Deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 00:03

Mijn vzpaard staat altijd in de winter MET deken op,dag en nacht...
Het is een ruin van +20,hij heeft tot nu toe altijd met een winterdeken op stal gestaan,maar deze winter gaat hij ook overdag de paddock op
Ik vroeg me af,of het nodig is om een winterdeken op te doen?
Ik wil graag minderen,hij maakt toch genoeg wintervacht aan?
Ook plaatste ik een tijdje geleden een topic van scheren of niet?
Vraag me nog steeds af of het nodig is,waarom scheert men?
Vanwege het zweet dat moeilijker opdroogt?
Dat zou de reden zijn dat we hem zouden laten scheren.
Maar toch,ik twijfel eigenlijk enorm,wel of niet scheren,wel of geen deken?

Nouja bokkers!!
Wat denken jullie ervan?

Chrissetje

Re: Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:18

als hij toch zelf winterharen aanmaakt..en als jij het niet zo erg vind zou ik geen deken op doen,en dus ook niet scheren

de meestte mensen scheren idd omdat het paard moeilijker droog te krijgen is na het werk(rijden,longeren...).
mss zijn er ook mensen die hun paard scheren omdat ze het mooier vinden staan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:25

de mijne krijgt een regendekentje op, ongevoerd.

hij maakt wel winterhaar aan, maar niet zo lang, dus rijden etc kan gewoon.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:02

Een paard dat over de twintig is, heeft wel degelijk wat meer moeite met een goede wintervacht aanmaken (en verliezen trouwens) en is meestal ook kouwelijker dan een jonger paard.
Was het een wild paard dan zou hij het best moeilijk hebben in de winter, enorm afvallen omdat alle energie naar het zichzelf warmhouden gaat en wellicht overlijden aan onderkoeling.
Om je paard dus een beetje in vorm te houden en onderkoeling tegn te gaan, is een dek wel zo fijn.
Ik ben gewoonlijk tegen dekens, want een paarden vacht is een prima jas, maar een oude paardenvacht is als een oude jas die dun is en gaten heeft....

Als hij zweet onder de deken is de deken te warm.

Men scheert als het paard zwaar werk moet doen (jacht, springen, zwaren dressuur) en een dikke warme vacht er voor zorgt dat het paard oververhit raakt en het werk eigenlijk niet goed kan doen.

Bij normaal werk raakt een paard ook wel eens nat, en dan ben ik meer voor nadien goed droogstappen en laten drogen onder een dunne wollen deken of vliegen deken voordat het dek opgaat, dan scheren.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:43

ik zou als je hem scheert, zeker een deken om doen, en aangezien het een wat ouder paard is, zou ik toch wel met een deken beginnen, oudere paarden zijn meestal wat moeilijker met hun vacht wisselen enzo, dus als je gewoon zorgt dat zijn vacht niet al te dik wordt, hoef je geen superdik dek om, maar dan is het voor hem na de winter weer iets makkelijker om ook van het haar af te komen.... en buiten zou ik er zowiezo eentje om doen...zeker met ons klimaat... altijd regen enzo...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:04

even een vraagje tussen door, kun je niet gewoon een dunne fleece deken op doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:16

kan wel, maar dan kunnen ze niet echt buiten lopen als het regent....
vandaar dat ik ga voor een ongevoerde regendekn, hoef je ook niet te verwisselen..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:17

mijn paard is staat in de winter toch niet buiten:(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:19

Krips schreef:
even een vraagje tussen door, kun je niet gewoon een dunne fleece deken op doen?

Buiten??? Zo'n fleece deken is bedoeld als zweet- of onderdeken en zeker niet om een paard mee buiten te laten spelen.
Ik zou zeggen, kijk naar het paard, als hij het koud krijgt doe je een dekentje op. De kans dat een paard van boven de 20, die ook nog gewend is aan dekens, er behoefte aan heeft is wel heel groot. Dus hou in ieder geval een goede regendeken paraat.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:20

Ok zal ik doen,wat is dan het beste?Gewoon een regendeken op?
Of eerst zonder proberen?