Hoe mesten jullie uit (stro) ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Hoe mesten jullie uit (stro) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 08:11

Ja, met een vork, dat lijkt me logisch

Maar wat ik bedoel is: mest je iedere dag uit en haal je dan alleen de vieze plekken er uit of laat je nog wat smerigs liggen?
Ik haal nu al het smerige eruit en veeg de stal helemaal schoon. Laat hem drogen en dan strooi ik opnieuw op. Maar zelf vind ik dat je dan eigenlijk niet zo'n lekkere laag hebt waar ze bv. op kunnen liggen.
Zeker 's winters lijkt me zo'n isolerende laag eigenlijk wel lekker, maar is dit hygienisch wel verantwoord?

*edit * ik heb het over een stal op stro en over een enorm smerig paard

Esther

Re: Hoe mesten jullie uit (stro) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:19

Bij ons op stal wordt iedere dag al het vuile stro eruit gehaald, op de manier die jij hierboven beschrijft. Er ligt zoveel stro in de stal dat ze toch een lekkere laag hebben om op te liggen, zoveel dat ik de staart van mijn paard regelmatig bij moet knippen omdat die anders steeds op het stro ligt. Nou is mijn paard best schoon op stal dus hoeft er niet zoveel uitgehaald te worden, 1 kruiwagen ofzo. De andere paarden zijn wat slordiger, daar wordt dus wel wat meer uitgehaald. We hebben dus geen enorm smerige paarden die alles door de stal heenlopen en 1 grote mesthoop van hun stal maken.

Sterre

Re: Hoe mesten jullie uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:22

Ik haal iedere dag alle natte plekken en de drollen er uit.
Wat er dan overblijft, verdeel ik en daar overheen doe ik dan een kruiwagen nieuw zaagsel.
Voor de winter kan je de drollen laten liggen, ze een beetje uit elkaar halen (mestvork of je voet) en er nieuw zaagsel overheen doen. Drollen isoleren erg goed (dan krijg je een zgn. potstal) en als het maar niet nat is, blijft je stal verder ook mooi droog.
Ikzelf zit er aan te denken, om voor mijn paarden een zgn. "softbed" aan te schaffen. Dit is een dikke, zachte rubbermat en die leg je in het midden van je stal neer. De randen die vrij blijven, strooi je met zaagsel of hooi op; daar mesten de paarden dan.
De paarden liggen er mooi droog op en in de winter ook warm. Nog een groot voordeel, je hebt veel minder zaagsel/hooi nodig om op te strooien.
Hier kan je er meer over lezen: www.aktivstall.de

ellepel

ik heb 2 rubbermatten er onder liggen.

ik haal elke dag alle nat en poep eruit en gooi er 2 plakken stro bij( is genoeg is maar kleine stal)

johno

Onze paarden staan meestal op stro,en ik haal niet de natte plekken eruit maar strooi gewoon elke dag op,en dan om de drie week haal ik de hele box leeg en begin weer met 1 pak nieuw stro.
De meeste mensen denken dat dit gaat stinken enz. maar dat is absoluut niet het geval,als je iedere dag opstrooit is er niets aan de hand.
Op deze manier hebben 's winters de paarden een lekkere laag in de stal en liggen ze lekker warm en droog.
Er is alleen een klein nadeel,als je na 3 week die box leeg haalt zit er wat meer werk in en het is zwaarder omdat die laag mest nogal behoorlijk vast zit,maar ja die 3 week daarvoor heb je een makkie,alleen even opstrooien

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:26

Ik haal elke dag de mest en de echt flink vieze stro eruit. De iets vieze stro laat ik liggen als onderlaag waar ik een laag schoon stro overheen gooi.

Mijn paard eet nogal veel stro en met paard en veulen in één stal is het al snel een enorme smeerbende. Ik gooi dan ook tegen het stro eten nog wel eens de half-vieze stro door het schone stro om het stro eten wat te beperken.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:32

Mijn pony komt vrijdag thuis te staan en dan zitten ze nog met alleen stro op de grond.
Ik ga dus nu eerst alleen de drollen er uithalen en laat ik zijn pies liggen.
Het is heel smerig maar dan komt er een soort isolatielaag en dat zuigt dan de pies op een gegevemoment op 'net zo iets als pempers'.
En dan haal ik eerst een tijd alleen de drollen er uit en dan haal pas als die laag 'pampers' er is ook de echt goore stukken er uit.

zo doe ik dat...
Groetjes Bugsje

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:37

Ik ben nogal een schoonmakerig type, dus ik haal elke dag de nattigheid eruit en de mest. Maar ik moet er ruim een halve baal in gooien en soms wel een hele baal. Mijn paard eet dan ook wel stro.

