Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne7

Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 08:15

Binnenkort krijg ik er een veulen bij. Waarschijnlijk een hengstje. Hij komt bij mijn merrie van 22 en een ruin te staan.
Maar nu de vraag
Vanaf welke leeftijd zijn ze geslachtsrijp en vanaf welke leeftijd kan je ze het beste castreren? Wat zijn de voor- en nadelen om ze vroeg te castreren?
Hoe zit het met de "hengstenuitstraling" als je ze vroeg castreerd of is dat onzin?
Op zich heb ik zelf genoeg ervaring om hem zo lang mogelijk hengst te houden, het is alleen wat onhandig met mijn merrie

ellepel

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:20

een ponyhengst kan wel vanaf een 10 maanden geslachtsrijp zijn en dekken

vanaf die leeftijd kunnen ze dan ook gecastreerd worden.
voor en nadelen...tja.

je hebt het bekende verhaal dat als je vroeg castreerd het dier niet mooi uitgroeid en veel smaller blijft, maar ik heb wel hengsten ehh sorry ruinen gezien die wel normaal uitgroeiden.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:21

ik zou het aan de dierenarts vragen............
aangezien er een merrie bij staat zou ik geen risico's nemen!

Citaat:
ik heb wel hengsten gezien die wel normaal uitgroeiden.....

Dat zegt genoeg!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:25

Het is vaak zo dat ruinen die vroeg ruin werden juist wat groter en breder worden....alleen missen ze vaak wat hengstenuitstraling...maar ken er genoeg die wel het sierlijke hengstenuiterlijk en gedrag behouden hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:21

Ik vindt de discussie hoe een hengstveulen uitgroeit in dit geval in geen enkele verhouding staan met een eventuele zwangerschap van je merrie.
Je hebt dus de keuze: apart zetten of het mes erin. Al de rest is onzin in dit geval.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:44

mijn paard is op zijn tweede geruind.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:49

Mijn ruin Is met 1 jaar en 3 mnd geruind zodat ie lekker naar buiten kon!
totaal geen last van gehad en hij groeit lekker door ! (5 cm sinds die tijd..)

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:51

@Ikke,
graag maak ik de beslissing zelf welke keuze ik heb. En inderdaad of ik ga hem castreren, of de merrie gaat ergens anders heen. Ik ga inderdaad geen hengst en merrie bij elkaar zetten. (zolang ik geen veulen wil )
Maar ik heb een aantal vragen om deze keuze goed te kunnen maken... en één daarvan is inderdaad hoe het veulen uit zal groeien. Ik vind dat namelijk wel interessant om te weten.
Dus het gaat er niet om welke keuze ik heb, maar wat de gevolgen ervan zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:15

anne7 schreef:
@Ikke,
graag maak ik de beslissing zelf welke keuze ik heb. En inderdaad of ik ga hem castreren, of de merrie gaat ergens anders heen. Ik ga inderdaad geen hengst en merrie bij elkaar zetten. (zolang ik geen veulen wil )
Maar ik heb een aantal vragen om deze keuze goed te kunnen maken... en één daarvan is inderdaad hoe het veulen uit zal groeien. Ik vind dat namelijk wel interessant om te weten.
Dus het gaat er niet om welke keuze ik heb, maar wat de gevolgen ervan zijn.

Alles wat daarover wordt gezegd is speculatief. Daar is nooit onderzoek naar gedaan en het lijkt me ook vrijwel onmogelijk om daar onderzoek naar te doen (nog afgezien van het nut).
Wat dus de gevolgen zijn van je keuze, is niet te zeggen. Als je voor het ene kiest, zul je nooit weten wat er gebeurt zou zijn als je voor het andere had gekozen.
Dat is de achtergond van mijn opmerking. jij kunt wel wat willen, maar de realiteit is scheiden of snijden; meer smaken zijn er in dit geval niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:32

[quote="anne7]Maar ik heb een aantal vragen om deze keuze goed te kunnen maken... en één daarvan is inderdaad hoe het veulen uit zal groeien. Ik vind dat namelijk wel interessant om te weten.
[/quote]
Hoe het veulen uitgroeit is van heel veel meer factoren afhankelijk dan wel of geen ballen. Voldoende beweging, voldoende bouwstoffen, al dan niet ziektes hebben, etc. zijn ook van cruciaal belang. Niet te vroeg belasten is er ook nog zoeentje, geef hem de kans op uit te groeien.

