wordt dominantie minder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hubble

wordt dominantie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:29

Mijn 2 merries staan nu sinds 1 jaar naast elkaar in een wei en sinds 2 weken samen in een wei. 1 van de dames is duidelijk dominant. Dat is niet zo erg maar ze komt er steeds tussen als ik het andere paard aai (ook al zeg ik de dominante eerst gedag). Verder bepaald de dominante waar het andere paard wel of niet mag staan. Ze kunnen zo de stal inlopen en doet het ondergeschikte paard dat dan gaat de ander mee de stal in en blokkeert de uitgang.

Gaat dit gedrag in de loop der tijd minder worden? Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

ik negeer het nu zoveel mogelijk. Ik zet ze eerst op stal met de deuren dicht voordat ik ze voer zodat eten een veilige en rustige bezigheid voor beide is. Doet de tijd wonderen en gaat het over of zal dit gedrag zo blijven?

Brennie

Re: wordt dominantie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:34

Nee, het is een kwestie van rangorde en tenzij de onderdanige drachtig wordt, dan kan deze hoger in rang komen, maar dit is ook maar de vraag. Heb zelf ook 'groepjes' en zorg er altijd voor dat er niet 2 dominante paarden bij elkaar in de groep komen maar zelf een groepje kunnen vormen. Als je voert, voer dan eerst het dominante paard eerst en als je in de wei voert, eerst het dominante paard en 20 meter verderop voer je de ander. Ze lossen dit vaak zelf op, maar als ze mekaar ernstig gaan verwonden zou ik ze weer uit elkaar halen, je wilt toch liever geen ongelukken? Groetjes Brennie

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:41

Net wat Brennie zegt. De dominante merrie is de leidende merrie in de kudde. In de vrije natuur zou deze merrie de groep leiden naar bijv. een drinkplaats of waar ze maar naar toe zou willen.

Het is volstrekt natuurlijk gedrag waar je niet veel aan kunt doen of zou moeten doen.
Wij hebben ook zo'n dominante merrie. Zij wil het eerst opgehaald worden, het eerste drinken etc. En zij bepaaalt ook waar ze staat in de wei.

Zolang de rangorde duidelijk bepaalt is zal het voor de paarden onderling niet veel problemen opleveren. Met 2 erg dominante paarden in de wei die er niet in slagen om het uit te vechten lijkt het mij inderdaad verstandig om die 2 te scheiden.

Voor de rest, niets aan doen het is de natuur.

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:42

Minderen zal het niet doen denk ik.
Mijn ruin kan er ook niet tegen als ik bij een ander paard bezig ben, hij drijft het paard dan weg. Als hij dit doet dan sluit ik hem uit de groep, ik stuur hem dus weg, en hij mag pas terug komen als ik dit zeg. Heb dit paar keer gedaan, nu probeert hij het wel niet meer zo. Mag nu beter aan andere paarden komen enzo.
groetjes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:00

Laat me eens raden: Belle is de dominante... dat is ze altijd al geweest, in welke groep wij haar vroeger ook zette, in no time was zij de baas, dus ik denk, vooral gezien haar leeftijd, dat je ermee zult moeten leren leven.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:53

Een karakter veranderd in principe niet. Maar als je er goed mee om gaat kan je het goed de kop indrukken

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:02

Ik heb dit prcies het zelfde met mijn ruinen ..
Maar oei oei als ik mijnes er uit haal en de dominanten blijft staan dan lijtk het net een mager speenvarken zo hard begint hij dan te gillen en te doen!
Hoop dat er nog een dag komt dat ze elkaar met rust laten als ik er ook ben

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:08

dit gedrag blijft tot dat de nu dominante merrie bv. ziek word en zich even niet kan laten gelden dan neemt als het goed is de *mindere* het plekje over. je kunt je er het beste niet mee bemoeien en als de mindere haar meerder erkent zal er weinig aan de hand zijn

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:56

Nee hoor dit blijft

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:40

Citaat:
Maar als je er goed mee om gaat kan je het goed de kop indrukken

ik ken dit paard toevallig vrij goed en ik denk dat je wel van hele goede huize moet komen, wil je dit de kop in kunnen drukken, ik denk ik dat ik 1 persoon ken die het misschien zou kunnen: Eddy Modde van Parelli Nederland, zit niet eens ver bij je vandaan geloof ik....