beenbescherming: wat is het verschil ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Channah

beenbescherming: wat is het verschil ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:18

Hallo allemaal !

Wat is nou het verschil tussen de werking van :

- bandages
- peesbeschermers
- strijklappen

Groetjes !
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-08-05 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Lusitana

Re: Wat is het verschil ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:28

Men denkt dat BANDAGES naast dat ze de benen duidelijk beschermen tegen krassen en stoten, ook steun geven. Tegenwoordig weet men dat ze vaker meer kwaad dan goed doen. (Je koet altijd onderlappen gebruiken bij bandages om de druk beter te verdelen)

PEESBESCHERMERS, nou ja, het woord zegt het al, beschermen de pezen en dan met name tegen klappen van de achterhoeven in de landing na een sprong. Ze komen uit de springwereld. Ze zijn van voren open en vanachteren extra hard zodat de hoef niet de pees stuk kan trappen. Vanzelfsprekend gebruik je die alleen aan de voorbenen.

STRIJKKAPPEN (hard) en STRIJKLAPPEN (zacht) beschermen alleen de kogel tegen strijken, dat is als de hoef de kogel van het tegenoverliggende been raakt als het paard loopt (meestal alleen in draf). Meestal gebeurt dat alleen met de achterbenen. Je kunt daar ook een dikke ring voor gebruiken (die als stootkussen werkt).

Dan heb je nog PIJPKOUSEN, die gaan helemaal rondom de pijp en beschermen ook de kogel. Zijn duidelijk bedoelt om te beschermen tegen strijken en het raken van het andere been met een hoef tijdens het werk (gewoonlijk bij longeren gebruikt).

Tegenwoordig zijn ze helaas meer een mode artikel geworden en loopt alles met uitgebreide beenbescherming, terwijl het in de meeste gevallen niet nodig is.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:53

Lusitana schreef:
Men denkt dat BANDAGES naast dat ze de benen duidelijk beschermen tegen krassen en stoten, ook steun geven. Tegenwoordig weet men dat ze vaker meer kwaad dan goed doen. (Je koet altijd onderlappen gebruiken bij bandages om de druk beter te verdelen)

PEESBESCHERMERS, nou ja, het woord zegt het al, beschermen de pezen en dan met name tegen klappen van de achterhoeven in de landing na een sprong. Ze komen uit de springwereld. Ze zijn van voren open en vanachteren extra hard zodat de hoef niet de pees stuk kan trappen. Vanzelfsprekend gebruik je die alleen aan de voorbenen.

STRIJKKAPPEN (hard) en STRIJKLAPPEN (zacht) beschermen alleen de kogel tegen strijken, dat is als de hoef de kogel van het tegenoverliggende been raakt als het paard loopt (meestal alleen in draf). Meestal gebeurt dat alleen met de achterbenen. Je kunt daar ook een dikke ring voor gebruiken (die als stootkussen werkt).

Dan heb je nog PIJPKOUSEN, die gaan helemaal rondom de pijp en beschermen ook de kogel. Zijn duidelijk bedoelt om te beschermen tegen strijken en het raken van het andere been met een hoef tijdens het werk (gewoonlijk bij longeren gebruikt).

Tegenwoordig zijn ze helaas meer een mode artikel geworden en loopt alles met uitgebreide beenbescherming, terwijl het in de meeste gevallen niet nodig is.

Amen
in 1 tekst helemaal top uitgelegd

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 08:59

Okee dankje

Wat raden jullie mijn aan : ik ben een 3-jarige aan het inrijden, en heb graag beenbescherming ?
En voor in het bos ?

Bij sommigen zie je vóór peesbeschermers en achter bandages ? Is dat meer voor de mooi-igheid, of heeft het echt een functie ?

Chivari

Re: beenbescherming: wat is het verschil ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:24

Als ik het bos in ga gebruik ik enkel peesbeschermers voor.
Bandages kan je op zich ook gebruiken maar denk er dan aan dat je ze niet nat laat worden ( in een plas ofzo!) dan komen ze los. Met die peesbeschermers van voor is het ook niet aangenaam als ze nat zijn, dan gaan ze schuren.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:47

Gewoon peesberschermers en als hij strijkt strijklappen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:51

peeschechermers lijkt mij voldoende voor in 't bos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:55

Bij het inrijden is het wel verstandig enige vorm van bescherming te laten dragen, omdat de benen nog een beetje alle kanten op neigen te gaan, maar ik raad bandages af.
Ik zou gaan voor pijpkousen of peesbeschermers voor een strijkkappen achter bij het longeren.
Dan de eerste maanden, tot hij wat beter het evenwicht heeft onder de ruiter, hetzelfde voor het rijden in de rijbaan.
In het terrrein, ach, ik neem aan dat je niet meteen volop crosscountry gaat rijden met een jong paard.
Ik zou eerder denken aan verantwoord rijden (geen mul zand opzoeken, alleen sneller waar het kan etc) dan proberen te beschermen.
Je gaat in het terrein juist veel meer gewoon recht vooruit, dus de kans dat je paard zich aantikt is kleiner. En een krasje van een braamstruik overleefd je paard wel, hoor.