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:37

Ik heb mij ooit eens laten vertellen.. (weet niet of eht klopt) h0e eerder je een hengst castereerd, hoe groter dat hij wordt, en als je later castereerd dan wordt hij sterker... en dat 2 jaar het beste is tenzij hij erg vervelend is... H0e later je het doet hoe meer pijn hij gaat lijden...

Remoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:37

Ik zou wachten tot in het voorjaar dat hij twee wordt. In het voorjaar heb je dan ook nog niet zo veel last van vliegen en ander ongedierte.
Het paard heeft fatsoenlijk de kans en tijd om goed te groeien en heeft er dan het minste last van.

Dat is tenminste de ervaring die ik heb. Ik zou het niet te jong laten doen in elk geval....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:03

Wat castreren jullie allemaal jong. Ik heb een hengst van 1.5 jaar. En daar hangen nog niet eens ballen onder. En hij is ook super braaf. Hij staat tot zijn derde met een andere hengst en twee ruinen op het land.
Waarom altijd dat hakkie takkie weg zakkie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:11

felicity schreef:
Wat castreren jullie allemaal jong. Ik heb een hengst van 1.5 jaar. En daar hangen nog niet eens ballen onder. En hij is ook super braaf. Hij staat tot zijn derde met een andere hengst en twee ruinen op het land.

Wat hij niet kent mist hij niet. En vroeg castreren is fysiek minder ingrijpend.

Voordeel is vaak dat een paard groter groeit omdat de groeischijven later sluiten bij een ruin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:13

felicity schreef:

Omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om een hengst op te laten groeien. Zolang als 90% van paardenbezittend Nederland al over de zeik gaat als ze denken dat ze een hengst zien, zal je in principe over eigen middelen moeten beschikken om een hengst op te laten groeien.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:20

ik vraag me nog steeds af of het zin heeft om mijn hengst van 21 te laten castereren heb weleens gehoord dat hij zijn gerdrag alsnog behoud vanwege zijn leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:30

mijn kwpn ruin van nu 1jaar en ±4 maanden is 2 maanden geleden geruind en groeit nog als een tierelier.

mijn haflinger kwam met 2hier toen was hij ik schat een half jaar ruin. die is ook mooi gegroeid..inde lengte en de breete...dus van dat niet utigroeien zijn fabeltjes..(teminste...bij veel paarden..er zijn uitzonderingen )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:04

valerm schreef:
ik vraag me nog steeds af of het zin heeft om mijn hengst van 21 te laten castereren heb weleens gehoord dat hij zijn gerdrag alsnog behoud vanwege zijn leeftijd.

Hangt van je afwegingen af. Waarom zou je hem alsnog ruinen? Als hij zich fatsoenlijk gedraagt en je hem niet in de buurt hebt van merries (of hoogstens drachtige merries) waarom zou je dan?
De enige reden die ik zou zien om hem nu nog te ruinen is dat je hem in een gemengde groep zou willen plaatsen. Want als hij niet te hanteren was, was hij al jaren geleden geruind, toch?

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:57

die van mij is nu 7 en wil ik laten castreren.
omdat hij een beetje erg laat is en zijn hormonen hem nu pas in de weg gaan zitten.

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 11:39

ikke schreef:

Alles wat daarover wordt gezegd is speculatief. Daar is nooit onderzoek naar gedaan en het lijkt me ook vrijwel onmogelijk om daar onderzoek naar te doen (nog afgezien van het nut).
Wat dus de gevolgen zijn van je keuze, is niet te zeggen. Als je voor het ene kiest, zul je nooit weten wat er gebeurt zou zijn als je voor het andere had gekozen.
Dat is de achtergond van mijn opmerking. jij kunt wel wat willen, maar de realiteit is scheiden of snijden; meer smaken zijn er in dit geval niet.

