Paard is onderdanig!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Paard is onderdanig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:26

Nouja de titel zegt het al,mijn vzpaard is onderdanig aan andere paarden
Hij laat zich bijten,aan gort trappen etc
Hij heeft een tijdje bij een merrie gestaan =>open beenwonde
Dan ging hij naar een ruin,hier had hij continu bijtwonden die steeds groter werden met de weken,het verergerde dus
Eergisteren hebben we dan besloten om hem bij de grote kudde te zetten
Gisteren stond hij alleen in een hoek en vandaag hebben ze hem aan gort willen trappen
Een vriendin heeft dit gezien: een paard dat overal op zijn poep werd getrapt,zich niet verdedigde en door de trappen door zijn knieën ging
Ze heeft hem eraf gehaald en een rondje meegestapt,het viel nog mee
heeft ze hem maar in zijn box gezet...toen ik er was was hij een beetje kreupel aan zijn linkerachterbeen,eventjes een paar dagen aankijken
De eigenaar heeft besloten om hem terug bij de merrie te laten zetten
Hier ben ik het NIET mee eens!! Liever bijtwonden dan door een beslagen hoef een enorme open wonde tot op het bot/pees
Maar het is niet mijn paard,maar toch
Heeft er iemand tips wat ik zou kunnen doen?Hij verdedigt zich gewoon niet!!
Alsof hij het graag heeft Ik hoorde onlangs van anti-bijt producten
Bestaan deze?En zoja,wat zijn jullie ervaringen ermee??

Armaris

Re: Paard is onderdanig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 00:11

niemand?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:25

even het erover hebben met die eigenaar zodat hij toch op een andere wei kan...

anti-bijt producten? ik dacht dat dat alleen voor dekens was...maar ik kan me natuurlijk vergissen haha

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 00:39

beautylover schreef:
even het erover hebben met die eigenaar zodat hij toch op een andere wei kan...

anti-bijt producten? ik dacht dat dat alleen voor dekens was...maar ik kan me natuurlijk vergissen haha

Ja,maar welke?dat is het probleem
Dat kan alleen voor dekens zijn ik weet het echt niet

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:41

heeft de eigenaar geen andere weides meer dan?
of begrijp ik dat nou verkeerd? (ben een beetje blonT )

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 00:52

beautylover schreef:
heeft de eigenaar geen andere weides meer dan?
of begrijp ik dat nou verkeerd? (ben een beetje blonT )

Jewel hoor Maar ik zit zo mee bij wie ik hem kan zetten

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 00:55

hahaha ok
mss kan hij ergens alleen op de wei?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 00:59

beautylover schreef:
hahaha ok
mss kan hij ergens alleen op de wei?

Nope,ze zijn allemaal bezet

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 01:03

en andere paarden bij die merrie/ruin zetten?

anders weet ik het ook niet meer hoor

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 01:06

beautylover schreef:
en andere paarden bij die merrie/ruin zetten?

anders weet ik het ook niet meer hoor

merrie/ruin? Mijn vzpaard bedoel je?
Nouja,misschien kan ik hem bij een hengst en een ruin zetten
Maar heb je misschien tips hoe dat hij zich kan verdedigen?
Moet ik dit zo blijven aanzien?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 01:09

nou..je paard zal zichzelf moeten gaan leren verdedigen lijkt me,daar kunnen wij iig niks aan doen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:00