Wat je vraagt betreft of het een functie heeft of alleen mooi is, de mensen die ze gebruiken DENKEN dat het een functie heeft.

Maar, ga maar na, wilde paarden dragen geen beenbescherming, paarden zijn gemaakt om te lopen (en hard te gaan) en hebben eigenlijk nooit wat aan hun benen.
De problemen komen als ze bv aan de longe moeten lopen , vooral als de lijn korter dan 12 meter is. Dan hangen ze wat naar binnen en hebben ze de neiging om de benen licht te kruisen. Je snapt dat de kans dat de benen elkaar raken, dan groter is.
bij het inrijden moet het paard het evenwicht hervinden dat uit balans is gebracht door de ruiter en dan gaan de benen ook nog wel eens een beetje de verkeerde kant op. En dan bij het springen en bokken loopt een paard de kans de eigen pezen van voorbeen te raken. Maar in gewoon verantwoord werk zijn blessures beter te voorkomen door de manier van rijden dan door beenbescherming.
De beenbescherming zorgt dat alles te warm wordt en dat maakt de boel juist zwakker. Vaak krijg je dat de benen vochtophopingen gaan vertonen etc.
Het hele steun verhaal is onzin. De pezen, die ijzersterk zijn bij paarden (zeker als je ze traint door stapwerk op harde bodem) steunen het paarden been, daar heb je geen wikkel voor nodig.
Mensen denken bij bandages aan hun eigen benen, hoe het daar voelt om steun te krijgen, maar die bestaan niet uit bot en pees, zoals bij paarden. Een paardenbeen moet je vergelijken met je vinger. Doe eens een bandje om 1 kootje en kijk wat voor een verschil het maakt als je op die vinger een beetje leunt met of zonder dat bandje... Dan weet je hoe een beenbeschermer voelt (nogal warm en broeierig, naar, maar steun, nah)

Oh enne veel blessures ontstaan omdat paarden teveel op stal staan, dan gaat de circulatie achteruit die er juist voor zorgt dat de hoeven en benen gezond blijven. Nogmaals een paard is een loppdier, als je dat op gaat sluiten, tja, dan vraag je een beetje om problemen. Het si nog een wonder dat zoveel gezond blijven op stal.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:58

Dan mis ik er alleen nog 1-tje.
Worden dan ook vrijwel alleen met springen gebruikt.

Persoonlijk gebruik ik altijd peesbeschermers en strijklappen.
Aangezien mijn paard nog jong is en niet altijd raad weet met waar die zijn benen zet vind ik dat geen overbodige luxe.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:00

Na gebruik van beenbescherming spuit ik wel altijd de benen af om ze wat af te koelen. Wanneer mijn paard verkeersmak ik zou ik het liefste nog uitstappen op het harde om de pezen te versterken.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:03

Okee heel erg bedankt !

Peesbeschermers heb ik al, nu dus nog even voor achter. Heel erg bedankt allemaal

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:20

maarrr:::

mij is geleerd, door een heel wijze vrouw,
dat je alleen voor het zware werk peesbeschermers moet gebruiken.
als je keer op keer ermee rijdt, houdt het paard zijn eigen pezen niet sterk.

dus ik gebruik ze alleen als het zand erg mul is, als de bak slecht is en ik ga losgooien, buitenrijden en springen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:21

Peesbeschermers steunen imo niks. Ze beschermen alleen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:23

Ik rij mijn 5 jarige met voor peesbeschermes van escadron, die cross uitvoering, is het met het springen ook van voren dicht en beschermd en achter gewoon met kogelbeschermers. zou een 3 jarige nie tnu al aan bandage's laten wennen, pezen verslappen eerder en kan je straks misschien niet meer zonder. Juist bij 3 jarige is het belangrijk dat met het inrij werk alles sterk wordt gemaakt, incl bescherming. Dus Bescherming kan geen kwaad, gelijk ondersteunen wel, in zekere mate dan.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:27

Bandages wou ik sowieso niet aan beginnen, gebruik zelf alatijd peesbeschermers..

