kan krijgen... ( dit is meestal het geval bij grote verpakte balen kuilgras, omdat de bacterien daarin omgezet kunnen worden in melkzuur hierdoor kunnen ze botulisme krijgen.. ) maar dat is verder niet echt belangrijk, zolang je een goede kwaliteit kuilgras voert, maa ik zou je jonge paardje lekker eerst op hooi houden, totdat je hem echt aan het werk hebt enzo....

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:38

hartstikke bedankt voor de info!!
weer wat wijzer geworden
groetjes,
iris