Advies: Wie zijn paard(en) staan op vlas???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Advies: Wie zijn paard(en) staan op vlas???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:45

Hoi,

Allereerst bedankt voor het lezen van deze topic. Door het grote stro gebrek wat op onze stal heerst moeten we het eventjes zuinig aan doen. Het stro wat er is kan maar met mate in de box.

Nu heb ik min of meer een box uit nood. Groote is ongeveer 4,5 meter bij 3,5 meter zonder urine afvoer. Het is zal maar zeggen een afgezet stuk in een hoek van onze loods (tussen een box en de buitenmuur).

Om er niet verder om heen te draaien is mijn probleem eigenlijk dat mijn paard (ruin) nu min of meer in een steeds natter hok komt te staan omdat het stro het vocht slecht opneemt en ik niet overmatig met stro kan/mag strooien! ik wil dus vandaag of morgen overgaan op vlas, omdat ik er best wel positieve dingen over lees. Zo schijnt het twaalf keer meer vocht op te nemen als stro enz......

Wie zijn paarden staan er ook op vlas?

-balen zijn 21 kg, maar hoeveel balen zouden jullie strooien in een hok van deze afmeting?

- Vlas schijnt zich snel te kunnen omzetten in compost dus zou het gewoon op de mesthoop kunnen die van het voorjaar wordt uitgereden over het land?

- Wanneer halen jullie het hele hok leeg (wel dagelijks drollen ed. er uit)? Na één week, twee, maand enz?

Hebben jullie misschien nog andere tips of suggesties? Stro zal op kort termijn wel komen, maar ik wil graag de winter ook in een droge box staan als hij maar een uurtje per dag naar buiten kan.

linda_arnold

Re: Advies: Wie zijn paard(en) staan op vlas???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:53

niemand?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:58

Mijn paard staat op vlas en het neemt absoluut veel beter vocht op dan stro. Verder wordt er bij ons opgestrooid en uitgemest. Het compleet uitmesten gebeurd gewoon 1x per week, net als de stroboxen. Hoeveel vlas er in de box gegooid wordt weet ik ook niet, heb geen idee hoe groot die balen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:04

- Ik had mijn vorige paard op vlas, in een stal met dezelfde afmetingen als die van jou

balen zijn 21 kg, maar hoeveel balen zouden jullie strooien in een hok van deze afmeting?
- Om te beginnen zou ik er 12 balen instrooien

Vlas schijnt zich snel te kunnen omzetten in compost dus zou het gewoon op de mesthoop kunnen die van het voorjaar wordt uitgereden over het land?
- Het composteert sneller dan stro, dus je kunt het in ieder geval op dezelfde mesthoop doen

Wanneer halen jullie het hele hok leeg (wel dagelijks drollen ed. er uit)? Na één week, twee, maand enz?
- Ik heb het na drie maanden leeg gehaald. Ik haalde wel twee keer per week de natte plekken eruit en meerdere keren per dag de drollen. Verder strooide ik de ene week 1 baal bij en de andere week 2, gemiddeld dus 1,5 baal per week

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:05

Ik heb ook zo'n afmeting van stal nog iets groter en daar gaan 2 balen vlas in.
We zijn pas over gestapt.
Alles eruit halen doen we om het half jaar (aangeraden), maar wel de mest er elke dag uit.

Ik moet zeggen ik hou van dat spul

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:06

12 balen??

Onze stallen hebben ook die afmeting en ik doe er drie of vier balen in en daarna gemiddeld een baal per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 22:18

Katja schreef:
12 balen??

Onze stallen hebben ook die afmeting en ik doe er drie of vier balen in en daarna gemiddeld een baal per week.

Ja, 12 balen in 1 keer i.d.d. Ik had er eerst 10 ingedaan, maar toen lag het nog een beetje dunnetjes. Het was nog niet echt een lekker bedje. Met 12 balen wel .

