Wel of geen ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 17:30

Aangezien Indy door een gebroken griffelbeentje meer dan drie maanden heeft stilgestaan, moet ik nu rustig aan weer beginnen. Wat dus betekent dat ik de eerste weken (sinds afgelopen woensdag) met name buitenritten moet maken. Helaas is het asfalt hier in de buurt soms moeilijk te ontwijken, waardoor Indy's hoeven best snel slijten.

Ze heeft sowieso niet erg lange hoeven. Ze waren toen ik haar een half jaar terug kocht erg kort en scheef. Inmiddels zijn ze aardig recht, maar echt hard groeien doen ze niet. Gelukkig zijn ze niet té kort.

Maar nu mijn probleem. Normaal rij ik hoogstens één keer per week buiten en zijn ijzers dus niet nodig. Heeft het zin om haar voor één keer op ijzers te zetten nu? En kan dat problemen opleveren aangezien haar hoeven sowieso niet al te lang zijn?

Op ijzers laten staan vind ik eigenlijk onzin, aangezien we zodra ze weer wat op conditie is toch veel meer binnen gaan rijden.

Ik bel trouwens sowieso van de week een hoefsmid hoor.

Marritt

Re: Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:42

Ik denk dat je dit gewoon het beste aan de hoefsmid kunt vragen . In ieder geval succes!

Zelf zou ik trouwens niet voor ijzers kiezen (tenzij er echt nergens een berm is om in te rijden). Want ze is er niet aan gewend, en om het gewoon één keer te doen vind ik dan ook wat onzin .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:44

ik zou niet voor ijzers kiezen, als je dan perse over het asfalt moet, kan je stappen en draven kan je dan weer in de berm.

Als je 1 x ijzers eronder hebt gehad, ben je heel lang zoet als je ze er weer af laat halen om de hoef weer gezond te krijgen

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 17:51

ik zou het ook niet doen, ik ben nu bijna anderhalf jaar verder nadat quince op ijzers heeft gestaan, nu beginnen ze voeten eindelijk weer een beetje beter te worden.
ik laat hem nu zo lang mogelijk zonder ijzers staan en rij ook wedstrijden op gras en dat gaat goed dus geen reden meer voor ook maar ik ree ook altijd buiten op asfalt zonder ijzers hoor lukt goed!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:06

Voordat ze bij mij kwam was ze manegepony, en kreeg ze altijd in de zomer ijzers omdat ze voor de huifkar liep. Dus op zich is ze dat wel gewend.

Ik zoek nu ook zoveel mogelijk de berm op, maar op sommige plekken gaat dat gewoon bijna niet.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:21

Ik zou t zelf ook niet doen. Ik zou zo veel mogelijk de berm op zoeken. Zoals je al zei heb je dat niet overal, dan zou ik die stukken stappen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:36

Ik zou haar niet op ijzers zetten, gewoon de stukken asfalt stappen en verder zoveel mogelijk in de berm.
Je bent echt heel lang weer bezig de hoef weer gezond te krijgen als je haar eenmaal op ijzers gezet hebt.

Toen Arti bij mij kwam stond ze op ijzers, die heb ik eraf laten halen. Pas na een jaar waren de hoeven weer echt goed. Ik wandel en rij trouwens bijna iedere dag op het asfalt. Eenmaal gewend gaat dat super

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:39

Het probleem is dat ik de stukken asfalt sowieso stap. Ze mag namelijk überhaupt bijna niet draven momenteel, moet het echt rustig aan weer opbouwen.

Maar aan de andere kant geeft ze zelf ook steeds meer aan dat ze wil werken, dus een kwartiertje in de bak per dag (stap en een beetje draf) moet dan ook wel kunnen. Dan slijten haar hoeven ook niet.

En inderdaad, de reden dat Indy's hoeven zo kort waren toen ik haar kreeg is waarschijnlijk ook doordat ze (maar eens per jaar) ijzers had.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:47

Nou dan heb je je antwoord zelf al
Niet doen dus

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:51

Haha ja geloof het ook.

Ik ben nooit een voorstander van ijzers geweest, tenminste niet voor mijn eigen pony. Ik vind dat een mogelijkheid voor als het echt niet anders kan. Maar ik hoorde nu van meerdere mensen dat ijzers wel verstandig zijn, daarom wilde ik het hier even navragen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:32

Ik zou het in eerste in stantie met je hoefsmid overleggen. Ik heb mijn paard ook altijd zonder ijzers, en ga er ook gewoon de weg mee op. Rij zoveel mogelijk in de berm en waar dat niet gaat, gaat het gewoon niet Zo snel slijten hoeven ook weer niet hoor, ze kunnen wel ergens tegen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 19:41

De shet van een kennis van mij staat nu tijdelijk op kunstof beslag. Het zie er uit als lijm dat op de hoeven word 'gespoten'. Het word net zo hard als de hoef zelf. Het voordeel is dat het paard niet op hoefijzers hoeft te staan. De hoef kan dan gewoon doorgroeien terwijl de kunstof langzaam afslijt. Daarnaast word de hoef 'zwakker' (de hoefsmid noemde het zachter) door hoefijzers. De hoef kan weer goed hard en sterk worden als er geen ijzers onder zitten zonder dat ze hoef korter word. De hoefsmid zei ook dat de hoeven sneller groeien als je meer werkt (een natuurlijke reactie van de hoef). Dat is misschien ook een voordeel aangezien je paard korte hoeven had en het nu meer beweging krijgt.
Het nadeel is dat bij een groter paard het sneller afslijt dan bij bijvoorbeeld een shet (ivm gewicht dacht ik).
Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik er van hoorde, maar misschein heb je er wat aan. Ik zou voor verdere informatie toch nog informeren bij je hoefsmid (mocht je overwegen om t zo te doen )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:26

waarom neem je dan geen hoefschoenen??

