Waarom haver voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Waarom haver voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 21:01

Hoi,
Waarom voeren mensen haver bij?
Ik hoorde ooit voor meer energie, maar zijn er nog meer bijwerkingen?
Hier op stal voeren sommige mensen bix in combinatie met haver. Waarvoor is dit volgens jullie?

Alvast bedankt.

Gr's Nishada

masja

Re: Waarom haver voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:10

Mijn paard voer ik ook haver. Inderdaad voor de pit. Een bijkomend voordeel is dat niet al het haver verteerd wordt en de vogeltjes in de wei de drollen dus openpikken voor de zaadjes.

Dan 1 regenbui en de drollen zijn zo goed als weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:26

de mijne gaat er geweldig van glimmen

en inderdaad dat hij net wat meer voorwaarts is..

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:36

Ik geef mijn paard 1 kilo haver per dag zodat ie wat meer pit heeft maar het helpt alleen niet Ik heb zo'n idee dat je hem 3 kilo per dag kan geven en dat je dan nog niks merkt.

Hoeveel geven jullie per dag?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:39

Idd voornamelijk voor de energie.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:47

Het is voor extra pit indd. Mijn vorige paard reageerde er alleen zo raar op! Die stond de hele dag met zijn kop tegen de muur en was niet bepaald zichzelf.. Toen maar gauw van de haver gehaald..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:56

Mijn pony is al een tijdje wat sullig en suffig, er komt na onderzoeken niks uit. DA adviseerde me om wat haver bij te voeren, daar ben ik nu net mee begonnen.
Ze staat er nu een dag of 5 op, ik voer een kwart schep (t is ook maar een A-ponytje) ze is al best wat fitter en heeft wat meer pit.

Nog even afwachten hoe het uitpakt, maar daarom voer ik (geplette) haver bij.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:39

Haver zorgt ervoor dat paarden hun voer beter kauwen en daardoor een betere voeropname hebben. Dus een betere spijsvertering. Ook worden ze er feller van. Maar dat geldt niet voor elk paard. Onze merrie hoef je er maar een 1/4 kilo van te geven en dan heb je 3 dagen plezier met alleen stijgeren en bokken. Die krijgt het dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:45

ik heb ooit wat gelezen over haver wat mij vrij logisch leek, dat was, dat haver tegenwoordig geen 'drukke' paarden meer maakt, omdat men vroeger 1x per week haver voerde aan de werkpaarden ( vanwege de prijs) en dat ze daardoor feller werden, omdat ze hele week op hooi stonden, en daar kregen ze niet zoveel energie uit.
Dus als er haver in werd gestopt, werden ze feller, doordat dat meer voedingswaarde bevatte dan hooi.
Tegenwoordig zit in bix ( goeie bix dan) net zoveel energie als in haver, dus zou je feitelijk niets moeten merken als je deze soorten voert.

Ik vond (en vind) het allemaal wel logisch klinken, maar als ik dan hier lees dat de paarden er idd drukker van worden, vraag ik mij af, zit het tussen onze oren, of is bovenstaand verhaal niet waar?
Weet je trouwens dat je pas na minimaal 2 weken verandering van gedrag merkt aan je paard, als je hem op een ander soort ( merk) voer zet?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:52

haver is niet de graansoort waar de meeste energie in zit, maar het is wel het populairste, wat er meestal gevoerd wordt, om meer pit te krijgen. het is eigenlijk de veiligste graansoort, het heeft het hoogste vezelgehalte, en het laagste zetmeelgehalte..van alle graansoorten....het zetmeel in haver is wel heel makkelijk verteerbaar , en zet zich om in suikers, waardoor het paard vrolijker en energierijker wordt.