Ik vind dit vrij veel, wat ik moet gebruiken, maar mijn paard moet zacht kunnen liggen, vind ik.

Voorheen (hi hi, twintig jaar lang) gebruikte ik houtkrullen. Maar nu ik bij een andere stal sta, gebruiken ze stro. Ik weet niet of ik dit nu fijner vind.
Ik vind houtkrullen eigenlijk fijner, neem veel meer vocht op.
Ik zit er dan ook aan te denken, om een laagje houtkrullen onder het stro te doen.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:39

Ik haal (als ik genoeg tijd heb) er elke dag de vieze plekken uit
als ik niet genoeg tijd heb kuis ik hem twee keer in de week volledig uit en anders strooi ik er een nieuwe baal over (dat is lekker warm in de winter)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:58

Ik probeer elke dag mest weg te halen, maar soms is het ook noodzakelijk om de pis weg te halen.

Op mijn andere stal deed ik het altijd zo:

Zaterdag: Stal een goede beurt dus pis en drollen en vervolgens 1 baal er in.
zondag: drollen
maandag: drollen
dinsdag: drollen en pis en een halve baal stro erin
woensdag: drollen
donderdag: drollen en pis en een halve tot 3/4 baal erin
vrijdag: drollen

Maar op deze stal waar ik nu sta is het echt een viespeuk en gebruik ik elke dag een halve plak. (van een mega baal)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:00

Ik mest iedere dag, haal al het vieze weg. Ik maak eerst twee stapels: een schone en een vieze, de vieze gooi ik dan in de kruiwagen dan ben ik daarmee gelijk klaar en kan gaan opstrooien. Eerst het stro wat er nog lag weer verdelen, en elke dag twee plakken schoon stro erin (van de grote/brede plakken). Als ik een dag zou overslaan, staat ze meteen tot haar nek in de viezigheid, zo'n smeerkees is het

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:02

ik haal elke dag de drollen eruit, en de pisvlekken... 1x per week gooi ik er een nieuwe kruiwagen zaagsel in als onderlaag...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:05

Citaat:
Ik haal elke dag de mest en de echt flink vieze stro eruit. De iets vieze stro laat ik liggen als onderlaag waar ik een laag schoon stro overheen gooi.

Zo doe ik het ook

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:09

Iedere dag de hele stal sorteren. Dwz: al het schone stro in een hoek van de stal gooien en de rest er allemaal uit, met een schep alles 'naschrapen' en dat ook in de kruiwagen doen. Vervolgens al het schone stro verdelen in de stal en dan moet er ong. nog een halve baal stro bij..
Zo doen wij dat iedere dag

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:16

Vroeger mestte ik ook altijd de hele stal uit, was best een werk maar ik dacht, nou dan staat ie in ieder geval schoon! Niets was minder waar, het werd steeds een enorme puinzooi!

Vorig jaar ofzo ben ik van systeem veranderd, ik zorg dat er een flinke startlaag inligt, dan mest ik twee maal daags uit, maar haal alleen de mest eruit en de eventuele zichtbare natte plekken. Dit gaat wekenlang goed en ineens gaat dat fout. Dan ben je even heel zuur, want dan mest ik dus zes tot acht kruiwagens eruit, bewaar wel het droge en strooi weer gruwelijk op. Wij hebben 100 kilo balen dus erg grote plakken en daar gooi ik er dan vier/vijf extra bij.

Overigens strooi ik zowiezo elke dag twee van die grote plakken erbij, zodat je altijd een lekkere frisse bovenlaag houdt!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:47

Op stal maakten we een combinatie:
2x per week alle natte zooi eruit en hoog (letterlijk tot aan de knieën) opstrooien, de andere dagen mest verwijderen, en evt wat natte plekken bij paarden die erg smerig worden, en opstrooien indien nodig.