Is dit paard in een kudde opgegroeid?? Want als ik dit zo lees niet... Hij spreekt geen paardentaal. Een paard gebruikt namelijk altijd zo min mogelijk geweld. Kijk maar eens: een alfa merrie hoeft maar haar oren in haar nek te leggen en de andere paarden schieten opzij.
Dit paard doet het niet, blijft staan zelfs. Dan moeten ze nog meer doen om hem weg te krijgen. Dus krijgt ie een schop, blijft ie nog staan... enz enz.
Kan hij niet een tijdje in een wei die door een stroomdraadje door 2en gedeeld wordt zodat hij rustig kan kennismaken en misschien nog wat paardentaal leert?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:08

crazycactus heeft helemaal gelijk..
En wat dacht je ervan als je paard steeds opnieuw in een andere kudde word gezet??
Lijkt me ook niet goed.. dan moet ie steeds weer opnieuw wennen,en geaccepteerd worden,en zijn plaats bevechten.(wat ie dus duidelijk niet doet..)
Komt alleen maar narigheid van als je van kuddes blijft wisselen..
(geloof me..ik spreek uit ervaring!!)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:27

Tinkerloos schreef:
crazycactus heeft helemaal gelijk..
En wat dacht je ervan als je paard steeds opnieuw in een andere kudde word gezet??
Lijkt me ook niet goed.. dan moet ie steeds weer opnieuw wennen,en geaccepteerd worden,en zijn plaats bevechten.(wat ie dus duidelijk niet doet..)
Komt alleen maar narigheid van als je van kuddes blijft wisselen..
(geloof me..ik spreek uit ervaring!!)

Tja,we zetten hem een paar weken op 1 plaats,lukt niet want hij kreeg door een rotschop,dan een ander paard,lukt ook niet,hij bijt altijd,tja wat moet je dan doen??Dus we zetten hem in de grote kudde,ging dus ook niet

Waar moeten we dan heen met hem?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:29

crazycactus schreef:
Is dit paard in een kudde opgegroeid?? Want als ik dit zo lees niet... Hij spreekt geen paardentaal. Een paard gebruikt namelijk altijd zo min mogelijk geweld. Kijk maar eens: een alfa merrie hoeft maar haar oren in haar nek te leggen en de andere paarden schieten opzij.
Dit paard doet het niet, blijft staan zelfs. Dan moeten ze nog meer doen om hem weg te krijgen. Dus krijgt ie een schop, blijft ie nog staan... enz enz.
Kan hij niet een tijdje in een wei die door een stroomdraadje door 2en gedeeld wordt zodat hij rustig kan kennismaken en misschien nog wat paardentaal leert?

Nee,hij is in stallen opgegroeid(mishandeling),sinds 3jaar gaat hij 's zomers op de weide,dag en nacht,daar werd hij wel aanvaard,hij had ook immers plaats om weg te lopen,kende de paarden en bovendien waren ze maar met 5,en hier met meer dan 15....Ik kan het proberen,bij een ruin en een merrie maar ik weet niet of me dat gaat lukken
Momenteel hebben ze besloten om hem terug bij die ene merrie te zetten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:22

Zie je dat dacht ik al. Wel heel groot idd meer dan 15... Hoe groot is de wei??? Want voor zo'n grote groep heb je eigenlijk wel 7 hectare nodig.

Wesje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:30

Goede tip van de stroomdraden. Misschien kan het paard alleen opschieten met andere onderdanige paarden, maar die zijn er waarschijnlijk niet. Probeer het trucje met het stroomdraad bij andere lieve paarden!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:34

Idd, ben het met CrazyCactus eens. Het duurt even voordat een nieuw paard in de kudde wordt opgenomen, maar zoals ik dit lees gaat het er een beetje heftig aantoe.
Misschien kun je hem met een paard in de wei zetten dat ook laag in de groep staat?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:36

wat zielig voor dat dier zeg... maar ik denk idd dat het beter is, als je bijv. afspreekt met mensen, als ze er zijn, om een van hun paarden effies los in de bak te zetten met die van jou, en gewoon kijken wat er gebeurd.... kijken hoe ze reageren op elkaar... bij ons is er ook een paard, die is al een aantal keren helemala opengetrapt/gebeten, omdat hij vroeger grote maatjes was met een merrie bij ons, en die beschermde hem en kwam altijd voor hem op, en nu is dat paard ingeslapen een tijdje geleden, en nu denkt hij gloof ik nog steeds dat zei hem wel helpt, maar jaa ze is er niet meer, en hij doet dus helemala niet om zich te verdedigen, hij weet gewoon niet hoe .... dus gewoon rustig laten wenne, en kijken met wie het wel gaat... hoe gaat dat met rijden enzo dan ? doen die paarden als ze langs lopen ook lelijk, of doet hij juist lelijk tegen ze dan ? of is er dna niets aan de hand ?