het zit idd ook tussen je oren hoor want een goede sport/prestatiebrok, bevat idd voldoende energie, en vroeger kregen paarden voornamelijk ruwvoer, zoals hooi, en dat bevatte weinig zetmeel natuurlijk, dus weinig energie... en als ze dan en kilotje haver kregen hadden ze opeens heel veel energie, en daardoor konden ze harder werken, het is ook vaak zo dat mensen voeren naar wat een paard de volgende dag moet doen, maar je moet juist voeren naar het werk wat ze verricht hebben, je moet hun energie aanvullen, niet als je paard bijv. een dagje rust heeft gehad, hem volproppen met sportbrok, omdat hij de volgende dag bijv. heel wat moet lopen, wnat dan heeft hij dubbelop energie, en dan zeggen die mensen altijd : jaa dat komt omdat hij gister niets gedaan heeft, terwijl het gewoon komt, omdat ze zijn energie nog eens extra aangevuld hebben met krachtvoer, jaa dan krijg je een lopende tijdbom

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:15

Bitch schreef:
ik heb ooit wat gelezen over haver wat mij vrij logisch leek, dat was, dat haver tegenwoordig geen 'drukke' paarden meer maakt, omdat men vroeger 1x per week haver voerde aan de werkpaarden ( vanwege de prijs) en dat ze daardoor feller werden, omdat ze hele week op hooi stonden, en daar kregen ze niet zoveel energie uit.
Dus als er haver in werd gestopt, werden ze feller, doordat dat meer voedingswaarde bevatte dan hooi.
Tegenwoordig zit in bix ( goeie bix dan) net zoveel energie als in haver, dus zou je feitelijk niets moeten merken als je deze soorten voert.

Ik vond (en vind) het allemaal wel logisch klinken, maar als ik dan hier lees dat de paarden er idd drukker van worden, vraag ik mij af, zit het tussen onze oren, of is bovenstaand verhaal niet waar?
Weet je trouwens dat je pas na minimaal 2 weken verandering van gedrag merkt aan je paard, als je hem op een ander soort ( merk) voer zet?

Als onze merrie een energie rijke muesli of haver krijgt is er drie dagen niks me te beginnen. Dus die twee weken gaan niet op. Een handje is bij haar voldoende. Een andere die ik heb regaaert er helemaal niet op. het is verschillend per paard. het is maar net hoe de spijsvertering het opneemt.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:14

ik wil mijn pony ook haver gaan voeren;) Maar Gaan ze daar van erg bokken enzo.. want straks als ik buitenrijdt gaat die alleen maar gek doen:P

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:19

Mijn pony wordt er erg spokerig van. Schrikt om niks. En dat al bij hele kleine beetjes. Ik zoek dus altijd een muesli en brok uit die zonder haver zijn. Anders kan ik weinig met mijn springkip. Het lijkt eerder een soort overreactie bij haar, dan de gewenste pittige reactie die haver zou geven volgens veel mensen. Ander 'pittig' voer kan ze wel hebben. Dan wordt ze wel meer actiever (niet dat dat nodig is overigens!) maar niet spokerig.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:22

laat dan maar
ik koop dan ook maar muesli,
maar mijn pony is echt sloom en wilt niks..
dus ik wil hem wel pittiger maken maar niet dat die telkens gaan schrikken en bokken enzo..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:28

dat is ook niet zo, hij krijgt er meer energie van.... van muesli wordt je pony alleen maar dikker.... en dus nog slomer...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:27

Er zijn ook wel muesli die veel energie geven. Dit is vaak bij havergevoelige paarden een betere optie

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:02

waar koop je eigenlijk haver ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:25

Ik merk geen verschil bij mijn paard. Maar hij vind het heel erg lekker, dus daarom krijgt hij elke dag een halve schep en een halve schep meusli ipv een hele schep meusli. En het is goed voor de spijsvertering.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:27

Kom ik weer met mijn verhaal...

Een paard hoef je niet aan de krachtvoer te zetten als je maar goed hooi hebt en wat versta ik onder goed hooi, gewoon beheershooi, dan ben je geen brok o.d nodig.. altijd die onzin over het krachtvoer.

Trouwens moest wel lachen om jouw beredenering masja haha die vink wel leuk..

