hoe hebben jullie dat gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:33

hoihoi

als de verkoop doorgaat krijg ik een paardje wat bijna nooit in de wei staat, de wei periode duurt niet heel lang meer maar we hebbe nog geen paddock, komt in september, zal ik het paard laten wennen in de wei of eerst een poosje op stal (omdat het al wennen is natuurlijk) en in een kleine of grote wei? (wij hebbe niet zulke grote, het is op een koeienboerderij en er zijn een paar paardenweilanden) en alleen of met een andere pony? ze moet wel sociaal zijn met anderen zegt de eigenaar. ook staat ze op zaagsel maar heb ik liever stro en is ook voordeliger bij ons op stal,hoe laat je een paard wat altijd op zaagsel heeft gestaan aan stro wennen? ik hoop dat jullie wat tips hebben? en zal het paard zich heel anders gaan gedragen? hoe stel je haar het best op haar gemak zeg maar?

gr bonny4life!

laukjefreak

Re: hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:46

hoebedoel je dat de wei periode niet zo lang meer is? die van mij staat zomers dag en nacht en swinters overdag buiten.. je kan je paard de eerste dag beter op stal laten en hem tot rust laten komen. niet te veel mee doen laat hem tot rust komen. of je paard sociaal is merk je later pas iedereen heeft wel mensen/dieren waar het niet en wel mee klikt. Als ik jou was zou ik met het stro wel even wachten het kan namelijk zijn dat jou paard het stro op gaat eten en dan kost het je evenveel als zaagsel. ook zit er ook een nadeel aan stro. Ik denk dat het paard de eerste dagen wel anders is als dta hij thuis was ja. dat zou jij ook zijn als al je vetrouwde dingen ineens weg zijn en je overnieuw moet beginnen. suc6

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:24

nee precies dat snap ik, elk paard moet wennen op zn vertrouwde plekkie, bij ons is er geen wei in de winter, zodra het natter wordt begint de stalperiode (heel vervelend maar niks aan te doen) vandaar dat ook de paddock komt!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:41

oke. staat het paad nu nog in de wei? zo ja laat hem die laatste tijd dan afmaken in de wei en ga gewoon daarna over op padock

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:16

het paard staat alleen op stal (beetje gek) en verder weleens in de paddock maar dus ook weleens alleen op stal.. hoe kan ik het dan t beste doen?

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:40

Tja ik zou hem toch in de wei zetten, na een dagje rust op stal... Een paard hoort nou eenmaal thuis in een wei ben ik van mening. Het kan alleen wel zijn dat je moet beginnen met eerst maar een uurtje of wat, anders kan er vanalles misgaan (denk aan koliek oid) omdat hij niet gewend is aan beweiding...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:05

zet het dier niet te lang in de wei, het zal moeten wennen aan het gras, dus korte perioden.
doe eerst een paar uurtjes en zet het dan op stal of in een paddock als dat lukt.

ook het stro in de stal moet even wennen denk ik, maar met voldoende hooi zal dat vast geen problemen geven.
op zich kan een paard zo wel overstappen op andere bodembedekking, even kijken of het niet alles gaat opeten...

mijn pony stond op riet en stapte daarna over op stro, maar dat gaf totaal geen probleem

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:13

of ik doe eerst wat zaagsel met beetje stro erin en voldoende hooi en dan kijke hoe het gaat, als de wei niet te nat is denk ik dat ik de dag nadat ik het paard heb wel probeer ja al is het maar voor even, ik denk de eerste dagen maar een uur en dan wat langer na een week ofzo denk ik.. is dat goed?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:25

Heb een pensionstal en als ik een nieuw paard op stal krijg laat ik hem in de zomerperiode eerst even wennen met een onderdanig paard/pony, in de winterperiode laat ik hem de eerste dag even lekker bijkomen, maar wel zo snel mogelijk in het ritme van de rest mee laten draaien. Ze eten vaak de eerste dagen wat slechter en zijn dan wat onrustiger. Groetjes Brennie

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:15

Wat is het paard gewend? Stond hij waar hij vandaan komt ook altijd op stal of juist meer in de wei. Ik denk dat je daar je keuze op moet baseren. Een weide paard staat liever niet te veel op stal en een stalpaard zal niet de hele dag happy in de wei zijn.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 19:16

ze is een stalpaard en vind het niet erg om niet in de wei te staan als ze haar dagelijkse beweging maar krijgt zegt de eigenaar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:19

Dan maakt het dus niet veel uit Eerste dag op stal laten en misschien even onder toezicht naar buiten. Kan zijn dat ze gaat proberen terug te rennen naar haar eigen stal (de vorige dus) een paard van een vriendin van mij heeft dat gedaan toen ze een lange buitenrit had gemaakt en bij aankomst had ze het paard daar even lekker in de wei gezet, waarop het paard de wei uit sprong en richting huis begon te rennen.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:12

Misschien is het handig te informeren waarom het paard op zaagsel staat nu. Kan zijn omdat ze bij stro last heeft van teveel stof...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:10

Ohhh wat heb ik medelijden met dit paard. Altijd maar op stal..... Bouw het rustig op, vooral de intrigratie met de rest van de kudde, dan komt het wel goed. Hier span ik altijd eerst een draadje tussen de kudde en de nieuwkomer zodat ze rustig kennis kunnen maken. Zo krijgt de nieuwkomer ook de mogelijkheid om zich even terug te trekken als hij daar behoefte aan heeft.
Bij de een duurt het een dag, maar ik heb hier ook wel eens een pony gehad die na 2 maanden nog niet echt ingeburgerd was.

Succes!!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 11:31

Georgette schreef:
Misschien is het handig te informeren waarom het paard op zaagsel staat nu. Kan zijn omdat ze bij stro last heeft van teveel stof...

alle paarden staan op zaagsel daar, er is dus geen echte reden maar aan stro is ze dus niet gewend, denk dat ik er zaagsel in doe en dan de stro er doorheen opbouwen..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:46

ik zou je paardje idd wel buiten laten wennen, als hij nooit gras krijgt, of heel weinig, moet dat wel langzaam opgebouwd worden, ook denk ik dat je er idd verstandig aan doet, om op zaagsel te beginnen, en dna langzaam over te gaan op stro, anders heb je misschien kans, dat je paard opeens superveel stro gata opeten ofzo, en dan heb je dalijk gelijk een paard met koliek ofzo, word je ook niet wijzer van