Kneveltrens ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Kneveltrens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:41

Hai, ik had een vraag over de kneveltrens en hoop hier wat verheldering te vinden.

Ik rij mijn paard altijd op een normale bustrens. En dit gaat super. Het probleem zit hem in het longeren. Zodra ik de longeerlijn aan de binnenste bitring doe, trekt mijn paard dermate aan de lijn zodat het bit door zijn mond wordt getrokken. Dus weer naar me toehalen, bit recht doen, om vervolgens na nog geen 10 stappen het hele gebeuren te herhalen. Dit doet hij ook in een afgezette longeercirkel.

Het is gewoon irritant omdat je steeds moet stoppen en opnieuw doen. En de lijn door de binnenste ring en dan vast aan de buitenste ring, werkt niet lekker voor hem. Hij moet gewoon op die binnenste ring kunnen reageren.

Nu vertelde iemand mij laatst dat een kneveltrens gewoon een bustrens is die niet door de mond kan worden getrokken. Klopt dit? En is dit dan slim om eens te proberen met mijn paardje (bij het longeren dus)? Ook vroeg ik me af of een kneveltrens niet scherper is. En of deze ook in de 'normale' diktes te krijgen is zoals de bustrens.

Ervaringen zijn meer dan welkom!

Hieronder de foto + beschrijving van divoza.

Afbeelding

Kneveltrens 18mm RVS (bst.nr.: 14260)
De kneveltrens garandeert een rustige ligging in de mond. Dikte 13mm.
€ 24.95

Op piafferuitersport.nl vond ik deze:

Harrys horse kneveltrens gebroken busuitvoering (HH4121015)

Rvs bus kneveltrens gebroken.

Afbeelding

Hier hebben ze het over een 'busuitvoering'... Dus een busTRENSuitvoering?!

_Nann_

Re: Kneveltrens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:45

het voorkomt idd dta het bit door de mond getrokken word, maar ik zou met longeren toch echt niet je lijn aan de binnenste ring vastmaken.... dat noem ik gemakszucht.. denk eerst maar aan je paardje... dat is echt niet prettig voor hem hoor... zelfs niet als je een kneveltrens zou hebben.....

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:49

het probleem is dat hij niet wil sluiten en openen tijdens het longeren. hij loopt op zijn rondje en niet mijn rondje.
ik vind dat hij mij ook moet kunnen volgen...
ik doe de lijn nu niet meer aan de binnenste bitring, omdat dit dus gebeurd.
ik denk dat als je de lijn door de binnenste en vast aan de buitenste ring doet, het bit nogal makkelijk een V-vorm kan vormen tegen het gehemelte van het paard aan. En dit lijkt me pas pijnlijk...

Orisse - wat bedoel je met gemakszucht?! ik probeer juist alles uit te zoeken en te proberen om zo goed mogelijk te longeren. ik snap je niet helemaal met je verwijt... :S waarom niet aan de binnenste bitring?!

NB: al het beschreven bovenstaande gebeurt met name zodra hij is bijgezet!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:52

Doe je 'm wel eerst een slagje om de binnenste ring voordat je 'm vast maakt aan de buitenste?

Lijn door de binnenste, achter z'n oren langs en dan vast aan de buitenste?

Lijn door neusriem en bitring heen halen en dan op zichzelf vast klikken?

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:54

Hai Margreet: thnx voor je reply.
Ik doe hem inderdaad vaak eerst met een slagje om de binnenste ring. Hier reageert hij beter op.
De lijn achter z'n oren langs heb ik één keer geprobeert, maar hij reageerde hier erg fel op... Wellicht binnenkort nog eens bekijken.
Lijn door neusriem en dan door bitring - wat een idee! Dat zou nog wel eens kunnen helpen... Proberen waard! Wat zijn jouw ondervindingen voor deze manier?
(bedankt iig voor je ideeen! alles is welkom. liefst namelijk geen kneveltrens... ben een beetje hatelijk tegen dit soort bitten...)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:00

Ik longeer eigenlijk bijna altijd met de lijn aan bit en neusriem, hierop ontspant hij fijner dan met de lijn alleen aan het bit.
Je werkt niet zo sterk op de mond aan 1 kant, trekt het bit er niet doorheen en via de neusriem kun je dus wat druk geven aan de buitenkant, wat meer controle over de cirkel geeft.

De haak door de bitring heen steken, tussen de neuriem door prutsen en dan weer op de lijn zelf vast klippen (dus niet op de bitring he!)