Maar over het algemeen de paarden die veel krachtvoer krijgen hebben geen goed hooi.. wij hebben momenteel een paard op stal staan die op wel 6 kilo krachtvoer stond met paar plakjes hooi en nu die bij ons staat eet ie alleen maar een half pak à een pak per dag en geen krachtvoer en dat beest is goed fit, fitter dan dat ie ooit is geweest.. en zo hebben wij hier al heeel veel paarden gehad die onder de krachtvoer worden gezet en die zijn dan totaal niet fit en dan komen zij bij ons op het hooi en geen krachtvoer en dan zijn ze kiplekker..
En dat de paarden hier volop worden getraind dus ze moeten ook nog veel doen ook, veel mensen vroegen vaak wat ik mijn pony wel niet gaf omdat die altijd zo gek was we waren Z dressuur dus word ook nog veel gevraagd van zo'n pony en als we dan zeiden dat ze alleen maar op wat hooi stond dan snapten die mensen niet waar we het verstand hadden.. Maar ik snap niet waar de mensen het verstand hebben om een paard zoveel krachtvoer te geven.. in mijn ogen is het gwoon troep.

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:36

ik voer mijn paard eigenlijk ook weinig bij zomers!
ze krijgt weleens een handje brok als beloning, pit heeft ze genoeg en ze ziet er goed uit!
of denken jullie dat k dr tog wat biks bij moet voeren?
ik denk dat het niet nodig is

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:56

Maar hoeveel hooi moeten ze dan hebben als ze geen krachtvoer krijgen. Ze krijgen bij ons wel goed hooi. Niet van dat koeienspul. Het land waar het hooi vandaan komt is van natuurmonumenten, er mag dus geen kunstmest op en het mag pas gemaaid worden als het bloeit. Het ruikt ook heel lekker, heel kruidig.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:34

Het hooi van natuurmonumenten is wel heel mooi maar zit niet veel voeding in. Omdat het pas met of na de bloei gemaaid mag worden, want waar is al die energie van het gras gebleven, in de stengel en de bloem.
Energierijk hooi is niet al te grof en te stengelig want in stengels zit geen voeding is alleen maar een holle pijp om water naar de bloem te krijgen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:00

Ik heb altijd geleerd dat het beter is voor paarden om hooi te geven dat gebloeid heeft omdat daar veel meer vezels inzitten en dat dat beter is voor de spijsvertering.

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:08

Dat haver paarden pittiger maakt is nooit bewezen. Het verhaal wat hierboven al werd beschreven is wel zo, vroeger kregen ze 1 keer per week haver en dan waren ze de dag daarna pittiger.
Ja, dat is wel logisch, want haver is krachtvoer en hooi ruwvoer.
Maar haver geeft niet meer pit dan een goede brok.

Waarom geeft dan iedereen een paard brok en geen haver?
Omdat sommige paarden amper kauwen op haver en dan gaat het er heel weer uit en nemen ze dus niet alles op.
Er zitten minder mineralen in en een ongunstige kalk/fosforverhouding.
Daarnaast ontbreekt caroteen (vitamine A) en vitamine D erin.

Het voordeel is weer dat het een ideale VEM/gvrae verhouding heeft, veel ruwe celstof, hoge vetgehalte (dus ze gaan er goed van glimmen) en je kan de kwaliteit goed beoordelen.

Zoro schreef het al... zorg eerst voor goed ruwvoer, dat is de basis. En naar aanleiding daarvan ga je wat krachtvoer geven, met name voor de mineralen, vitaminen en sporenelementen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:02

Ook al is het niet bewezen, ik merk nu toch dat mijn pony meer energie heeft dan vorige week. Ze staat er nu precies een week op, op aanraden van mijn DA. Mijn pony heeft een flinke achterstand gehad en heeft het nodig, naast goed ruwvoer een brok.
Instructrice was gister ook zéér te spreken, ze vond Jewel een stuk beter.

Ze krijgt niet veel, maar een kwart schep geplet per dag, samen met ruwvoer en brok. Zolang mijn pony zich er prettiger bij voelt (dat is ook duidelijk te merken en te zien) wil ik er zeker meer doorgaan.
Laatst bijgewerkt door Jemawi op 18-08-05 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt