Wat voor bodembedekking?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samm

Wat voor bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 12:05

Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken en het fijnst vinden als bodembedekking, stro? zaagsel (houtvezel) enz. Ook ben ik benieuwd waarom jullie daarvoor kiezen en hoeveel jullie verbruiken per week.

Ben benieuwd!

Idioteque

Re: Wat voor bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:15

Waar ik sta hebben ze gehakseld koolzaadstro...
Je moet een keer in de zoveel tijd de stal helemaal leeghalen en dat is echt een rotklus. Het is heel zwaar en plakt helemaal vast. Voorderest is het heel makkelijk uitmesten, geeft weinig stof en neemt goed vocht op. En ze kunnen er ook lekker van eten. Het is wel behoorlijk duur dacht ik.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:37

Hier zijn al meerdere topics ovr geweest, maar die zullen door de brakke zoekmachine wel niet te vinden zijn

Op onze stal gebruiken we vlas. In eerste instantie stonden de paarden op "krullen" (=zaagsel), maar aangezien wij (de stalhouder) alle stallen uitmesten was dat veel werk en gaf het veel rotzooi.
Op een gegeven moment zijn we dus overgestapt op vlas.

Het uitmesten gaat veel sneller. mest kun je makkelijk op de mestgreep krijgen zonder al te veel vlas mee te nemen in de kruiwagen.
Natte plekken verwijderen we maar 1 keer in de week aangezien vlas erg goed vocht opneemt. Als we de natte plekken hebben verwijderd, gooien we er dan ook een nieuwe baal in.
Wat betreft stof; hoe duurder de zak vlas hoe minder stof er in zit (althans dat zegt men )

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:41

ik strooi krullen met stro.
Mijn paard heeft s'nachts wat te doen doordat hij aan het stro kan knabbelen. Vinden ze fijn. De krullen nemen veel vocht op. Ik persoonlijk vind het wel fijn met uitmesten.
Groetjes

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:37

ik heb stro in de stallen.ik moet dan wel in de winter elke dag de stal zowat leeg halen,maar dat is zo klaar!
ze zijn wel snel heel vies de stallen.ongeveer baal per twee a drie dagen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:51

Ik zou voor stro gaan, vind het fijn dat de paardjes altijd wat te knabbelen hebben
Verder heb je bij zaagsel veel vaker problemen met de hoeven ofzo, maarja dat heeft natuurlijk ook wel te maken met uitmesten..
Vind stro het mooste/natuurlijkste..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:23

Die van ons staan op stro. Momenteel verbruiken wij anderhalve baal per dag. *voor 4 ruimen boxen*
De stallen blijven wel goed droog. *kan ook door de afvoer komen*
En ik vind het fijn.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:15

Stro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:24

Ik ben iig gewend aan stro
Ook gebruiken we in 1 stal zaagsel&stro

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:28

stro..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:28

Stro, omdat wij dit via kennissen relatief goedkoop kunnen krijgen. Ik heb (had) 9 boxen van 3 x 3m (ik zeg 'had' omdat we van 2 stallen 1 maken ivm drachtige merrie) en ik gebruik hiervoor als ze echt veel op stal staan, in de winter, ligt ook aan of er een pony of paard in staat, zo'n 3 pakken stro per week per stal, voor een paard en 2 pakken voor een pony.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:52

Ik gebruik Rapsody, is een koolzaadstrohaksel. Je begint met zeg maar 3 à 4 balen en haalt iedere dag de mestballen eruit. De natte plekken 1x per week en dan een halve baal opstrooien. Het wordt een soort van potstal en ik ben er erg tevreden over. Paard staat altijd droog en om te knabbelen moet je gewoon veel hooi voeren De mijne eet in ieder geval geen stro.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:28

Mijn pony eet het stro ook niet echt, maar af en toe staat ie er wel wat op te knabbelen, wat je met zaagsel dus niet hebt..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:31

Wij gebruiken vlasstro,,
we hadden eerst gewoon stro, maar aangezien de paarden bij ons er zon vieze boel van maken zijn we overgegaan op vlasstro, want met stro moet je er altijd wel een baal bij en heeft het niet veel zin met plasplekken.
Vlasstro hoef je maar iets van 3x per week er opnieuw bij te doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:05

STRO.....omdat het zoveel voordelen heeft!
Alles wat superabsorberend is, is gevaarlijk voor paarden, b.v. hennepstro. Zaagsel geeft niet veel te doen. Stro is lekker om op te knabbelen, niet zo gauw schadelijk en hoe je het ook wendt of keert, niet zo duur. Dat vind ik met vlas en zo nogal tegenvallen.Het uitmesten is niet zo zwaar als bij vlas en hennep, want daar schep je hele zware plakkaten van uit de stal. Slecht voor de rug!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:50

hoi ik vroeg me af wat ongeveer een pak vlas kost van gemiddelde kwalitijd zeg maar, daar ben ik wel benieuwd naar, Er moet nog iets zijn maar ben de naam kwijt wat ook goed werkt

rosina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 05:35

dobbel schreef:
hoi ik vroeg me af wat ongeveer een pak vlas kost van gemiddelde kwalitijd zeg maar, daar ben ik wel benieuwd naar, Er moet nog iets zijn maar ben de naam kwijt wat ook goed werkt

Hoi

Ik gebruik vlas en kost 5,75 euro, per baal.
Om te beginnen moet je er 2 á 3 balen in doen, voor een stal van 3x3m. Dagelijks de drollen er uit halen en 1 á 2 keer per week de natte plekken en dat vul je het vlas er weer aan.

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 07:58

ik gebruik ook vlas, paard at stro op en is echt een gigantische viezerik.
dus dan is vlas best wel een uitkomst

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 08:00

Mijn voorkeur gaat uit naar stro, mijn merrie is een wever en met stro kan ik haar aardig afleiden zodat ze maar minimaal weeft .

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:32

rosina schreef:
dobbel schreef:

Hoi

Ik gebruik vlas en kost 5,75 euro, per baal.
Om te beginnen moet je er 2 á 3 balen in doen, voor een stal van 3x3m. Dagelijks de drollen er uit halen en 1 á 2 keer per week de natte plekken en dat vul je het vlas er weer aan.

He bedankt dat valt me dan reuze mee,

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:33

Mn paardje staat, als ie op stal staat, op een laagje zaagsel (voor 't vocht opte nemen) en de ret aangevuld met stro.
alleen maakt ie een ongelovelijke bende van z'n stal

Dus tja, nog maar ff over nadenken

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:18

rosina dat haal je zekker bij fiets

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:24

stro, doe ongeveer 3 dagen met een baal. Stro is voor paarden net chocola! Hun welzijn wordt er beter van als ze er van kunnen knabelen Zelfde dat mensen ook vrolijk worden van chocola, vooral het vrouwelijke geslacht haha

rosina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:57

miriamrocky schreef:
rosina dat haal je zekker bij fiets

Nee, ik haal het bij de welkoop

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:03

Ik heb mijn paarden op zaagsel staan; hou ik ze lekker schoon (schimmels) en op juiste dikte omdat ze van zaagsel niet eten.
Bovendien neemt zaagsel vocht op, wat stro niet doet. Ben wel benieuwd wat de beste uitmestmethodes zijn voor zaagsel? Ik ben altijd ontzettend royaal, en de pakken zaagsel vliegen hier de deur uit!
Hoe mesten jullie uit met zaagsel?