Ik ben nu met een jong paard bezig die al het een en ander aan de hand kent. Hij is altijd heel lief en zacht behandelt en luisterde altijd wel ongeveer braaf. Daarmee bedoel ik hij deed het allemaal wel ongeveer maar als het hem niet aanstond dan bleef hij gewoon staan en deed helemaal niks meer.
Hij kende het longeren al voordat ik ermee begon, alleen op de commando's (stap,draf,galop, ho) reageerde hij heel slecht. Nu ben ik begonnen met 1 keer in de week longeren, maar ik pak hem net iets strenger aan waardoor er nu toch een aantal dingetjes naar voren komen, hij gaat een beetje hangen als hij vaststaat en je doet iets wat hem niet aanstaat of slaan bij het uitkrabben van de hoeven en met longeren is hij een stuk vlugger(ook omdat hij toen ik de eerste keer een bijzet eraan deed een beetje terughoudend reageerde waardoor hij een paar tikjes heeft gehad, zodat hij begreep dat hij naar voren moest gaan)
Denken jullie dat als ik hiermee doorga dat hij wel bijdraait of moet ik terug naar de veel lievere manier hoe de eigenaresse hem behandelt. Ik ben namelijk bang dat hij dan een beetje baas over mij wordt, want hij bepaald af en toe wat er gebeurd en dat lijkt mij niet goed.
Wie kan mij advies geven, ik ben bang dat de eigenaresse straks anders denkt van wat is er met mijn paard gebeurd, eerst zo rustig (op het flegmatische af) en nu een energiek paard met af en toe streken (op dit moment)
Ik ga gewoon heel zachthandig met de paarden om hoor, de meeste mensen vinden mij soms te zacht, maar de eigenaresse is nog zachter en heeft weinig ervaring.
Advies is zeer welkom