paarden bij elkaar in het land, hoe laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diegomarije

paarden bij elkaar in het land, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 13:23

Binnenkort gaan een vriendin en ik naar een andere stal. Op dit moment staan beide ruinen alleen op het land, omdat mijn paard redelijk dominant naar andere paarden is. Haar paard is niet echt moeilijk naar andere paarden toe, maar bijt niet echt van zich af. Daarom hebben wij ze nooit bij elkaar gezet, maar nou gaan we binnenkort verhuizen van stalling. Als we daar komen zou het lekker zijn als de paarden bij elkaar op het land en in de bak zouden kunnen, zodat ze in de winter vaker uit stal kunnen. Wat is nou de beste manier om ze aan elkaar te laten wennen, zonder dat we er verwondingen of kreupelheden aan over houden, iemand tips?

monsera

Re: paarden bij elkaar in het land, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:34

Jullie staan nu op de zelfde stal dus de paarden kennen elkaar wel jullie rijden wel samen neem ik aan?Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten en kijken wat er gebeurt.Ik denk niets aangezien die andere niet lastig is met andere paarden zal die van jou hem wel met rust laten omdat hij wel weet dat hij de baas is.Het gaat maar om 2 paarden je hebt ze zo weer uit elkaar als het mis gaat.Wij zetten onze 2 pony's altijd gewoon overal bij 1 is makkelijk en 1 is moeilijk maar nooit grote problemen gehad ze zoeken het onderling wel uit.Ze moeten wel de ruimte hebben om weg te komen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:49

Zorg ervoor dat het land groot genoeg is en dat er geen hoeken zijn waar de een de ander in kan sluiten. Als de paarden wel ruzie krijgen dan kan de een wegrennen. Zo moet het in het wild immers ook gebeuren. Gooi ze bij elkaar, en kijk eerst even rustig toe. Als ze blijven trappen zou ik ze uit elkaar halen. Inprincipe zou het gewoon moeten kunnen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:51

Ik zou ze inderdaad ook in een groot stuk land zetten zodat ze dan de vrijheid hebben om weg te lopen of rennen.
Maar als de ene dominant is en de andere niet dan denk ik niet dat je problemen hoeft te verwachten

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:57

Ik heb mijn paard recent aan een nieuw paard laten wennen,de vorige ging nl. weg en ze staan maar met zn tweeën. Ik doe het altijd eerst met een stroom/schrikdraadje ertussen, zodat ze wel kunnen kennismaken en snuffelen, maar nog niet meteen gaan uitvechten hoe en wat.Je kan het dan zelf rustig aankijken, je ziet wel hoe ze op elkaar reageren en als het dan een tijd goed gaat (bv. ze kroelen met het draad er nog tussen, dat gebeurde bij ons!) kan je het proberen zonder draadje. Bij mij gingen daar wel een aantal weken overheen. Maar het is hierdoor wel goed gekomen en veilig gegaan. Ik ben wel extra voorzichtig omdat mijn paardje een zwakke knie heeft, kan dus erg weinig hebben kwa trappen e.d. Maar waarom zou je het met een gezond paard riskeren?
Ik ken ook een aantal pensionstallen waar ze het zo doen, een nieuw paard eerst achter een draadje aan de rest laten wennen, dan evt. later met nog een ander paardje zetten zodat ze al met zn 2en zijn als de nieuwe in de groep komt,en zo verder. Het schijnt erg goed te werken en geeft nauwelijks nog 'discussie' tegen de tijd dat ze bij elkaar komen.

penpon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:14

laat ze lekker allen, straks happen ze naar elkaar!

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:18

?

penpon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:19

nou dat kan toch, dan hebben ze allemaal plekken, nou dat is lekker.

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:27

O, bedoel je dat, ik snapte het niet.Af en toe een hapje kan wel, toch? Het is wel gezelliger voor ze om in elk geval met 1 ander paardje te staan.Gewoon een tube Betadine bij de hand houden,voor de eventuele hapwondjes.Tenzij het te erg wordt, natuurlijk.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:32

Ik heb die van mij ook bij elkaar gehad. De ene dominant en de andere die zich gauw laat wegjagen oftewel niks doet. Bij mij ging het niet zo goed. Ze stonden in een schrale wei en kregen elke keer er een stuk gras bij. Zodra dat gebeurde ging het eerst nog wel goed maar later jaagde de een de andere weg zodat de andere niks te eten had en magerder werd.
Zolang ze in een grote wei staan en de ruimte hebben zal het wel goed gaan. Ik zou zeggen probeer het als het echt niet gaat kan je ze weer uit elkaar zetten. Die van mij staan nu naast elkaar met een draadje ertussen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:14

penpon schreef:
nou dat kan toch, dan hebben ze allemaal plekken, nou dat is lekker.

Ah joh, het is nog altijd een PAARD, geen porseleinen beeldje...

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:27

toen er bij wanda een nieuw paard kwam hebben we ze gewoon met zn 3e in de wei gegooit en maar gekeken wat er gebeurde uiteindelijk heeft wanda gewonnen met allebei wat schaafwondjes en nu is er nooit meer ruzie.

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:57

Ze kennen elkaar wel van het rijden, maar dan reageerd mijn paard naar hem zoals hij met alle paarden doet: zich flink groot maken en boos kijken, heel boos kijken. Vooral omdat het andere paard later bij ons op stal is gekomen, probeert hij altijd erg mans te doen tegen dit paard. Ik ben niet nag voor een paar schaafwondjes en als het echt niet anders kan, laten we ze ook op de nieuwe stal alleen staan. Maar de reden dat ik hem graag erbij wil hebben, is dat ze dan in de winter vaker loskunnen. Wat een voordeel denk ik is, is dat we samen naar een nieuwe stal gaan, waar ze beide onbekend zijn. Als ze het dan spannend of eng daar vinden, zullen ze steun zoeken bij het bekende en dat zal dan (hoop ik) elkaar zijn, omdat ze elkaar al kennen.
Misschien moeten we het maar gewoon proberen als we daar zijn...

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:16

San staat zelfs nu bij Bert. Bert is ook niet de makkelijkste is geweest met andere paarden en duidelijk het mannetje als het over ZIJN kudde gaat. Ja San heeft wat klappen gehad, maar heeft de eerste dagen gewoon voorzichtig aan gedaan en ging Bert wel uit de weg.. Nu staan ze samen voor het hek en neus aan neus te grazen.. Went snel hoor.. Zelfs met Diego.. Ging toch ook goed met de vakantie.. Stonden ze ook al tijden niet meer bij elkaar.. En het wordt idd voor beide nieuwe omgeving dus niets te verdedigen..

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:34

geef ze een groot stuk land en laat ze vanaf de stal samen het land ingaan. Gaat echt wel goed komen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:39

dominant paard gaat mega goed met een alles behalve dominant paard .. dan vechten ze de rangorde heel snel en makkelijk uit ..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:41

Meestal moet je de eerste paar trapjes en bijtjes maar even laten gaan.. Ze vechten het vanzelf wel uit.. Alleen als je weet dat ze idd allebei heel dominant zijn..

joy4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:26

heey..

Ik zou ze gewoon bij elkaar zetten, in een redelijk groot land,
dat ze ruimte hebben.
En dan gewoon kijken of het goed gaat of niet

Groetjes