lamswollen onderlegger wasspul, waar te koop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LilPetat

lamswollen onderlegger wasspul, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:52

Ik wil mijn lamswollen onderlegger wassen maar nu lees ik overal dat daar een speciaal spul voor is, ik geloof dat het Biosol heet, speciaal om die onderleggers te wassen. Het is van Bartl, waar mijn onderlegger dus ook van is.

Nu heb ik al op google gezocht waar ik het kan kopen, maar ik kan tot nu toe alleen ruitersportzaken in Duitsland vinden die het verkopen, en dan krijg je weer extra verzendkosten waardoor het wel erg duur wordt.. Wie weet waar ik dit in Nederland kan kopen?? En iemand ervaring met het wassen van een onderlegger, ziet hij er naderhand nog een beetje fatsoenlijk uit ?

GeJe

Re: lamswollen onderlegger wasspul, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:02

Je kunt ook Kavalclean gebruiken. Ieder bontmerk heeft ook vaak z'n eigen wol/leer wasmiddel.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:09

Is Kavalclean niet voor leer? Ik wist niet dat ieder merk zijn eigen wasmiddel heeft.. Weet je nog meer van die merken? (a)

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:18

Bij Divoza heb je Christ wasmiddel speciaal voor bontsjabrakken/onderleggers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:35

nog goedkoper, groene zeep!
Ik heb een Bartll bontschabrak, en was die altijd op een wolwasprogramma met een bolletje ( wassen met een bolletje?? ) groene zeep. In de supermarkt is dat beter bekend onder de naam 'Driehoek'.
Al die andere middeltjes is geldklopperij.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:42

En daar blijft hij ook nog steeds mooi door? Ik heb echt zo'n vermoeden dat als ik dat ding ga wassen, hij er 10x zo klein uit komt ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:48

Ik was mijn bontsjabrak van echte lamshuid altijd met groene zeep of baby shampo. Na jaren issie nog steeds mooi hoor.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:13

Ik heb mijn CHrist onderlegger nu 1 keer gewassen( er zit nog n dekje bij, dus vind het niet nodig om het vaker te doen maar hij was nat geworden), en heb dit met wol was middel van AH huismerk of Robijn (weet ik niet meer) gedaan. Hij kwam er weer als nieuw uit... (toen ie opgedroogd was )!!
Ik heb toen een topic geopend om te vragen hoe je t moest wassen, en de meeste mensen wassen het gewoon met Wol en Fijn was middel van bijv. Robijn!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:49

volgens mij kun je toch beter een echt schapenwol-wasmiddel gebruiken. groene zeep en baby shampoo ontvetten, en daardoor is de wol volgens mij kwetsbaarder. ik geloof dat zo'n fles 7 euro kost, bij onze ruitersportzaak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 11:52

groene zeep ontvet juist niet, zeep is vet. ( heb net mijn afvoer van de douche gecleand, zeep IS vet) Daarom mag je wol dus alleen maar op max 30gr wassen.
Fijnwasmiddel of dat spul van Robijn is oke.
@Lilpetat, tis een schabrak van €159, denk je echt dat ik zoiets ff 'probeer' ? haha!
Wil er wel foto van maken hoe ie er nu uitziet, na het wassen, hoor!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:11

Nooit wasmiddel gebruiken zoals Robijn oid. Je moet een terugvettend middel gebruiken die het leer verzorgen en toch vuil verwijderen. Ga nou alsjeblieft niet besparen op een flesje van € 8,= terwijl je een bontje gebruikt van minstens € 90,=. Je doet echt een eeuwigheid met zo'n flesje, want je was je bontje toch niet iedere week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:48

@Bitch: ben het met je eens hoor groene zeep werkt prima. Mijn sjabrak komt uit Nieuw-Zeeland dus en ik ga ook niet ff iets uitproberen. Moet ik naar "even" naar Nieuw-Zeeland voor een nieuwe beetje ver Heb hem nu 7 of 6 jaar en hij is nog picobello hoor.

Was trouwens mijn wollen truien ook altijd met groene zeep of babyshampoo (is zeepvrij en ontvet ook niet kan tere babyhuidje nl ook niet tegen) en er krimpt of vervilt niks. Maar.... niet heter wassen dan 30 graden!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 18:16

@Bitch, haha nee waarschijnlijk probeer je niet zomaar iets.. een foto is welkom, maar het hoeft niet als het te veel werk is ofzo hoor

En hebben jullie ook het gevoel dat de zoekfunctie niet goed werkt ofzo?! Ik heb echt gezocht naar topics over het wassen van een onderlegger, maar ik kon dus niets vinden terwijl ik hier lees dat iemand al eerder een topic hierover heeft geopend :S

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:43

Bont kan je ook gewoon wassen met gewoon wasmiddel het gaat namelijk ook niet om het bont maar om het leer waaraan het bevestigd zit. Als je dat met gewoon wasmiddel wast dan plakt het aan elkaar. Ik heb die van Kavalkade zo'n tube. Ik neem liever het zekere dan het onzeker. Dat ding is keiduur.

Ik heb hem trouwens nu 1x gewassen en hij ziet er prima uit alleen wordt ie wel een beetje pluizig. Ik moet de lange plukjes gewoon afknippen. Hebben nog meer mensen dit? Ik durf er nietr meer mee in de regen te rijden want dan wordt ie nog plukkeriger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aldus een bontschabrak gewassen in de groene zeep.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:50

ik heb pas Christ wasmiddel gekocht, koste €6,25 voor 250 ml
alleen nog niet gebruikt

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 10:13

@Bitch je schabrak ziet er inderdaad nog goed uit! Mijn onderlegger is ook van Bartl dus ik hoop maar dat hij er ook goed uit blijft zien