Streng of niet streng? wat moet ik met dit paard aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bijtje

Streng of niet streng? wat moet ik met dit paard aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 08:57

Ik ben nu met een jong paard bezig die al het een en ander aan de hand kent. Hij is altijd heel lief en zacht behandelt en luisterde altijd wel ongeveer braaf. Daarmee bedoel ik hij deed het allemaal wel ongeveer maar als het hem niet aanstond dan bleef hij gewoon staan en deed helemaal niks meer.

Hij kende het longeren al voordat ik ermee begon, alleen op de commando's (stap,draf,galop, ho) reageerde hij heel slecht. Nu ben ik begonnen met 1 keer in de week longeren, maar ik pak hem net iets strenger aan waardoor er nu toch een aantal dingetjes naar voren komen, hij gaat een beetje hangen als hij vaststaat en je doet iets wat hem niet aanstaat of slaan bij het uitkrabben van de hoeven en met longeren is hij een stuk vlugger(ook omdat hij toen ik de eerste keer een bijzet eraan deed een beetje terughoudend reageerde waardoor hij een paar tikjes heeft gehad, zodat hij begreep dat hij naar voren moest gaan)

Denken jullie dat als ik hiermee doorga dat hij wel bijdraait of moet ik terug naar de veel lievere manier hoe de eigenaresse hem behandelt. Ik ben namelijk bang dat hij dan een beetje baas over mij wordt, want hij bepaald af en toe wat er gebeurd en dat lijkt mij niet goed.

Wie kan mij advies geven, ik ben bang dat de eigenaresse straks anders denkt van wat is er met mijn paard gebeurd, eerst zo rustig (op het flegmatische af) en nu een energiek paard met af en toe streken (op dit moment)

Ik ga gewoon heel zachthandig met de paarden om hoor, de meeste mensen vinden mij soms te zacht, maar de eigenaresse is nog zachter en heeft weinig ervaring.

Advies is zeer welkom

_Dunja_

Re: Streng of niet streng? wat moet ik met dit paard aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:01

Ik zou wel doorgaan met waar je nu mee bezig bent.
Het is niet de bedoeling met longeren dat het paard maar doet waar hij zin in heeft.
Als het paard door krijgt dat hij met jou een loopje kan nemen dan word het met rijden straks helemaal een drama.
Ik begrijp dat het niet je eigen pony is,, als dat zo is kan je dit misschien met de eigenaar bespreken en uitleggen wat jouw aanpak zou zijn en hoe ze daar dan zelf op reageert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:05

Ik zou hem idd strenger aanpakken. Op de poetsplaats moet hij gewoon stilstaan, dat komt meestal vanzelf, maar als hij jou echt aan de kant gaat duwen, mag je hem wel even aanpakken. En slaan bij het hoeven uitkrabben is gewoon not done.
Bij het longeren: kent hij de commando's wel, en snapt hij ze? Dan reactie eisen. Als je het idee hebt dat hij er echt niks van snapt, dan rustig aan opnieuw beginnen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:20

idd, zeer consequent zyn.
Paardt moet gewoon stil kunnen staan, en niet idd jouw opzij drukken.
Zet hem dan terug op z'n plaats want jij bent de baas,

En idd wat verootje zegt, als hij 't kent moet hij 't gwoon voor je doen .

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:00

heei..
BIj mijn verzorgpaardjes staat er ook een die gaat ook hangen als je haar vast zet...maar als je hem/haar de baas blijft en hem/haar straf voor wat hij.zij fout doet en beloont voor wat hij/zij goed doet zal het allemaal wel goed komen..!
Succes..!!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:41

Streng zijn
Zeker jonge, wat dominantere paarden hebben een leider nodig die duidelijke aanwijzingen geeft. Uit jouw verhaal maak ik op dat hij het allemaal wel weet, maar dat zijn eigenaresse er ook wel vrede mee had als hij het níet deed. Hij probeert je uit, kijkt waar je grenzen liggen, en als jij je juist softer opstelt, loopt hij op ten duur over je heen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

In mijn ogen is streng niet verkeerd, zolang je maar consequent en rechtvaardig bent. Prijs hem de hemel in als hij iets goed doet, negeer slecht gedrag of corrigeer hem. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en ik denk dat je een veel leuker paardje om mee te werken krijgt als voor hem duidelijk is dat jíj de baas bent
Verder zou je aan grondwerk kunnen denken om jouw positie als leider te bevestigen, voor meer info mag je PB'en

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 11:57

Bedankt voor de reacties, ik ben in ieder geval heel erg blij dat jullie mijn mening wel delen, want ik maakte me toch een beetje zorgen of ik niet de fout in zou gaan en hoe ik dit aan de eigenaresse moest gaan verantwoorden.

Het is een heel erg mak paard, zolang je niks moeilijks vraagt, maar als je iets extra's vraagt dan krijg je nog wel eens een andere reactie.

Maar over 2 weken dan gaat hij naar een pensionstal waar ik hem samen met iemand ga inrijden dus dan kan ik meer met hem bezig zijn, en ik neem aan dat het allemaal goed komt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:07

Streng, maar rechtvaardig zijn
Toch moet je goed in je achterhoofd houden of hij alle hulpen wel snapt. Snapt hij ze, dan moet je gewoon reactie eisen. Reageert hij niet, tikje erbij enzovoort. En niet vergeten te belonen als hij het goed doet