anne7 schreef:<knip>
Ik weet daar gewoon te weinig van af, vandaar mijn vraag hier.
Op het moment dat het beter is om nog even te wachten (totdat hij bijvoorbeeld 1, 5 is o.i.d) dan zal ik idd mijn merrie ergens anders moeten plaatsen. Dus de keuze scheiden of snijden dat snap ik natuurlijk, de vraag is alleen wanneer..................
En vandaar ook mijn vraag, wanneer zijn ze geslachtsrijp. Moet ik zodra hij komt mijn merrie al direct ergens anders plaatsen, of kan hij totdat hij (bijvoorbeeld) 1 is nog bij mijn merrie?
O.K. Concreet: Een hengst kan vruchtbaar zijn vanaf 7 maand. De meesten zijn wat later, rond 9 a 10 maand. Echter met een merrie in het rond, zou ik dat risico niet nemen.
Castreren kan vanaf het moment dat de ballen zijn ingedaald. Er is, meestal, ook geen medische reden om te wachten.
Ik heb ooit een Fjord laten castreren op 9 maand, zodat hij in de groep kon opgroeien, ook omdat hij erg vervelend werd van zijn eenzame opsluiting, wat toen niet anders kon, helaas. Dit paardje is uiteindelijk opgegroeit tot grote, brave Fjord waar je de hele wereld mee aankon.
Wanneer je laat castreren is je eigen keuze. Iedereen zal iets anders zeggen, met allerlei, al dan niet rechtmatige, redenen.
Hetzelfde geldt voor de manier waarop je het doet. Je kunt het thuis laten doen, of in de kliniek (mijn voorkeur).