de gevolgen van een 0 grams regendeken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

de gevolgen van een 0 grams regendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:44

ik ben van plan om een regendeken aan te gaan schaffen voor mijn haf. normaal heeft ze nooit een deken op maar ik wil er nu toch een omdat het gewoon prettiger voor haar is en ik ook geen rekening ermee hoef te houden dat ik niet kan rijden als ze nat is. maar mijn vraag is nou wat zijn de gevolgen van de regendeken

krijgt ze bijvoorbeeld nog wel een wintervacht onder die deken?

moet ik haar altijd een deken opdoen als ik eenmaal met de deken begonnen ben?

ik heb nou een hele mooie deken op het oog en ik hoop op veel reacties die mij wat wijzer maken!

groetjes annet

mirgino

Re: de gevolgen van een 0 grams regendeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:28

ze krijgen wel een wintervacht,maar omdat het een 0gr deken is krijgen ze het er niet echt warm onder.

als het weer beter weer is kan de deken gewoon weer af.

mijn pony wordt geschoren en als in de winter de zon schijnt gaat ze ook zonder deken de losgooibak in,kan de huid weer even ademen.

ik scheer haar in nov. maar voor die tijd als het veel regent krijgt ze af en toe de regendeken op.
en als het droog weer is blijft hij af.

ik kijk meestal naar mezelf;als het regent trek je ook een jas aan en is het weer droog dan doe je hem weer uit.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:31

hey
de naam zegt het zelf: het beschermt tegen de regen, maar er zit geen echt voering in, waardoor het niet werkt zoals een winterdeken. Natuurlijk gaat het altijd ietsje warmer zijn dan zonder deken. Maar niet veel.
Je paard krijgt nog wel een wintervacht hoor.
Ik zou het dan wel blijven opdoen dat deken. Kwestie van gewoonte en niet ziek worden.. als ze de ene keer beschermd worden tegen de regen en de volgende keer niet...
Ik heb er een van Amigo, dat is een B merk van Horsewear (Rambo) heel tevreden van!
xxx

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:52

Ik heb ook een ongevoerde regendeken. Ze krijgt de deken pas op als het meer als 24 uur heel veel regent. Voor de rest kweekt ze gewoon haar wintervacht.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 05:33

Zoals de rest ook al zegt, ze kweken gewoon een wintervacht, zei het ietsje minder dan normaal.
Voordeel is dat ze schoon en droog blijven.

Tjo scheren we altijd in september en krijgt dan tot het echt koud wordt een 0 grams op, pas als het kwik rond de 5 graden komt gaat dr wintrdeken er pas op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:48

Een gewone regendeken leg je op als het regent (of je regen verwacht). Een goede vacht is ongeveer 24 - 36 uur waterdicht, bij gewoon regenweer. Als het horizontaal gaat regenen of zo, dan gaat dat natuurlijk niet meer op, maar of een deken dan nog helpt, kun je je ook afvragen
Het nadeel van een regendeken is dat de vacht wat minder z'n regelene funktie kan uitvoeren.

jetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:53

je hebt een haflinger...die kan echt wel wat hebben hoor..

ik denk dat het voor haar zelf ook prettiger is, mijn merrie(kwpn) heeft 1 x met deken in het land gestaan en dat kwam niet goed(was maar een half uurtje weggeweest)
verder heeft ze een heel jaar 24/7 in een weiland gestaan met een schuilstalletje....enne nooit een probleem geweest

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:13

@ Jetski, ook Haflingers vinden het minder prettig om nat geregend te worden (althans de mijne) en voor baasje is t ook fijn als paard gewoon droog en schoon is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:20

Charos schreef:
@ Jetski, ook Haflingers vinden het minder prettig om nat geregend te worden (althans de mijne) en voor baasje is t ook fijn als paard gewoon droog en schoon is.

Een beetje paard voelt het niet eens als het regent. Op een nat paard kan je ook wel rijden hoor, zolang je maar wel een schoon en droog dekje gebruikt.

een 0 grams regen deken is niet zo ingrijpend, maar je tast het zelf regulerende vermogen van een paard toch aan, ik zou het gewoon niet doen.
Mijn beest komt ook wel is zeiknat t weiland uit, ik spuit haar gewoon nog even schoon (het zand weg), droog het een zoveel mogelijk af en gooi het zadel met schoon en droog dekje derover heen. Nog nooit problemen gehad, als ze zweten is het toch ook nat.

mirgino schreef:

ik kijk meestal naar mezelf;als het regent trek je ook een jas aan en is het weer droog dan doe je hem weer uit.

Jij hebt geen vacht, beetje loze vergelijking.
Doe je je hond dan ook een regenjas aan als het regent?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:25

ik dacht eerst net zoals jullie maar ik heb met haar laten praten en toen kwam daar uit dat zei het regenen niet erg vind maar zodra dat op gaat drogen zij ontzettende jeuk heeft. ik vind dit zielig voor haar dus dacht ik aan een regendeken. en ik heb geen stal waar ik haar even schoon kan afspuiten. ze staat zomer en winter buiten met een grote inloop container. waar ze eigenlijk nooit ingaat..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:28

ik heb geen hond!

en ik geef mijn ervaring met een regendeken !!

ik doe de mijne een regendeken op als er erg langdurig regen opgegeven wordt,en als het weer beter is gaat de deken gewoon weer af.
en dat heeft voor mijn pony geen nadelige gevolgen voor de vacht!!

en ik zie wel eens honden met een regenjas,lijkt me niet dat ze daar slechter van worden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:30

Paarden kunnen best tegen regen hoor. In begin zullen ze het niet leuk vinden, maar ze moeten eraan wennen. Met een regendeken op kan de vacht niet meer optimaal functionere, de haren kunnen niet meer goed rechtop gaan staan en kunnen zo geen isolatielaag zijn.
Mijn arabier staat ook gewoon in de regen buiten, hij begint ook al aardig wollig te worden. En als hij nat is en ik wil gaan rijden veeg ik het zand van z'n rug met een borstel en doe gewoon het zadel op. Als je een goed dekje heb van natuurlijk materiaal (schapenvacht of katoen) is dat geen probleem. De rest van zijn lijf borstel ik niet als hij nat is omdat je het water dan in z'n vacht borstelt en daardoor krijgen ze het koud.

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:34

Ik heb een ijslander, toch ook vacht zat in de winter.
Ik heb voor haar een 0 grams regendeken maar gebruik die zelden. Ze krijgt hem op als het regent en ze bezweet is omdat ze dan de isolatie kwijt is. Verder doe ik hem op als het al daaagen aan een stuk regent zonder eind. Maar als dat alles bij elkaar 3 keer per winter is, is het veel denk ik. Vanwege een oude blessure heeft ze makkelijk een stijve rug met hele koude regen. Dan krijgt ze hem ook wel eens op. Ik heb dus al 2 seizoenen lang een hele mooie deken. Wordt nauwelijks vies zo

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:37

Ik zou een paard nooit een regendeken opdoen als ze bezweet zijn. Dat zweet moet weg kunnen en ook bij een ademende regendeken kan dat nooit goed. Het wordt zo hardstikke broeierig. Paarden zweten niet voor niets, dat is om de warmte kwijt te raken. Als het paard weer op goede thepertauur is stopt hij met zweten, trekt het zweet wat er nog zit in de vacht, de huid is vrijwel direcht droog en zo worden ze niet ziek.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:10

Anouar15 schreef:
Ik zou een paard nooit een regendeken opdoen als ze bezweet zijn. Dat zweet moet weg kunnen en ook bij een ademende regendeken kan dat nooit goed. Het wordt zo hardstikke broeierig. Paarden zweten niet voor niets, dat is om de warmte kwijt te raken. Als het paard weer op goede thepertauur is stopt hij met zweten, trekt het zweet wat er nog zit in de vacht, de huid is vrijwel direcht droog en zo worden ze niet ziek.

hier ben ik het mee eens ik wil hem ook helemaal niet gaan gebruiken als zweet deken alleen voor de periodes dat het lang en veel regent. mijn haf is er juist al lang aan gewens aan de regen ze staat al 2 jaar 24 uur per dag buiten. en daar komt ook geen verandering in alleen sinds dat ik met haar heb laten praten ben ik over een regendeken aan het nadenken maar als je de deken alleen opdoet als het echt stortregent dan kan het toch geen kwaad voor de vacht?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:13

naar mijn ervaring maakt het helemaal niets uit ,als je paard af en toe met heftige regen een deken op heeft!

ik doe het zo al jaren en er is nog nooit een paard ziek van geworden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:09

Mijn paard krijgt zolang het nog niet heel erg koud is geen (regen) deken op in de wei. Ze staat tot eind semptember dag en nacht in een kudde op de wei. Ik vind het niet prettig dat mijn paard in een grote kudde staat met een regendeken op. Er zitten nogal wat jollige paarden in haar kudde en die springen op haar, kruipen onder haar door etc. Mijn paard kan prima tegen de regen dus ik loop liever niet het risico dat een ander paard in haar deken 'terecht' komt terwijl ze die hele deken niet nodig heeft. Dan heb je pas echt een probleem.

