jonge pony en leren springen, wat is wijsheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

jonge pony en leren springen, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:23

Ik heb een pony van 3,5 jaar en is nu 9 weken onder het zadel.
Ik zit zelf te denken om over 2 a 3 maanden is een keertje cavallettie te gaan lopen en als ze 4 a 4,5 jaar oud is rustig aan wat te gaan springen.

Hebben jullie een andere mening hoe ik het beter kan aanpakken of hoe hebben jullie het zelf aangepakt met springen??

Ik zie ze namelijk bij ons op de manege met 3,5 jaar al hoog springen...

Groetjes xxx

Anoniem

Re: jonge pony en leren springen, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:37

Ik ben zelf met mijn pony pas begonnen toen zij 5 jaar was. Had het ook een jaar eerder al lichtelijk kunnen beginnen ja. Maar liever het paard nog wat meer laten volgroeien

Sowieso wil ik je gezien de groeischijven wel aanraden om pas vanaf 4 jaar er echt mee te gaan beginnen. In mijn voorkeur zou dat ook betekenen, geen cavaletti enzo... Je paard gaat nog zeker 15-20 jaar mee waarin je volop kan springen

Wijsheid betekent ook les, rustig aandoen, en het leuk houden

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:45

mijn paardje is 4 en daar spring ik ook niet veel mee..
Af en toe 1 keer in de 3 of 4 maanden een keer een half uurtje,
en dan overvraag ik hem absoluut niet!

Soms in het bos pak ik wel eens een boomstammetje,
overigens wil ik wel meer gaan springen emt hem,
maar ik pak het rustig aan!

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:47

Is het slecht dan, om met een 3jarige full-time springwerk te doen?
(Sorry, ik heb daar echt totaaaal geen verstand van.)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:49

geestelijk en lichamelijk is het paard er nog niet aan toe,
springen is erg belastend voor de gewrichten,
vraag het maar aan de springruiters op bokt

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:40

De rug is dan toch nog niet dichtgegroeid, waardoor het later problemen op kan leveren. Heel rustig aan beginnen met vier, en echt niet overvragen.
Jonge paarden willen vaak wel doorgaan als hun dat gevraagd wordt, terwijl het eigenlijk teveel voor hen kan zijn!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:53

Ik zou gewoon lekker wachten totdat hij wat ouder is.. Af en toe een balkje lopen en een sprongetje van 20 cm is niet zo erg, maar dit moet niet dagelijks en wekelijks gebeuren, want dat is gewoon niet goed..

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:11

balkjes lopen kan natuurlijk wel, gewoon bekend maken met het hout. Of tussen een parcour doorijden zodat de pony al gewend is aan al die vreemde dingen in de bak. En verder kan je als de pony eenmaal de basis goed beheerst onder het zadel gaan beginnen met galopwissels, contragalop, balken galoperen. Dingen waar je dus je voordeel uit haalt maar waarmee je hem nog niet teveel belast. Vanaf 4 jaar zou ik pas gaan springen, beginnend met cavaletti en dan in-uitjes, gevolgd door een laag parcour. Leer hem eerst goed sturen tussen de hindernissen en gevoel te krijgen voor de sprong. Hoogte maakt niks uit, dat kunnen ze allemaal wel, ik zou het eerste half jaar niet hoger gaan dan 70 cm (voor een flinke pony dan, is de pony een kleintje dan lagere sprongen)

En onthoud dat de dressuur de basis is, en een goede basis en een goede controle (zeker in de galop) die kan je eigenlijk ook pas verwachten als het beestje zo rond de 4 is.

En ook met mate, begin dus over 3 maanden eens per week of 2 weken met balken in de bak leggen en die pak je mee tijdens je dressuur training. En later met het echte springwerk hou je ook maximaal eens per week aan.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:41

Met bovenstaande reacties eens, je kan idd nog zo lang van je paard genieten, dan kan je volop gaan springen. Je zou het misschien wel een keer kunnen proberen om een laag hindernisje neer te zetten en te laten vrij springen.