Ikke, dat snap ik, en ik heb ook niet gezegd dat ik wat anders wil, maar waar het mij om gaat is op welke leeftijd ik het beste kan castreren en wat de voor- en nadelen zijn.
Het veulen is 7 maanden als hij komt, moet ik hem dan al direct castreren? Gevoelsmatig is dat veel te jong, vandaar mijn vraag op welke leeftijd kan dit het beste (niet alleen op basis van "hengstenuitstraling" maar ook in praktische zin. Voorjaar is beter dan najaar, 2 jaar is beter dan 1 jaar.............enz.) Ik weet daar gewoon te weinig van af, vandaar mijn vraag hier.
Op het moment dat het beter is om nog even te wachten (totdat hij bijvoorbeeld 1, 5 is o.i.d) dan zal ik idd mijn merrie ergens anders moeten plaatsen. Dus de keuze scheiden of snijden dat snap ik natuurlijk, de vraag is alleen wanneer..................
En vandaar ook mijn vraag, wanneer zijn ze geslachtsrijp. Moet ik zodra hij komt mijn merrie al direct ergens anders plaatsen, of kan hij totdat hij (bijvoorbeeld) 1 is nog bij mijn merrie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:01

anne7 schreef:
<knip>
Ik weet daar gewoon te weinig van af, vandaar mijn vraag hier.
Op het moment dat het beter is om nog even te wachten (totdat hij bijvoorbeeld 1, 5 is o.i.d) dan zal ik idd mijn merrie ergens anders moeten plaatsen. Dus de keuze scheiden of snijden dat snap ik natuurlijk, de vraag is alleen wanneer..................
En vandaar ook mijn vraag, wanneer zijn ze geslachtsrijp. Moet ik zodra hij komt mijn merrie al direct ergens anders plaatsen, of kan hij totdat hij (bijvoorbeeld) 1 is nog bij mijn merrie?

O.K. Concreet: Een hengst kan vruchtbaar zijn vanaf 7 maand. De meesten zijn wat later, rond 9 a 10 maand. Echter met een merrie in het rond, zou ik dat risico niet nemen.
Castreren kan vanaf het moment dat de ballen zijn ingedaald. Er is, meestal, ook geen medische reden om te wachten.
Ik heb ooit een Fjord laten castreren op 9 maand, zodat hij in de groep kon opgroeien, ook omdat hij erg vervelend werd van zijn eenzame opsluiting, wat toen niet anders kon, helaas. Dit paardje is uiteindelijk opgegroeit tot grote, brave Fjord waar je de hele wereld mee aankon.
Wanneer je laat castreren is je eigen keuze. Iedereen zal iets anders zeggen, met allerlei, al dan niet rechtmatige, redenen.
Hetzelfde geldt voor de manier waarop je het doet. Je kunt het thuis laten doen, of in de kliniek (mijn voorkeur).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:20

Bij ons op stal staat een merrie die (elders) drachtig is geraakt terwijl ze bij een hengstveulen van een maand of 6 in de wei stond, dus ik zou wat dat betreft geen enkel risico nemen
Tja, dan wanneer: voorjaar heeft een aantal zeer praktische voordelen, zoals veel voeding in het gras en weinig vliegen en ander gespuis nog niet al te warm, etc. Goede omstandigheden voor vlotte genezing, dus.

Aan de andere kant is het verhuizen van je merrie best ingrijpend voor haar, het zal waarschijnlijk betekenen dat ze na verloop van tijd ook weer terug verhuisd, dat is dus 2x stress. Houdt daar wel rekening mee!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:02

De mijne is toen hij (net) jaarling was gecastreerd, dat is in de wei gedaan. Doordat er maar 1 dierenarts kwam heb ik zelf om zijn nek moeten liggen en had daar al de grootste moeite mee. Ben blij dat de mijne nog maar naarling was, volgens de dierenarts konden de meeste 3-jarige en ouder alleen in de kliniek helemaal onder verdoving gedaan worden. Waarom wachten als hij toch ruin wordt?