Houtsnippers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Houtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:41

We willen een bak aanlegen. En er dan houtsnippers inlegen. De gene die een bak hebben met houtsnippers; Hebben jullie die houtsnippers door een bedrijf laten brengen of via de gemeente? Of hoe gaat het precies met houtsnippers.
En hoeveel cm houtsnippers zou er ongeveer in moeten? Ik dacht zelf aan 3 cm ongeveer. Voor een 20x40 bak.

tamary

Re: Houtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:46

Wij hebben houtsnippers gehad in de binnenbak lang geleden. Die zijn er zo snel mogelijk weer uitgehaald, de paarden gleden alle kanten op met afwenden in draf en galop.

Ik denk dat je het over een buitenbak hebt hier? Dan moet je dubbel oppassen, het wordt erg glad met de regen en het verteerd vrij snel. Ik denk dat je beter af bent met de juiste soort zand, met misschien een toevoeging. Bel anders een paar bedrijven die dit soort dingen aanleggen en de lokale loonwerker voor de soort zand en de prijzen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:03

Op de manege waar ik vroeger reed, lagen er ook altijd houtsnippers, de eerste 2 dagen was het een beetje glad, maar dit was ook zo verlopen. In de buitenbak ging het daar echter veel beter met de snippers, omdat die water opnemen, was er vaak in de winter na een regenbui nog prima in te rijden.

En waar ze dit vandaag hebben gehaald, dat weet ik niet.. Het lijkt mij via een bedrijf ofzo, die iets heeft met houtsnippers..

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:13

3 cm is zowiezo echt te weinig qua dikte. De houtsnippers vermengen zich met zo'n dun laagje veel te snel met de ondergrond en hou je er uiteindelijk weinig aan over. Houtsnippers als ondergrond zou wel kunnen maar dan heb je dus wel een veel dikkere laag nodig en zul je eens in de zoveel tijd een nieuwe laag houtsnippers moeten storten omdat het dus verteerd.
Houtsnippers zijn verkrijgbaar via de gemeente, maar nog niet in deze periode, meestal pas rond oktober.

Zoals m'n voorganger adviseer ik je ook om inderdaad gewoon een paar bedrijven te bellen die rijbakken aanleggen om advies te vragen. Zij weten het toch het beste.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:18

Verder lag er bij ons in de bak wel zo'n 10 cm dik of zelfs nog dikker.. Het was vaak behoorlijk dik.. Het jammere is van houtsnippers dat het maar tijdelijks is, omdat het idd vermengt met het zand.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:33

Houtsnippers van een bedrijf zijn veelal versnipperde palets. Droog en bestorven hout. Dat gaat veel langer mee dan de houtsnippers van de gemeente (vers en snel aan rot onderhevig). Maar doe kun je vaak gratis krijgen. Ieder jaar moet je het aanvullen.
Wij hebben voor het bestorven hout 20 euro per kuub betaald. Voor een bak van 20 bij 40 meter heb je al snel 40 kuub nodig. Eens in de drie jaar aanvullen met 20 kuub.
Dus: de keus is tussen minder werk maar wel de kosten of (veelal) gratis en ieder jaar aan de slag.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 22:25

Op het land, hebben jaren kassen gestaan. Er ligt dus drainage onder. Het rijden op gras, ben ik zat. Ben dus opzoek naar een betaalbare bak. Het hoeft geen topbak te zijn. Dus kwam ik uit op houtsnippers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:14

wij hadden hout via de gemeente, paarden vonden het lekker en we konden altijd rijden.

nadeel was springen, daar was de bodem eigenlijk te zwaar voor.

ook bleven er veel stukken hout onder de hoeven van de paarden zitten, erg vervelend, paarden werden verwond door splinters etc...

niet echt heel goed dus...

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:26

We hebben ook houtsnippers in de bak gehad, via de gemeente; kostte ons niets en zij waren er vanaf. In het begin zag het er mooi uit maar na wat buien regen (het klimaat in Nederland is niet ideaal voor een houtsnipperbak) werd het 1 baggerbende. Dus ieder jaar er weer een laag overheen, totdat de paarden op een gegeven moment zowat over de omheining konden stappen en de laag veranderd was in 1 zwarte compostbende. We hebben toen de hele bak laten afgraven, de compostlaag (houtsnippers) werd afgevoerd en toen over de bak nieuw zand gestort. Bevalt ons veel beter, geen houtsnippers meer!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:30

Wat waren de koste van het nieuwe zand?