Zitles, waar? Omgeving Eindhoven/Tilburg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zitles, waar? Omgeving Eindhoven/Tilburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:24

Ik kan maar niet wennen aan op een dressuurzadel rijden.
Vooral niet aan me eigen Ainsley.
Vind dat ik daar erg strak en gedwongen inzit, kan geen kant uit.

Kan daar niet mijn bovenbenen op langhouden, en naar achteren, en ook nog eens me hakken uitdrukken.

Heb tot september 2004 altijd op een springzadel gereden en nooit op een dressuur.

Ik krijg het alleen voor elkaar als ik contstant aan denk en dan schiet het rijden erbij in.

Waar zou ik zitles kunnen nemen om dit te verbeteren?

gilberke

Re: Zitles, waar? Omgeving Eindhoven/Tilburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:40

hey
ik herken dat probleem van ainsley zadel
ik en un vriendin hadden ook een insley zadel en konnen er ook egt niet me over weg
ik heb nu een ander zadel en mijn vriendin morge ok

ma ik zou nietw etenw aara je zit les kunt nemen

somige mense vinden het zadel supepr fijn en kunnen er supper me rijden ma sommige ook totaal niet

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:05

Ik denk dat je probleem voornamelijk aan je zadel ligt. Een ainsley vind ik zelf een hele gedwongen zit hebben!

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:45

Ik zou idd eerst meerdere zadels uitproberen. Persoonlijk kom ik ook niet weg met een Ainsley. Ik heb nu een Euroriding. Een vriendin die alleen met springzadel rijdt (en dressuurzadels vervloekt) heeft er vorige week even mee gereden en vond het helemaal niet verkeerd zitten. Je mag hem wel eens een keertje proberen (m'n paard staat in Middelbeers). Mss valt het toch nog mee met je zit .

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:48

http://www.hippocampus-nl.com/
misschien kun je eens bij Ulrike Thiel informeren (ik weet niet of het echt in de buurt is, maar het is zeker een aanrader!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:38

Ik weet niet waar het aan ligt, heb er gisteren met rijden extra op gelet. maar ik vind het gewoon fijner als mijn beugels net een gaatje korter zijn, maar dan komen me knieen voor de wrongen.

Sommige stukken ging het wel beter, maar dan zit ik zo raar met me bovenbeen naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:41

Wat me opvalt is dat jij op een springzadel zelfs (bijna) je knieen voor het zweetblad krijgt
dan lukt het met een dresuurzadel zeker niet

Het is idd heel veel oefenen met iemand die je er regelmatig op wijst.
Zodat het een gewoonte gaat worden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-05 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:46

Ik zou niemand weten daar, maar misschien kun je beginnen om een stalgenoot je aan de longe te laten pakken of rijden zonder beugels oid? Ik weet niet of je ook dressuurlessen neemt, dan vind ik persoonlijk zitles van je eigen instructeur ook geen verloren tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:51

runningkawa schreef:
Wat me opvalt is dat jij op een springzadel zelfs (bijna) je knieen voor het zweetblad krijgt
dan lukt het met een dresuurzadel zeker niet

Het is idd heel veel oefenen met iemand die je er regelmatig op wijst.
Zodat het een gewoonte gaat worden

Ik zit gewoon veel lekkerder met mijn beugels kort:D.

Afbeelding
Afbeelding

Zo zit ik echt optimaal.

Maar met die lange beugels krijg ik het gewoon niet voor elkaar om me benen gewoon te houden.

Dan moet mijn bovenbeen verder naar achter, me knie verder naar achter. En dan kan ik met me benen niets anders als naar achteren en omhoog. Dan heb ik echt het idee dat ik geen mm speling meer heb met me benen.

