Wat te doen tegen stro eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eeyore

Wat te doen tegen stro eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:41

Ik heb een klein probleempje met mijn paard. Sinds twee en een halve week staat ze op een stalling waar vlasstro gebruikt wordt. Op zich heel fijn, want de stal is heel droog. Maar sinds we er eergister nieuw stro in gegooid hebben eet ze haar brok niet meer op.

Ik verdenk haar ervan dat ze stro staat te eten. Wat is hier aan te doen? Kun je misschien iets over het stro gooien of gieten om dit tegen te gaan? En zo ja wat is een effectief middel?

Antgillya

Re: Wat te doen tegen stro eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:50

ik zou het stro eten anders opvatten,
als ze op vlas staan kan er een tekort aan ruwe celstof komen bij je paard, door het eten van stro of riet vullen ze dit snel aan,
ik weet niet wat je er tegen kunt doen maar ik wilde je de informatie niet onthouden, o ja en hebben jullie nog allergische paarden daar?

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:54

Bedankt voor je reactie.

Er staan geen allergische paarden op stal voor zover ik weet. Ze staat op een prive stal en de eigenaar heeft gekozen voor vlas omdat het haar gewoon heel goed bevallen is in het verleden.

De paarden van mijn ouders staan altijd op stro.

Over de ruwe celstof heb ik ook wel nagedacht. Ze gaan nu 's avonds rond half negen naar buiten en komen er 's ochtends rond half negen weer in. Doordat er overdag teveel dazen zijn gaan ze 's avonds naar buiten. In de tijd dat ze op stal staan krijgen ze bijna geen hooi, maar ze staan dan ook 12 uur per dag op een wei die veel bemest is en waar heel veel voedingstoffen in zitten.

Ik kan me goed voorstellen dat ze dan uit bezigheid stro gaan eten, maar je zou toch zeker ook verwachten dat ze haar brok wel op eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:54

Antgillya schreef:
als ze op vlas staan kan er een tekort aan ruwe celstof komen bij je paard, door het eten van stro of riet vullen ze dit snel aan,
ik weet niet wat je er tegen kunt doen maar ik wilde je de informatie niet onthouden, o ja en hebben jullie nog allergische paarden daar?

Idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:56

Vlas mag wel gegeten worden is niet zo erg, wel als ze hun hele stal leegeten. Is het een koudbloed? Tinker of haflinger? Die schijnen het nl wel flink te eten. KWPN-ers eten alleen in het begin wat happen.

Geef hem de eerste tijd wat meer hooi, wellicht had hij hiervoor gewoon stro en kon hij daar van eten. Kan ook zijn dat hij andere brok krijgt die hij niet zo graag heeft.

Lees net dat ze 12 uur op een wei loopt, dan heeft ze wel genoeg gehad hoor. Zou eigenlijk buiten dat gras niets meer geven, groeit ze dicht en denk ook aan bevangenheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-05 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:58

ik heb een merrie wat ongeveer 3 a 4 plakjes stro opeet per nacht maar verder ook wel veel hooi en haar brok.
Ik heb wel eens gehoord dat je er azijn op kan sproeien, zelf doe ik dit niet, want ze krijgt geen buikpijn van het stro dus laat ik haar lekker knabbelen.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:06

thnx iig ik ben wel benieuwd wie er nog meer een paard heeft met een vlas allergie en hoe ze het oplossen op een stal waar alles op vlas staat dus bij dat soort reacties? pb me aub,
verder, gras zit weinig rc in grof hooi of stro of riet langs slootkanten, dingen met grove structuur zeg maar, ik weet het alleen omdat die van mij allergisch is en ik de reactiev an de paarden op stal zag als ik langsloop met stro. Ik ben toen eens gaan kijken en zoeken en informeren bij de dierenarts dus vandaar dat ik je dit kan vertellen verder weet ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:25

Antgillya schreef:

Ik snap je berichtje niet zo goed. Ze krijgt toch gras en hooi? Dat is toch voldoende aan ruwe celstof? Wat bedoel je met vlasallergie?

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 20:27

Bedankt voor jullie reacties.

Ik snap het wel redelijk. Ze krijgt veel gras, maar omdat het veel regent ook veel water binnen. Hooi krijgt ze heel weinig in de twaalf uren die ze op stal staan, ook omdat de wei zwaar bemest is en daar veel energie in zit.

Ik kan me dus wel voorstellen dat ze op zoek gaat naar wat droog voedsel. Ik zou het alleen wel fijn vinden als ze haar brok ook op at.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:28

ja, andere bodem bedekker, alleen zaagsel.
vlas?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:34

zaagsel kan je inderdaad ook proberen, bij die van mij werkt fdat dus niet want die eet dat ook op en dan krijgt ze koliek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:40

eeyore schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik snap het wel redelijk. Ze krijgt veel gras, maar omdat het veel regent ook veel water binnen. Hooi krijgt ze heel weinig in de twaalf uren die ze op stal staan, ook omdat de wei zwaar bemest is en daar veel energie in zit.

Ik kan me dus wel voorstellen dat ze op zoek gaat naar wat droog voedsel. Ik zou het alleen wel fijn vinden als ze haar brok ook op at.

Misschien een plakje voederstro geven 's avonds of wat takken/riet, bijna geen energie, maar wel bezigheidstherapie. Het kan zijn dat ze de brok niet eet, omdat daar niet inzit wat ze zoekt.