Ik gebruik er alleen niet m'n goede hoofdstel voor (is nog nooit wat gebeurd hoor)

Of dubbele longe natuurlijk, dan heb je helemaal controle.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:06

Dubbel longe, dat moet ik inderdaad nog even leren

Dit klinkt echt goed!!! Ga ik zeker proberen!!! Dus door de binnenste bitring, dan door de neusriem (gewoon aan de achterkant neem ik aan?) en dan vast aan de lijn...! Ideaal!
Nu nog hopen dat mijn oude hoofdstel past, dat is die perfect voor longeren
Bedankt!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:10

Yep.
Door de bitring, omhoog tussen de neusriem door en dan omlaag op de lijn klippen en een beetje aantrekken. Ik doe 'm achter het bakstuk van de neusriem en het bit langs ja, maar je moet gewoon even kijken wat de logische plek is zodat het bit zo normaal mogelijk blijft liggen.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:17

je moet hem door de binneste ring doen en dan vastmaken aan de buitenste,het is nogal logisch dat het bit door de mond gaat als je hem niet op druk hebt aan de buitenkant,is niet alleen vervelend voor jou aldoor het bit goed doen,maar noch veel belanrijker doet mega zeer ana je paard zijn bekkie

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:44

marije86, zover waren we al, heb je het topic wel gelezen?

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:39

Dankje Margreet. Ik ga absoluut jouw manier proberen en denk dat dit zeker zal werkne!!! Thnx!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:33

Paradiso schreef:
Hai Margreet: thnx voor je reply.
Ik doe hem inderdaad vaak eerst met een slagje om de binnenste ring. Hier reageert hij beter op.
De lijn achter z'n oren langs heb ik één keer geprobeert, maar hij reageerde hier erg fel op... Wellicht binnenkort nog eens bekijken.
Lijn door neusriem en dan door bitring - wat een idee! Dat zou nog wel eens kunnen helpen... Proberen waard! Wat zijn jouw ondervindingen voor deze manier?
(bedankt iig voor je ideeen! alles is welkom. liefst namelijk geen kneveltrens... ben een beetje hatelijk tegen dit soort bitten...)

kijk.... dit had je er dus niet bijgezet in je bovenste verhaaltje he.... vandaar dat ik zei.. dat ik het niets vond aan die bitring vastgeklikt.. maar dat neem ik dus terug, want je slaat em er eerst omheen kon ik natuurlijk ook niet ruiken....

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:02

Ben het eens met de bovenstaande reacties
Maar een kneveltrens is huis een heel vriendelijk bitje hoor. Je kan idd het bit niet door de mond trekken, maar als je stuurt (met rijden, maar ook aan de longe) trek je niet alleen in de mond zegmaar, maar heeft het bit ook druk op de wang.
Hij is in normale diktes te verkrijgen, dus het is echt geen scherper bit. Juist niet dus vind ik.
Ik vind dit bit ook heel geschikt voor jonge paarden, juist door die druk op de wang. De hulp komt dan veel beter over.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 07:05

Allegra: dit was ff de uitleg die ik zocht over die trens. Inderdaad, met die druk op zo'n wang... Grappig!
Maar eerst even Margreet's manier doen Thnx!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:43

Graag gedaan
Succes!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:57

haai suus, k heb dandy laatst gelongeerd met de lijn over zn hoofd (ging proberen wanneer hij het fijnst liep) en op zich reageerde hij er niet verkeerd op. was eig best braaf haha. k zal nog wel wat dingsegheidjes proberen

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:14

okey, bij mij ging hij helemaal flippen Thnx Ym! Ben benieuwd hoe die gaat!!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:22

ik was eerst van plan om mn paard met kneveltrens in te rijden, maar de verkoopster(jaja, wij hebben er nog 1 met verstand ipv het eerste beste grietje van straat..) zei dat een gewoon trensje toch echt het liefste was, omdat een knevel tegen zn wang drukt en daardoor het paard sneller zal wenden. veel springruiters gebruiken die bitten blijkbaar ook daarvoor(dus voor betere controle). dus ze zijn opzich niet scherper qua dikte, maar wel feller door die druk tegen zn wang.

zou de manieren is proberen die hier staan, zelf longeer ik met een bitstukje. of als ik die ff niet kan vinden van de binneste ring naar de buitenste, evt. achter zn oren langs..