Ik ben juist weer verbaasd over jouw 3, 4 balen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:36

Ik gebruik nu een jaar vlas en ik vind het perfect. Ik heb 2 pony's in een stal van 3x5m en ik gooi er 2a3 balen in. Dan mest ik dagelijks uit. Naja de poep en de natte plekken. En dan gooi ik er in 1 week dus nog een extra pak in.

Ik mest 1x per week alles uit

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:58

Ik heb met 4 balen al een bedje zodat ze niet op de bodem komen als ze gaan liggen.
Moet wel zeggen dat het per merk verschilt had nog vier balen van een ander merk liggen en die vulde beduidend minder.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:02

mijn pony staat ook op vlas.. De eigenarresse van de stal haald gemiddeld 2x per dag de drollen uit de stal.. Zo kan je nog zuiniger doen.. Je kunt dat ook gewoon 1x per dag doen of 1x in de 2 dagen.. Voor de hoeveelheid moet je gewoon even kijken hoeveel.. Ik zou het wel doen want het bevalt mij goed.. Het is zeer fijn spul

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:05

helemaal uitmesten hoeft dan ook niet zo vaak als je geregeld de drollen er goed uithaald.. als je het echt goed bijhoud hoeft dat pas na een maand ofzo..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:05

12 balen lijkt me ook wel erg veel, misschien heb jij kleinere pakken dan de rest van ons...

Mijn paard staat sinds mei op vlas. De eerste keer hebben we 4 balen in haar stal gedaan (3,5 x 4) maar ik denk dat 3 ook genoeg was geweest. Daarna hebben we er gemiddeld 1 nieuwe baal per week in gedaan. Volgende week gaat de stal weer voor het eerst leeg en beginnen we weer opnieuw. Verder gaat elke dag de mest eruit en 1x per week wordt de hele stal gezeefd, en gaan de natte stukken eruit.

Ik vind het ideaal om in de stal te hebben. De stal is schoner, ruikt veel frisser en blijft veel droger. Ook is er geen stof meer in de stal. Prisca heeft gevoelige luchtwegen en kan daardoor slechter tegen stro. Dat is ook de rede dat ze nu op vlas staat.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:56

Hey,Ik ben nieuw hier maar zal meteen ff reageren.
Bij mijn verzorgpaardjes gebruiken we ook vlas.Elke dag halen ze de mestballen eruit.En eigenlijk hebben wij geen vaste tijd wanneer we uitmesten.We bekijken de stal en wat we er het beste aan kunnen doen.Meestal is de stal van de 2 jarige erg smerig en heeft het geen zin om hem elke keer uit te mesten..dan halen we een laag eruit en doen we 1 baal der over heen.Als je een vochtige laag laat liggen en je gooit er een nieuwe baal overheen dan zul je zien dat die droger blijft dan dat je elke keer alles gaat uitmesten.Als de stal helemaal leeg is gooien wij 2 balen in de stal.Stal van 3 bij 3.Het wordt indd erg snel compost.Bij ons gebruiken ze het verder voor de tuin en na een jaar kan je het zeker gebruiken.Dus geen probleem met over het land gooien
Voor als je paard het opeet.Deden wij bij mijn vorige paardjes een soort van mengsel van Euqualiptus erover heen met een plantenspuit en dat werkte op zich goed.
Ik hoop dat ik je heb geholpen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:21

CCCCorine schreef:
Katja schreef:
12 balen??

Ja, 12 balen in 1 keer i.d.d. Ik had er eerst 10 ingedaan, maar toen lag het nog een beetje dunnetjes. Het was nog niet echt een lekker bedje. Met 12 balen wel .

Ik ben juist weer verbaasd over jouw 3, 4 balen.

