Meer controle op buitenrit: hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Meer controle op buitenrit: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:13

Twee weken geleden ben ik buiten van mijn paard gevallen (langs de weg) dus de schrik zit er wel even in.
Ik rijd al jaren alleen langs de weg, en ze doet wel eens gek, maar nooit zo gek dat ik er af mieter. Nu dus wel. Ik heb een gevoelig paardje (volbloedtype, niet meer te redden :-/), gewoon een beetje een kikkertje. Als ze schrikt is het meestal van kleine prutsdingetjes (plastic zakjes, stenen, dat soort dingen). Ze heeft op Z-niveau gelopen dus het is niet zo dat ze niet weet wat wel en niet mag. Ook op dit moment is ze rijtechnisch in principe prima voor elkaar.

Ik vroeg me af wat ik, als ik weer naar buiten ga, kan doen om haar acties binnen de perken te houden en mezelf wat veiliger te voelen. Een spoortje ben ik sowieso van plan en voorheen heb ik ook wel met slof buiten gereden, maar dat vind ik toch geen permanente oplossing. Ik weet dat sommige mensen om buiten te rijden een ander bit gebruiken. Wie doet dat en wat hangje er dan in?
Iemand andere ideeën?

opala

Re: Meer controle op buitenrit: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:30

Een spoortje lijkt mij niet zo'n geweldig idee bij een gevoelig paard. Langs de weg blijven stappen, want mocht je je balans kwijt raken, is die sneller hersteld dan in draf of galop. Zoek paden op waar je zacht valt . Controle heb je nu eenmaal niet altijd, het gaat erom dat je door ontspanning zo veel mogelijk met elke beweging van je paard meegaat. Aangezien dit wel eens te abrupt (voor ons doen) gebeurd, lig je er wel eens naast of wordt je als een harmonica in elkaar gedrukt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:42

Een spoortje kan zeker wel helpen in sommige gevallen. Om je paard ergens langs te krijgen waarvoor hij eigenlijk om wil draaien etc.

Ik heb zelf ook een paard wat een aardig heethoofd is en bovendien een enorme schijtlijster, zeker wat betreft buitenrijden (en het is nog wel een tinker, identiteitscrisisje ).
Gelukkig gaat het tegenwoordig wat beter, maar helemaal te vertrouwen wat dat betreft zal hij nooit zijn. Hij gaat aan de kletter en is niet meer op een normale manier te stoppen, zeker als ik alleen ben vind ik dat geen goed plan. Slof vind ik ellendig rijden buiten, dus gaat er bij hem een ander bit in.
Ik rijd hem buiten dan op een pelham of een hackamore met lange scharen. Met de pelham kan ik ingrijpen met hefboomwerking als het nodig is, een gewoon trensje neemt hij dan niet serieus. Onderste teugel hangt dus altijd los, behalve bij noodgevallen. Met de hack rijd ik ook met losse teugel, maar is het nodig dan heb ik een noodrem.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:42

ze schrikt bij mij ook van die kleine dingetjes of zelfs dingen die er niet eens zijn maar voor haar blijkbaar wel
ik doe er nix tegen zeg aleen dat er nix is en geef haar een klopje op de hals en laat haar kijken en stap vooruit

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:45

Skroderijs schreef:
ze schrikt bij mij ook van die kleine dingetjes of zelfs dingen die er niet eens zijn maar voor haar blijkbaar wel
ik doe er nix tegen zeg aleen dat er nix is en geef haar een klopje op de hals en laat haar kijken en stap vooruit

Als mijn paard goed schrikt gaat hij met 4 benen de lucht in, draait in de lucht om en gaat met een rotvaart naar huis... Dan kan ik klopjes geven wat ik wil, maar dan stopt ie echt niet hoor

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:53

rij de komende keren met iemand mee.. waar het paard erg braaf van is.. een spoortje lijkt me niet zo verstandig...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 06:17

Misschien kun je eerst wat meer grondwerk doen zodat het vertrouwen opgebouwd wordt. Doe concentratieoefeningen. Bouw eens een schrikparcour in de bak waar je al grondwerkend mee speelt, daarna onder het zadel schikparcours doen. Zo leert het paard dat ze jou echt kan vertrouwen als er ecnge dingen zijn. Daar heb je buiten veel profijt van, meer dan een korte termijnoplossing zoals een ander bit of een slofteugel. Bovendien vindt jij dat ook geen prettige 'shortcut' zoals je al aangaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:36

Kun je niet iets in het voer aanpassen zodat ze wat minder 'pit' heeft, dan zou het schrikkerige ook weleens kunnen verminderen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:30

Hoe vaak rijd jij buiten? Misschien is het ook een kwestie van gewenning. Die van mij komen bijvoorbeeld soms echt maanden niet op het strand (ook al wonen we er vlakbij). Als ik dan weer eens ga dan heb ik ook bommetjes. Maar komen ze er weer wat vaker dan is er niks aan de hand.

En is het geen aanstelleritus? Dat ze van kleine dingetjes schrikt maar dus niet van grote dingen zoals trekkers en vrachtwagens??

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:23

Grappig, zo veel verschillende reacties!

Over de spoor: in de tijd dat ik haar in het Z reed, reed ik haar elke dag met een 45mm rechte spoor, dus ze is wel wat gewend. Voor buiten gebruik ik de 25mm recht, en zoals iemand al zei idd om haar ergens langs te kunnen drukken mocht dat nodig zijn. Soms heb je net even iets meer overtuigingskracht nodig.
Supertje snapt mij Klopjes geven helpt echt niet als een paard zich niet meer laat bereiken.

Ik heb het paard al een jaar of 9 en vertrouwen is er inmiddels wel mag ik vanuit gaan. Toch is het schrikparcours misschien geen verkeerd idee, PeruaansePas, wat zet je daar dan zoal in?

Andere reacties zijn ook nog steeds welkom natuurlijk....

edit: ik rijd zo'n twee a drie keer per week buiten en alles langs de weg, ik zit te ver van het bos om daar naartoe te rijden.
De komende keren zal ik ook maar proberen om een maatje te regelen zodat ze niet alleen is idd.