Nu heb ik er gisteren extra op gelet, maar het blijft een raar gevoel. Alsof het zo niet hoord, heel strak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:52

Maar misschien omdat ik altijd kort gezeten heb valt het daarom niet mee om lang te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:54

Urielle schreef:
Ik zou niemand weten daar, maar misschien kun je beginnen om een stalgenoot je aan de longe te laten pakken of rijden zonder beugels oid? Ik weet niet of je ook dressuurlessen neemt, dan vind ik persoonlijk zitles van je eigen instructeur ook geen verloren tijd!

Ik doe een half uur dressuurlessen voor ik ga springen op mijn springzadel

En zoals je boven ziet is er dan niets aan de hand, het is puur op mijn dressuurzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:55

haha
ik ken het ook hoor, ik heb ook veel moeten oefenen en heel soms kropen mijn knieen ook nog tever naar voren.
Nu heeft de ainsly ook echt dat blad recht naar beneden lopen, er zijn dresuurzadels die dat net wat minder hebben, dus waar het dan ook minder bij opvalt.

Maar ook ik rij ook op een dresuurzadel met toch te korte beugels, langer vind ik ook niks.
Maar met een instructrice steeds zei "houding' verbeterde mijn zit toen toch wel.

(al zal er nu wel niks meer van over zijn, nu ik ook weer alleen met mijn springzadel rij, door de buitenritjes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:02

Martine zegt altijd dat als je een fout zelf al weet en voelt dat je dan al goed onderweg bent

Nu maar oefenen oefenen oefenen.

Gisteren vertelde mij iemand dat ik aan een KN had moeten gaan. Niet zo'n diepe zit, wat grotere zweetbladen zodat ik mijn beugels wat korter kan doen zonder dat het er raar uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:26

Die diepe zit vind ik wel fijn, maar dat zweetblad had van mij ook net wat anders gemogen.
Pas zat ik op een dressuurzadel, dat vond ik ook direct fijn zitten (en dat nadat een jaar alleen weer op m'n springzadel) , maar als ik nu het merk eens wist

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:45

Ik heb nu een Ainsly dresuurzadel op proef maar hij gaat maandag direct weer terug. heb net foto's zitten kijken maar ik kan mijn bovenbeen er niet normaal op kwijt.
Daardoor kom ik ook voor het zadel uit en ga ik raar voorover zitten.
Normaal kom ik nooit met mijn knie voor het zweetblad uit. (voorover zitten wil nog wel eens gebeuren)

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:26

Ik kan ook absoluut niet zitten op een Ainsley .
Misschien is het n idee om te kijken voor een zadel met minder enorme wrongen? Ik heb nu een County, die heeft (helaas, ben er niet dol op) wel n diepe zit maar heel bescheiden wrongen..
Heb ook ooit een op n Daaleman gereden met kleinere wrongen, dat zat best fijn .

Maar als je graag met je beugels kort rijdt, waarom zou je dan niet gewoon op een veelzijdigheid of springzadel rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:40

De reden dat ik niet op een VZ of SPR zadel rijd is omdat ik dan altijd commentaar krijg op mijn korte beugels, en licht voorover gebogen zit zoals je op foto's kunt zien. Nu ik M ga dressuren vind ik het echt dat ik op een dressuurzadel moet rijden.

nu heb ik vandaag in de bossen gereden met een vriendin met me dressuurzadel erop. Heb me beugels een gat korter gedaan en bijna heel de weg erop gelet en daar lukte het wel heel aardig. Maar nu was ik ook gewoon lekker aan het rijden en niet dressuurmatig aan het trainen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:08

Als je iemand zoekt bij jou in de buurt voor zitles, kun je eens bij Inge van Ewijk informeren. Ze heeft een website: www.paardengeluk.nl waar ze 1- of meerdaagse cursussen aanbiedt, maar ze geeft ook privelessen.
Ik heb ook zitles van haar gehad, en ga daar straks weer mee door als mijn paard weer bereden kan worden (ik mag 4 maanden niet op hem rijden na een operatie) Bij mij werkt het best goed.