en sommige msnen zijn hard, en die zeggen meestal: je moet ze het maar laten uitvechten, want ze moeten gewoon hun plaats kennen.. maar ja als dit tot bloedens toe is, vind ik dat je wel in moet grijpen...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:23

OrissE_GipsY schreef:
wat zielig voor dat dier zeg... maar ik denk idd dat het beter is, als je bijv. afspreekt met mensen, als ze er zijn, om een van hun paarden effies los in de bak te zetten met die van jou, en gewoon kijken wat er gebeurd.... kijken hoe ze reageren op elkaar... bij ons is er ook een paard, die is al een aantal keren helemala opengetrapt/gebeten, omdat hij vroeger grote maatjes was met een merrie bij ons, en die beschermde hem en kwam altijd voor hem op, en nu is dat paard ingeslapen een tijdje geleden, en nu denkt hij gloof ik nog steeds dat zei hem wel helpt, maar jaa ze is er niet meer, en hij doet dus helemala niet om zich te verdedigen, hij weet gewoon niet hoe .... dus gewoon rustig laten wenne, en kijken met wie het wel gaat... hoe gaat dat met rijden enzo dan ? doen die paarden als ze langs lopen ook lelijk, of doet hij juist lelijk tegen ze dan ? of is er dna niets aan de hand ?

en sommige msnen zijn hard, en die zeggen meestal: je moet ze het maar laten uitvechten, want ze moeten gewoon hun plaats kennen.. maar ja als dit tot bloedens toe is, vind ik dat je wel in moet grijpen...

Dat deden we ook met die ruin,maar het stopte gewoon NIET,integendeel,het werd alleen maar erger!!
Tijdens het rijden kijken ze niet naar mekaar om,geen ruzie ofzo

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:24

Cadish schreef:
Idd, ben het met CrazyCactus eens. Het duurt even voordat een nieuw paard in de kudde wordt opgenomen, maar zoals ik dit lees gaat het er een beetje heftig aantoe.
Misschien kun je hem met een paard in de wei zetten dat ook laag in de groep staat?

Ik denk niet dat dit mogelijk is,er zijn al 'groepen' gevormd en je moet hem er maar tussen zetten,nu weet ik niet bij welke groep ik hem kan zetten
Die van +15 is de enige,de rest zijn groepjes van 2 tot 4,buiten de kudde van de pony's,maar daar mag hij niet bij

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 12:26

crazycactus schreef:
Zie je dat dacht ik al. Wel heel groot idd meer dan 15... Hoe groot is de wei??? Want voor zo'n grote groep heb je eigenlijk wel 7 hectare nodig.

De wei weet ik niet hoe groot hij is,wel heel groot want er zijn twee grote paddocks voor in gebruik
het feit is gewoon dat hij aan het hek kwam staan,toen kwamen ze allemaal op hem af en kon hij niet meer weg en liet hij zich doen

Remoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:59

Hoi,

Je moet proberen om een gelijkwaardig maatje voor je paard te vinden. Zo alleen in een kudde plaatsen, gaat bijna nooit goed, je paard is dan de buitenstaander en komt ook nog alleen in de kudde terecht. Elk paard heeft dan al vaak zijn plek in de kudde en heeft al 1 of twee paarden die vaak bij hem of haar in de buurt zijn . Als hij/zij samen met een maatje de kudde in gaat kan het al beter gaan, ze zoeken dan vaak al heil bij elkaar en zullen zich samen verweren tegen de anderen, de kans dat ze opgenomen worden is dan groter.