Paard op Houtskrullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiake

Paard op Houtskrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:55

Mijn paardje is echt heel dik en heeft ook aanleg om snel dik te worden .. Ze staat net op krollen maar daarvoor at ze heel haar stal leeg.. Echt dat ze op de beton stond .. Maar nu ben ik bang dat ze haar krullen ook gaat opeten.. En ze staat op dieet dus ik kan geen pakken hooi bijgeven (mag trouwens ook niet waar mijn paard staat) Dus wat kan ik doen? Die likit stenen zijn op een half uurtje op bij haar, haar eten is na 2 minuten op en dan begon ze altijd aan haar stro. Ik heb nooit geweten dat ik aankwam en ze stond niet te eten.
Dus wat kan ik doen om ze wat bezig te houden? Ik kan niet de hele dag rijden met haar ofzo dus ik wil enkele dingen in haar stal waarmee ze kan spelen of iets eten wat heeel lang duurt.
Hebben jullie goede tips?

nadita

Re: Paard op Houtskrullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:55

Het komt bijna nooit voor dat paarden houtskrullen eten. Mijn ervaring is dat ze zich na een hap wel bedenken.

Van hennepstro of vlasstro willen paarden nog wel eens eten, maar houtskrullen, nee.
Hoef je niet bang voor te zijn. Zorg gewoon dat je paard regelmatig kleine beetje te knabbelen heeft. In ouder hooi zit niet zoveel, daar zal hij niet dik van worden.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:05

Rhea at ook haar hele stal leeg toen ze op stro stond.
Nu staat ze een aantal weken op zaagsel en dit gaat prima! Ze eet er niet van, en ik heb zelf ook eerst wat rond gevraagd en ben verder ook niemand tegen gekomen waarvan hun paard het wel at.

Rhea krijgt wel af en toe een plak stro in stal omdat ze dan wat te knabbelen heeft. Een lick-it heeft ze namelijk binnen no-time op en de SpongeBob-bal die in haar stal hangt is niet interessant meer!

Rhea is op zaagsel gaan staan omdat ze ten eerste al haar stro op at, en daarnaast stond ze in de kliniek op zaagsel wat goed aansloeg.
Ze is nu wel verschrikkelijk afgevallen, wat voor mij niet had gehoeven (Paard is namelijk ziek en niet te dik oid). Voor jouw paard dus weer een pluspunt..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:08

Geen plakken hooi geven omdat ze op dieet staat?!?!?!
Hoe kom je daar nou toch bij?

Kijk eens naar wat een paard in de natuur doet. Die is bezig de over de hele dag zijn kostje bij elkaar te knabbelen. Daar is het hele dier op gebouwd. Het is heel slecht voor een paard om hem niet in staat te stellen te eten wanneer hij daar behoefte aan heeft. Hooi is zeker geen dikmaker wel een gezondhouder!
Als je de spijsvertering goed wilt houden en haar maag en darmen gezond móet ze hooi kunnen eten wanneer ze dat wil.

Als je haar wilt laten afvallen, meer naar buiten (zal ze de stal ook niet leegeten) en haar juist hooi geven! Als ze bix krijgt kun je daar het beste iets anders voor gaan geven b.v. muesli. In bix zitten ontzettend veel dingen wat niet goed is. Maar wel hooi, veel hooi.
Het dier kan zich toch niet de hele dag rotvervelen in een stal waar niets te doen is en ze 1 á 1,5 uur per dag uit komt om iets te doen?

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:50

Hooi is idd niet slecht, dat is ruwvoer en is juist goed. Mijn merrie staat ook op krullen omdat ze haar stal leeg eet, maar van die krullen blijft ze wel af. Moet zeggen dat ze altijd wel beetje aan het snuffelen is of er niet nog stiekum nog wat tussen ligt wat lekker is.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:38

Mijn merrie deed precies hetzelfde. Heb haar nu ook op krullen gezet en dat is dan nog de beste oplossing vind ik. Als je bang bent dat ze zich verveelt kun je ook een voerbal in de stal leggen. Doe de brok daar in en ze is er even zoet mee. En inderdaar veel ruwvoer is altijd goed.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:01

Verplaatst van MD

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:28

wat krijgt het paard van jou dan voor ruwvoer? die darmen moeten toch ook aan de gang blijven? Op mijn hooi zou ik zeker niet bezuinigen, eerder de brokken een stuk minderen!