Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Lusitana schreef:Men denkt dat BANDAGES naast dat ze de benen duidelijk beschermen tegen krassen en stoten, ook steun geven. Tegenwoordig weet men dat ze vaker meer kwaad dan goed doen. (Je koet altijd onderlappen gebruiken bij bandages om de druk beter te verdelen)
PEESBESCHERMERS, nou ja, het woord zegt het al, beschermen de pezen en dan met name tegen klappen van de achterhoeven in de landing na een sprong. Ze komen uit de springwereld. Ze zijn van voren open en vanachteren extra hard zodat de hoef niet de pees stuk kan trappen. Vanzelfsprekend gebruik je die alleen aan de voorbenen.
STRIJKKAPPEN (hard) en STRIJKLAPPEN (zacht) beschermen alleen de kogel tegen strijken, dat is als de hoef de kogel van het tegenoverliggende been raakt als het paard loopt (meestal alleen in draf). Meestal gebeurt dat alleen met de achterbenen. Je kunt daar ook een dikke ring voor gebruiken (die als stootkussen werkt).
Dan heb je nog PIJPKOUSEN, die gaan helemaal rondom de pijp en beschermen ook de kogel. Zijn duidelijk bedoelt om te beschermen tegen strijken en het raken van het andere been met een hoef tijdens het werk (gewoonlijk bij longeren gebruikt).
Tegenwoordig zijn ze helaas meer een mode artikel geworden en loopt alles met uitgebreide beenbescherming, terwijl het in de meeste gevallen niet nodig is.
bandages zou ik niet aan beginnen bij zo'n jong dier, ik vind dat je daar de benen gewoon mee verziekt... Channah schreef:Bandages wou ik sowieso niet aan beginnen, gebruik zelf alatijd peesbeschermers..
Maar over het verhaal dat door beschermers de pezen minder sterk worden betwijfel ik. Ze hebben meestal maar 1-2 uur beschermers om, en de rest van de dag zonder
pol013 schreef:Ik ben het helemaal met Lusitana eens op één klein puntje na.
Ik gebruik wel altijd peesbeschermers voor. Achter is het niet nodig omdat hij 1 niet strijkt en twee daar geen ijzers heeft.
Waarom voor dan wel peesjes? Bij het rijden in de bak doen we vaak nieuwe oefeningen waarbij hij even opnieuw moet uitvinden waar hij zijn benen moet en kan laten. Buiten nemen we ook wel eens heuveltjes met boomwortels, ontwijken op het laatste moment toch die plas en gaat we wel eens voluit. Ik ben dan toch geruster met een beetje extra bescherming. Daarnaast is mijn paard een beetje lomp (sorry owen).
.
Marliesje schreef:Dan mis ik er alleen nog 1-tje.
Worden dan ook vrijwel alleen met springen gebruikt.
Citaat:Als een paard zichzelf aantikt en het doet niet zo´n pijn, kan hij lomp blijven. Als hij zichzelf aantikt en het doet wel pijn, wordt hij voorzichtiger. Neemt niet weg dat ieder zijn eigen paard het beste kent en elk geval op zich staat.