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:04

Omdat het maar voor tijdelijk is. En ik dacht altijd dat hoefschoenen belachelijk duur zijn. Maar als er goede zijn voor een redelijke prijs is dat de perfecte optie.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:18

Ik heb alleen voor ijzers.. Mss is dat iets

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:25

smurf schreef:
Als je 1 x ijzers eronder hebt gehad, ben je heel lang zoet als je ze er weer af laat halen om de hoef weer gezond te krijgen

Dat is onzin. Ik heb mijn paard, dat normaal op blote voeten loopt, voor een uitstapje naar zeer onsympatiek terrein op ijzers gezet. Heb ze gewoon een paar weken laten zitten, zeg maar zo lang als dat je weer de smid zou laten komen om te verleggen en dat leverde geen enkel probleem op. Als je ze er binnen b.v. twee weken weer af zou halen zou je meer problemen kunnen krijgen, dan heeft de hoef te weinig groei en moet hij op nagelgaten lopen.
En hoefschoenen zijn tegenwoordig ook tweedehands te koop....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:35

Citaat:
Dat is onzin

jij vindt het onzin.... ik ben al anderhalf jaar aan het tobben om de hoeven weer gezond te krijgen na nog geen ijzers eronder te hebben gehad en ik ben nog zeker 3 jaar zoet, volgens mijn bekapper....

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:08

Krips schreef:
Ik heb alleen voor ijzers.. Mss is dat iets

mijn pony heeft ook alleen voor hoefijzers sinds een paar dagen, hij liep ook niet goed enzo nu loopt die wel beter..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:04

Dat zou inderdaad ook kunnen, maar probeer het nu toch zonder ijzers. Als het goed is komt mijn hoefsmid snel weer dus dan kan zij oordelen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:05

Tja er zijn een aantal opties, Ijzers ben ik zelf geen voorstander van en uit de rest van het topic begrepen jij zelf ook niet.
Hoefschoenen, ze zijn duur maar een goede hoefschoen gaat waanzinnig lang mee en het is een "natuurlijke" oplossing.
Kunstof ijzers laten lijmen, tja hier heb ik geen beste ervaringen mee, ze laten namelijk heel snel los! Maar als ze goed verlijmt wordt kan je er lang mee vooruit!

Wat ook gezecht wordt zijn 2de hands hoefschoenen, dit zou ik persoonlijk absoluut niet doen aangezien de schoenen speciaal voor jou paard gemaakt worden en zodoende nooit goed zouden gaan passen bij andere paarden.
En denk eens na wat er met jou voeten gebeurt als jij op te kleine of te grote schoenen loopt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:16

willem mag voor niet meer van de ijzers af.. dus daar heb ik geen keus mee... hij had verschrikkelijke scheuren in zijn achterhoeven en om die bij te laten komen moest hij achter op ijzers.. eenmaal goed en de ijzers er af en het drama begon weer van voor af aan. nu staat hij een jaar op achterijzers, geen scheurtje te bekennen, maar ik wil ze er liever weer afhalen omdat het zoveel geld kost, maar ik ben bang dat zijn hoeven dan weer in de scheur gaan, dus ik heb besloten dat als ik buitenritten ga maken ik hem hoefschoenen aan trek... die zijn vele malen goedkoper dan om de 10 weken achterijzers.

dus ik zou als ik jou was geen ijzers nemen en gewoon voor een hoefschoen gaan... dan ben je ook nog een goedkoper uit en je trekt ze alleen op het asfalt aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:18

Loesjuh schreef:
Dat zou inderdaad ook kunnen, maar probeer het nu toch zonder ijzers. Als het goed is komt mijn hoefsmid snel weer dus dan kan zij oordelen.

Kunststof "ijzers"? Merens hier op Bokt heeft dat ook. Ik heb hier verder geen idee bij, ik heb het nog nooit "in het wild" gezien.
Smurf: Een goede smid legt ijzers er goed onder, dus ook als het een eenmalige actie is. Het paardje van Waratje zie ik met enige regelmaat en ik kan dus uit eigen waarneming vertellen dat het prima gegaan is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:16

ik had de beste smid van het Gooi en omstreken, degene die ook vele wedstrijdpaarden marathonpaarden beslaat, maar helaas, had hij niet gezien dat er een 3 dubbele vasle zool (overgroied steunsel ) zat en dat er nagenoeg geen witte lijn was. Dat was de reden dat de ijzers er 3 x per week afvielen,

Ik zie hem nog regelmatig, hij kijkt altijd even onder Morries voeten als hij op stal is, maar hij mag er nooit meer aankomen met messen, tangen en ander gereedschap.... dat laaat ik aan een natuurlijk bekapper over, niet een 1 dag geschoolde, maar iemand die langdurig in Amerika geschoold is en daar z'n licentie heeft en jaarlijks op bijscholing gaat.

Destiny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:12

Eeyey.. Ik heb vandaag me paardje 4 kant laten beslaan ik rij niet vaak buite maar 0mdat ik zag dat de h0efjes z0 snel afsleten heb ik haar t0gh maar laten beslaan.. ik k0n vandaga alleen nie rijde 0mdat ze m0est wenne... maar ze liep er erg g0ed mee en ze staat een stuk mo0ier 0p dr benen.

Kusjessss Tesss

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:51

Ik heb vandaag besloten om voor toch ijzers te doen, dus dinsdagavond komt de hoefsmid. Hij beoordeelt dan of het achter ook nodig is.