Slik...12 balen!? Tjeemig dat is veel!
Die van ons doen het met 1 baal per week.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:44

ik ga nu naar ee nieuwe stal, daar komt ie op vlas te staan..
blijkt het beste stalstrooisel wat er is

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:15

Die van mij staat ook op vlas. Ik zit alleen erg verbaasd te lezen over die 12 balen!! Mijn stal is 3x5 en daar gingen 4 á 5 balen vlas in de eerste keer (en toen zat hij goed vol!). per week gaat er ongeveer 1 baal nieuw vlas bij in. Mijn paard poep gelukkig in 1 hoek (lekker makkelijk) en omdat het een ruin in plast hij veel in het midden. Het onderhoudt is (mits je het goed bijhoudt) vrij gemakkelijk. Wij halen dagelijks alle drollen en extreem natte plekken eruit. Ik vindt het echt super spul...paarden staan nooit met natte voeten in stal.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:23

linda_arnold schreef:
Hoi,

Allereerst bedankt voor het lezen van deze topic. Door het grote stro gebrek wat op onze stal heerst moeten we het eventjes zuinig aan doen. Het stro wat er is kan maar met mate in de box.

Nu heb ik min of meer een box uit nood. Groote is ongeveer 4,5 meter bij 3,5 meter zonder urine afvoer. Het is zal maar zeggen een afgezet stuk in een hoek van onze loods (tussen een box en de buitenmuur).

Om er niet verder om heen te draaien is mijn probleem eigenlijk dat mijn paard (ruin) nu min of meer in een steeds natter hok komt te staan omdat het stro het vocht slecht opneemt en ik niet overmatig met stro kan/mag strooien! ik wil dus vandaag of morgen overgaan op vlas, omdat ik er best wel positieve dingen over lees. Zo schijnt het twaalf keer meer vocht op te nemen als stro enz......

-balen zijn 21 kg, maar hoeveel balen zouden jullie strooien in een hok van deze afmeting?

- Vlas schijnt zich snel te kunnen omzetten in compost dus zou het gewoon op de mesthoop kunnen die van het voorjaar wordt uitgereden over het land?

- Wanneer halen jullie het hele hok leeg (wel dagelijks drollen ed. er uit)? Na één week, twee, maand enz?

Hebben jullie misschien nog andere tips of suggesties? Stro zal op kort termijn wel komen, maar ik wil graag de winter ook in een droge box staan als hij maar een uurtje per dag naar buiten kan.

Bij ons op stal staan bijna alle paarden en ponys op vlas!!! Ik en de rest van de stal vinden het veel makkelijker mesten n de meeste paarden staan ook veel droger en schoner in een vlas box dan in een box met stro.

Het is inderdaad zo dat vlas veel meer vocht op neemt en dat merk je ook als de vochtigheidsgraad in de lucht hoog is dan is je stal ook wel veel sneller Nat dan normaal!!

Ik zou in het begin iets van drie of vier balen vlas in het hok gooie.... wij verspreiden het niet over het land maar ik heb wel van andere gehoord dat ze dat doen dus het zal ongetwijfeld wel Goed zijn!!

Wij halen dagelijk de drollen uit de boxen en harken het recht zodat het overal gelijk ligt, een keer in de week halen wij de natte plekke der uit en gooien er 1 a 2 balen bij ligt der aan hoeveel der uit gegaan is!!

Nja mijn mening over vlas is dat het veel makkelijker is voor je zelf om te mesten dan stro want je kan zovaak als je wil drollen der uit halen zonder dat je veel vlas meeneemt en bij stro is het zo dat je de drollen der uit haalt altijd vel stro meeneemt en daar dus nieuwe bij moet gooien ook is het voor het paard droger om op te staaN! als je nog vragen hebt moet je maar even PB!!!!