Maar over het verhaal dat door beschermers de pezen minder sterk worden betwijfel ik. Ze hebben meestal maar 1-2 uur beschermers om, en de rest van de dag zonder

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:33

ik zou met het inrijden voor peeskappen gebruiken, en achter iets van een 3 in 1 beschermer, die heb je van eskadron of action en kieffer heeft ze ook... en in het bos kan hetzelfde, je kan ook pijpkousen omdoen als je buiten gaat rijden... of gewoon voor peeskappen en achter strijlappen bandages zou ik niet aan beginnen bij zo'n jong dier, ik vind dat je daar de benen gewoon mee verziekt...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:36

Ik ben het helemaal met Lusitana eens op één klein puntje na.
Ik gebruik wel altijd peesbeschermers voor. Achter is het niet nodig omdat hij 1 niet strijkt en twee daar geen ijzers heeft.

Waarom voor dan wel peesjes? Bij het rijden in de bak doen we vaak nieuwe oefeningen waarbij hij even opnieuw moet uitvinden waar hij zijn benen moet en kan laten. Buiten nemen we ook wel eens heuveltjes met boomwortels, ontwijken op het laatste moment toch die plas en gaat we wel eens voluit. Ik ben dan toch geruster met een beetje extra bescherming. Daarnaast is mijn paard een beetje lomp (sorry owen).

Meteen met uitstappen er af halen. Geen beenbescherming gebruiken als het niet nodig is, er komt vuil tussen wat irritaties kan veroorzaken, ze kunnen afzakken, zwaar worden door water, ergens achter hakeb, warm worden etc..
Persoonlijk ben ik nog op zoek naar luchtige peesbeschermers.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:39

Channah schreef:
Bandages wou ik sowieso niet aan beginnen, gebruik zelf alatijd peesbeschermers..

Maar over het verhaal dat door beschermers de pezen minder sterk worden betwijfel ik. Ze hebben meestal maar 1-2 uur beschermers om, en de rest van de dag zonder

Ze worden niet persee slapper, je geeft alleen het paard geen gelegenheid om ze sterker te laten worden, wat tijdens het werk gebeurt, niet als ze een beetje in de stal hangen of lopen te grazen, snappie.

Maar er zijn onderzoeken die wel degelijk aanwijzen dat een uurtje oververhitting (en dat is wat er gebeurd met bescherming om) de peesstruktuur kan beinvloeden.
Daarom is intensief koelen van de benen na het werk heel belangrijk en dat is dus een kwartier met koud water afspuiten en niet alleen een beetje natmaken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:48

pol013 schreef:
Ik ben het helemaal met Lusitana eens op één klein puntje na.
Ik gebruik wel altijd peesbeschermers voor. Achter is het niet nodig omdat hij 1 niet strijkt en twee daar geen ijzers heeft.

Waarom voor dan wel peesjes? Bij het rijden in de bak doen we vaak nieuwe oefeningen waarbij hij even opnieuw moet uitvinden waar hij zijn benen moet en kan laten. Buiten nemen we ook wel eens heuveltjes met boomwortels, ontwijken op het laatste moment toch die plas en gaat we wel eens voluit. Ik ben dan toch geruster met een beetje extra bescherming. Daarnaast is mijn paard een beetje lomp (sorry owen).

.

Toch is de kans op zijdelings aantikken (dus tegen overstaand been) groter dan dat de achterhoef de voorpees raakt, tenzij je een paard hebt met een heel korte rug.
Ik begrijp de bezorgdheid van mensen wel, maar ik raad liever verantwoord of bewuster rijden aan dan beenbescherming.

Er zijn altijd omstandigheden dat het verstandig lijkt om beenbescherming te gebruiken, met name in cross country achtige gebeurtenissen...

Als een paard zichzelf aantikt en het doet niet zo´n pijn, kan hij lomp blijven. Als hij zichzelf aantikt en het doet wel pijn, wordt hij voorzichtiger. Neemt niet weg dat ieder zijn eigen paard het beste kent en elk geval op zich staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:51

Marliesje schreef:
Dan mis ik er alleen nog 1-tje.
Worden dan ook vrijwel alleen met springen gebruikt.

Dat zijn SPRINGSCHOENEN. Dat is geen strikte beenbescherming (daarom dacht ik daar niet meteen aan) maar kroonrand en hoefbal bescherming.
Te gebruiken bij springen, aan de voorbenen, omdat de kans dat de achterbenen de voorhoeven aantikken aanwezig is.
Ook tikken sommige paarden de voorhoeven aan bij gewoon lopen.
Maar in dat geval kan goede bekapping veel doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:32

Citaat:
Als een paard zichzelf aantikt en het doet niet zo´n pijn, kan hij lomp blijven. Als hij zichzelf aantikt en het doet wel pijn, wordt hij voorzichtiger. Neemt niet weg dat ieder zijn eigen paard het beste kent en elk geval op zich staat.

Daar heb je gelijk in hoor. Alleen heeft hij drie jaar gehad om te leren dat lomp doen pijn kan doen (voor het beleren) en heeft daar niets van opgestoken
Daarbij heb ik al eens een peesblessure moeten behandelen bij hem. Als het even kan doe ik dat niet nog eens over.