Merrie drachtig en toch hengstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boundless

Merrie drachtig en toch hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 20:20

De merrie van mijn vriendin is drachtig en toch blijft ze hengstig. Ze is nu 8 weken drachtig zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??? ze krijgt wel hormonen al toegediend vanwege de hengstigheid

Chrissetje

Re: Merrie drachtig en toch hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:22

er zullen zo nog wel meer merries zijn hoor
volgens mij moet je je er niet zoveel zorgen om maken.

even de DA bellen voor meer informatie?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:59

euhhmm volgens mij kan dat niet.... of wel?¿ als onze merrie's hengstig worden als ze gedekt zijn.... laten we ze opnieuw dekken groetjuhs!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:02

friezenluver schreef:
euhhmm volgens mij kan dat niet.... of wel?¿ als onze merrie's hengstig worden als ze gedekt zijn.... laten we ze opnieuw dekken groetjuhs!

Wel eens gehoort van merries die de hengst gewoon toelaten, terwijl ze zeker weten drachtig zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:23

heb t wel vaker gehoord, en het verhaal gaat dat je dan een hegnst veueln krijgt:D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:01

ellepel schreef:
heb t wel vaker gehoord, en het verhaal gaat dat je dan een hegnst veueln krijgt:D

Hu? Die combi ken ik niet.
Ik ken wel van merries die erg hengstengedrag vertonen. Op stal bij mijn vriendin staat er eentje. waarschijnlijk zit daar een hengstveulen in. Andere vrouw op stal heeft hetzelfde gehad bij haar merrie en daar is inderdaad een jongetje uitgekomen.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:51

Wat grappig dat kende ik nog niet dat verhaal!
Misschien word het veulentje wat in mijn pony zit dan ook wel een hengst, die is niet echt hengstig maar ze is wel heel/te lief tegen de andere paarden Maar dat zullen we volgend jaar wel zien

Edit: Toevoeging

Wij hebben ook een merrie welsh staan, die ook een tijd nog hengstig is geweest maar daar kwam toch een merrie veulen uit rollen

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:48

Ik heb juist gehoord dat je dan een merrie krijgt, en als de merrie tijdens de dracht hengstengedrag toont zou je een hengstje krijgen...

Mijn merrie werd tijdens haar vorige dracht in het voorjaar (februari) gewoon weer henstig, en in mei kreeg ze een veulen (was een merrietje )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:13

Ik heb kennisen zie een grote fokstal hebben in duitsland. Hun hengst liep gewoon bij de kudde (is helaas inmiddels overleden... te veel sex ...) een van hun oude merries liet zich elke morgen weer dekken, zelfs als ze al 5 of 6 maanden drachtig was. Dit was de alfa merrie en ik vermoed dat ze dit deed om haar plaats in de kudde te bevestigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:59

crazycactus schreef:
Ik heb kennisen zie een grote fokstal hebben in duitsland. Hun hengst liep gewoon bij de kudde (is helaas inmiddels overleden... te veel sex ...) een van hun oude merries liet zich elke morgen weer dekken, zelfs als ze al 5 of 6 maanden drachtig was. Dit was de alfa merrie en ik vermoed dat ze dit deed om haar plaats in de kudde te bevestigen.

Ik weet dat er merries zijn die zich laten dekken door de hengst, als die in de kudde loopt, maar van de gevallen die ik ken is dat niet per se de alfa-merrie. Wat niet wegneemt dat het in bovengenoemd geval natuurlijk wel zo kan zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:15

Of ze vinden het toch lekker.......

Boundless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:29

bedankt voor jullie reactie

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:32

crazycactus schreef:
Of ze vinden het toch lekker.......

dat kan ook

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:15

Hengstig en toch dragend?. Zelf al een paar keer mee gemaakt.
Paard gescaned dragend, precies volgens de cyclus hengstig, weer laten scannen toch dragend. Raar maar waar het kan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:19

ikke schreef:
Ik weet dat er merries zijn die zich laten dekken door de hengst, als die in de kudde loopt, maar van de gevallen die ik ken is dat niet per se de alfa-merrie. Wat niet wegneemt dat het in bovengenoemd geval natuurlijk wel zo kan zijn.

Ik was nog vergeten te vermelden dat ze altijd als eerste gedekt moest worden, eerder kwam er geen andere merrie in de buurt van de hengst.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:40

Ja, mijn merrie heeft het ook!! Ik bleef zweren tegen de eigenaar dat ze hengtsig was. Hij bleef mij niet geloven, ze is overgescant en is nu 4 maanden ruim dragend. Van de week zei mijn instructrice: Heej ze is weer hengstig, weet je wel zeker da ze dragend is.. Ja weet het zeker, en ze is zeker ook nog hengstig. Of je dan het 1 of het ander zou krijgen weet ik niet, geloof er ook niet zo in. Zelfde onzin dat als de man zijn ogen open zou houden, hij het voorbeeld na zou maken, en dus een meisje geboren zou worden.. :S

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:11

ik had vorig jaar een fokmerrie gekocht en de eigenaar zei dat ze niet dragend was, merrie bij onze dekhengst, gedekt. ze was uitgerekend voor Juli 2005.
in mei lag er een merrieveulentje in de wei, ik diie vorige eigenaar opgebeld, die wist me meteen te vertellen wi de vader was! dna gedaan voor het paspoort. een andere fokmerrie was gedekt en daarna nog 1x hengstig geworden en de derde was drachtig gescand, je zag de embryo zitten, en tegelijkertijd zag je op de eieerstok een rijpe eicel zitten. de dierenarts zei dat dat kwam omdat een embryo zichzelf de eerst maand in stand moet zien te houden en daarna neemt de merrie het pas over, maar intussen laat het lichaam van de merrie wel alvast een nieuwe eicel rijpen voor het geval er dus niks is om "over te nemen"