Wat ik vroeger thuis deed was een onderlaag van krullen, waaroverheen stro ging. Ook daar iedere dag mest uithalen, en erg natte plekken in het strooisel verwijderen. Anders gewoon krullen omscheppen en er weer stro overheen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:51

Ik mest 1x tot 2x helemaal uit.
De rest van de dagen haal ik er de mest uit en strooi ik op.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:56

Ik haal elke dag de mest eruit en ongeveer één keer in de week de natte plek/plak, maar als het met een week nog super fris er uit ziet en ruikt laat ik het gerust nog een paar dagen langer liggen.
Onze paarden staan overdag de hele dag buiten en op deze manier gebruiken wij ongeveer 1 baal stro in de week, bij merrie en veulen 2 balen maar die vreten ook vrij veel. (ik ken maar weinig stallen waar ze dikker in het stro staan als bij ons)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:22

Wij mesten 1 x in de week de hele box uit en hij krijgt iedere dag een plak of 4 erbij.

Hangt er ook vanaf hoe vies het is. Als het s avonds weer vies gooien we er weer 2 plakken in.

er gaan zo'n 2 a 3 balen stro per week door volgens mij.

Soms doe ik er een halve zak zaagsel door. Dit doe ik als hij weer een periode heeft dat hij gaat graven en dan blijft zijn box wat netter.

Pasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:35

Zelf vind ik stro eigelijk echt rotzooi...
Tenminste de stallen blijven nooit echt schoon behalve als jij het zo zegt dat je elke nieuw stro erin doet.

Maar zoals je zelf zegt, dan blijft er niet echt een laagje liggen.
Bij ons op stal hebben ze een héél speciaal spul ( Zal vandaag even vragen hoe het heet )
En dan vlas er door heen... elke dag gewoon de drollen eruit halen en weer netjes gelijk maken en je kunt er klein laagje vlas overheen doen als je wil.
Onze stallen zijn nóóit nat, blijven super schoon of iets dergelijks!

Ik zal het vandaag even vragen..

Een vriendin van me gebruikte ook altijd stro maar die haalde elke dag haar stal leeg en deed er nieuw stro in omdat het zo vies werd en nat.
Dat kost dan zoveel geld omdat het zo snel op gaat.
Ik vind het eigelijk zonde en het blijft niet zo hygienisch behalve natuurlijk als je bijna alles eruit haalt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:37

Ik heb dus ook de neiging om elke dag de stal leeg te halen, en een nieuwe baal er in te doen. Maar dit is toch geen doen? Misschien moet ik toch maar eens gewoon er overheen strooien, en kijken hoe dat gaat.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:38

Wij hebben vlasstro.. elke dag mestten we uit.. maar we strooien niet elke dag op, dat hoeft niet met vlasstro..
en toch blijven die stallen elke dag weer vies!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:12

Inmiddels sta ik weer volpension en hoef ik niet meer zelf uit te mesten Toen ik zelf nog uitmestte deed ik het altijd alsvolgt;

Ik schepte iedere dag eerst de mest eruit, deed vervolgens al het schone stro op een grote hoop, verwijderde daarna alle natte plekken en veegde de hele boel aan. Vervolgens verdeelde ik het schone/oude stro over de stal en strooide daar weer een plak schoon stro op uit. Verder haalde ik wekelijks de hele stal leeg om hem vervolgens met schoon stro weer op te strooien.

Als ik het op deze manier bij hield was de stal altijd schoon en was het ook niet zo heel veel werk om bij te houden

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:16

Dribje schreef:
Ik mest iedere dag, haal al het vieze weg. Ik maak eerst twee stapels: een schone en een vieze, de vieze gooi ik dan in de kruiwagen dan ben ik daarmee gelijk klaar en kan gaan opstrooien. Eerst het stro wat er nog lag weer verdelen, en elke dag twee plakken schoon stro erin (van de grote/brede plakken). Als ik een dag zou overslaan, staat ze meteen tot haar nek in de viezigheid, zo'n smeerkees is het

Zo doe ik het ook, alleen als ik een dag niet ben geweest kan ik de hele stal leeghalen, want mevrouw en haar zonen maken er een bende van!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:21

Ik ruim iedere dag de drollen op, en schep de plek waar ze altijd plast ook een beetje weg. Dan verdeel ik het zaagsel/stro waar ze op staat opnieuw en eventueel doe ik er 2 plakken stro bij.
Het is al een oud paardje, dus ik wil gewoon dat ze lekker comfortabel ligt.