Zolang je een goede deken neemt (zoals bijv. Bucas) zijn er waarschijnlijk geen grote gevolgen. Als je paard in een kudde staat zou ik er nog even over nadenken. En denk er ook aan; heeft ze het echt nodig? Je moet immers geen mietjeskweker zijn. Daar krijg je uiteindelijk veel meer last van.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:16

annet155 schreef:
ik dacht eerst net zoals jullie maar ik heb met haar laten praten en toen kwam daar uit dat zei het regenen niet erg vind maar zodra dat op gaat drogen zij ontzettende jeuk heeft. ik vind dit zielig voor haar dus dacht ik aan een regendeken. en ik heb geen stal waar ik haar even schoon kan afspuiten. ze staat zomer en winter buiten met een grote inloop container. waar ze eigenlijk nooit ingaat..

met wie heb je je paard laten praten?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:30

Raiza schreef:
annet155 schreef:

jenna van bokt. hoezo?

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:16

Het is wel warmer dan je denkt onder een regendeken hoor. Een regendeken is natuurlijk waterdicht en daarom nooit echt heel ademend en het houd de wind tegen wat ook veel kou scheelt. ga maar eens fietsen met een regenbroek aan je zweet er veel sneller in want je lichaam geeft natuurlijk warmte af en dat is bij een paard ook zo, die warmte blijft onder die deken hangen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:25

Toen ik mijn paard (fries) kocht, was hij in slechte conditie (zwak). Omdat het in die tijd ook nog eens erg begon te regenen kreeg ik van mijn veearts de tip om hem een regendeken op te doen tijdens het ergste regenweer. Dit om te voorkomen dat hij door zijn zwakke gestel rainrot op zou lopen.

Ik heb er toen een van Pagony gekocht (Divoza) en die is een aardig tijdje meegegaan. Nu zijn de gespen van de bilkoorden stuk, maar mijn paard heeft de deken nu toch nooit meer op. Hij is robust en is het gewend om 24 uur buiten te staan.
*Edit* Hij bleef trouwens wel opmerkelijk droog onder die deken. Ik had eigenlijk verwacht dat er nog veel nattigheid door de hals enz. zou komen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:45

annet155 schreef:
Raiza schreef:

jenna van bokt. hoezo?

Ik heb nog nooit gehoord dat een paard iets "verteld" tegen een mens, ja wel door middel van lichaamstaal, maar om zoiets uit de lichaamstaal te halen lijkt me een beetje moeilijk
Was benieuwd, ben wel nieuwsgierig wat mijn paarden te "vertellen" hebben

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:56

[/quote]

Ik heb nog nooit gehoord dat een paard iets "verteld" tegen een mens, ja wel door middel van lichaamstaal, maar om zoiets uit de lichaamstaal te halen lijkt me een beetje moeilijk
Was benieuwd, ben wel nieuwsgierig wat mijn paarden te "vertellen" hebben
[/quote]

oow ok ik heb het verslag bij paardenpraat gezet onder de naam: Mijn consult bij jenna volgens mij
[/quote]
[/quote]

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:57

Dressuur85 schreef:
Het is wel warmer dan je denkt onder een regendeken hoor. Een regendeken is natuurlijk waterdicht en daarom nooit echt heel ademend en het houd de wind tegen wat ook veel kou scheelt. ga maar eens fietsen met een regenbroek aan je zweet er veel sneller in want je lichaam geeft natuurlijk warmte af en dat is bij een paard ook zo, die warmte blijft onder die deken hangen.

ja dat dacht ik ook al.. maar als het regent is het vaak ook niet zo warm dus dat het wat warmer is als normaal dan is het toch niet erg? Maar je hebt nu toch ook ademende dekens?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:58

BBreedveld schreef:
Toen ik mijn paard (fries) kocht, was hij in slechte conditie (zwak). Omdat het in die tijd ook nog eens erg begon te regenen kreeg ik van mijn veearts de tip om hem een regendeken op te doen tijdens het ergste regenweer. Dit om te voorkomen dat hij door zijn zwakke gestel rainrot op zou lopen.

Ik heb er toen een van Pagony gekocht (Divoza) en die is een aardig tijdje meegegaan. Nu zijn de gespen van de bilkoorden stuk, maar mijn paard heeft de deken nu toch nooit meer op. Hij is robust en is het gewend om 24 uur buiten te staan.
*Edit* Hij bleef trouwens wel opmerkelijk droog onder die deken. Ik had eigenlijk verwacht dat er nog veel nattigheid door de hals enz. zou komen.

dus wat denk jij is een regendeken nou juist goed of slecht voor een paard?