Koesj

jes29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:14

MIjn paardje staat ook op vlas. Ze is namelijk allergisch voor de stof en schimmelsporen in het stro. Met vlas gaat het prima. Dit neemt inderdaad heel veel vocht op en is ook nog eens heel goed tegen rotstraal. Mijn stal is niet zo heel groot, 2,5 x 3 m. Ik gooi er de eerste keer 3 balen in en haal de drollen er 1x per dag uit. 1x per week haal ik de natte plekken er uit en gooi ik er 1 nieuwe baal in. Zo kan ik een heel winterseizoen doorgaan. Het mag gewoon op de mesthoop, hoewel onze championboer (die haalt het mest op) er niet zo blij mee is. Het composteert namelijk te snel.
Succes met je keuze!
Ik ben erg tevreden over vlas.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:37

mijn paardje

ik gooi in mijn box van 3 bij 3 m, ongeveer 4 balen

- Vlas schijnt zich snel te kunnen omzetten in compost dus zou het gewoon op de mesthoop kunnen die van het voorjaar wordt uitgereden over het land? ik gooi het gewoon op de mesthoop, wordt uitgereden op het land van de boer..

- Wanneer halen jullie het hele hok leeg (wel dagelijks drollen ed. er uit)? Na één week, twee, maand enz? elke dag de drollen zoeken (rotzooimaker.. maar met stro is het veel erger) en 1 keer per week de natte plekken en een nieuw pak, in de winter om de vijf dagen een nieuw pak.
Echt leeghalen doe ik alleen in de lente/zomer ongeveer 2 keer per jaar.

Ik ben er erg tevreden over!! lekker schoon, en het ruikt fris, behalve dan als je de natte plekken weghaalt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:48

12 balen lijkt mij ook wel veel, dan kun je nooit een mooie bodem creeren. Ik zou er 4 tot 5 balen in gooien, en daarna houd je de stal met 1 baal per week wel bij.

Ik haal dagelijks de mest eruit en ook de natte plek. Houd het wel elke dag bij, anders gaat het veel werk worden! Ik ben er erg tevreden over. Voor mij was het wel handig dat je er minder mest van overhoud omdat het goed composteerd, maar ik vind het ook droger en schoner dan stro. Hou wel even in de gaten dat je paard ineens niets meer te knabbelen heeft in zijn stal, en controleer de eerste dagen zijn mest even goed om te controleren of hij zich niet in het vlas tegoed heeft gedaan, hij kan er bij teveel van eten wel koliek van krijgen.

Owen4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:58

Hallo,

Jaren terug had ik mijn holsteiner en poolse arabier op vlas gezet om de zelfde problemen welke jij beschrijft.... had ik het maar niet gedaan.
Mijn poolse arabier kreeg vreselijke koliek.
We hebben hem laten opereren. Zijn dunne darm was aan het afsterven en bleek vol te zitten met dat vlas slul. Volgens de operende professor niet de eerste keer dat hij dat tegen kwam, integendeel!!!!

Helaas is mijn prachtige sprookjes paard alsnog overleden uren na de operatie... toen zijn we terug over gegaan op stro.
Ik heb er nog verdriet van!!! ((

Na de bouw van de nieuwe stallen zijn we weer op zaagsel overgegaan.
Dat gaat prima.
Nu gaan we binnenkort afwerkvloertjes gieten met een gootje naar buiten toe, daar is een putje en dan gaan we rubberen matten leggen.

Nog minder werk

Groetjes,

Josepha

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 18:08

Hoeveel kost 1 baal vlas?

groetjes

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:38

linda_arnold schreef:
Hoi,

De mijne, 2 .....

3 a 4, ik heb boxen van 3 x 3 en begin met 3 (16kg)

Prima spul daarvoor, wij zijn populair bij de volkstuinen hier. Het verteert veel sneller en neemt veel minder ruimte in als mesthoop.

Gewoon bekijken en vooral ook ruiken!!!Amoniaklucht!!! Ik heb er ook nog eens drainagematten.

Niet meer aan stro beginnen, maar dat zal je ook niet willen nadat je vlas hebt geprobeerd. Mest veel makkelijker uit, is veel droger, raak je veel makkelijker als mest kwijt.