Hoeveel stro gebruik je per week?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Hoeveel stro gebruik je per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:08

Ik sta op een hele leuke en gezellige boerderij met mijn paarden.
Helaas is er een probleem, ze zijn heel zuinig met het stro, ze staan eigenlijk bijna op beton.

Nu gaan we morgenavond met de eigenaars praten hierover maar ik zou graag willen weten hoeveel stro in de stallen "normaal"is.

Hoeveel balen/plakken per week gebruiken jullie?

En wat zijn de voor en nadelen van zo weinig stro in de stal? (behalve de kosten)

Heel erg bedankt voor jullie hulp.
groetjes anke

sharonlisa

Re: Hoeveel stro gebruik je per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:14

ik gebruik ongeveer 3 plakken per dag, en 1x in de week haal ik de hele stal leeg en dan gaat er 1 a 1,5 baal in.
Op beton staan lijkt me niet zo lekker voor je paard, jij wil toch ook in een lekker bedje slapen en niet op een harde en koude grond.
gr. sharon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:17

Toen wij nog stro gebruikten gingen er 3 kleine balen of 2 grote per week per paard doorheen. Voor stallen van 3.5 x 3.5 meter.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:21

Ik gebruik 2,5 baal per week voor een box van 3x3. Ze is soms minder, soms meer. Ze wil nog wel is stro vreten, maar is vanzichzelf erg schoon.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:28

Ik gebruik zeker 2 balen stro per week icm zaagsel (2 pakken zaagsel per maand) voor een paardenbox (4 bij 3 ongeveer).
Als ik alle pies er ook uit haal (1x per week) gaat er een halve baal in. De rest van de week strooi ik op met 2 of 3 plakken, afhankelijk van de hoeveelheid stro met drollen die eruit heb gehaald.
Tsja ik zet ze graag op een dikke laag, zeker voor de winter, maar ook ivm het in de eigen pies staan.
In de eigen pies staan ze dus al gauw als je maar een dun laagje hebt... gevolgen die ik weet: rotstraal, mok...

Beton is nogal koud en als je paard daarop moet liggen, krijgt ie het letterlijk steenkoud! Een laag van een centimeter of 20 schijnt voor een paard voldoende te zijn. Bovendien schijnt het snoepen van stro door een paard, het paard te helpen zichzelf warm te houden...

Veel boeren willen geen zaagsel op hun mesthoop ivm het uitrijden. Er is ook een (duurder) alternatief voor zaagsel dat we mesthoop-vriendelijk is.

Succes met jullie "vergadering"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:45

eens per maand de stal leeg halen, dan 1.5 baal erin daarna elke dag een halve baal stro.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:50

gemiddeld verbruik ik 1 baal stro per week (stal 3,2 x 4m)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:55

Hij krijgt zo'n 4 plakken stro per dag. 3 om op te strooien en 1 tje die niet wordt opgestrooid maar waar hij lekker in kan eten.

In het weekend wordt de box leeggehaald op het schone stro na en dan komt er 3/4 baal bij

.
superwoman schreef:
eens per maand de stal leeg halen, dan 1.5 baal erin daarna elke dag een halve baal stro.

Staat hij dan niet met zijn hoofd tegen het plafond.?

mutsjefluts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:51

simongek schreef:
.
superwoman schreef:

Staat hij dan niet met zijn hoofd tegen het plafond.?

Dat wou ik ook al vragen ,en gaat dat niet onwijs meuren?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:56

Ik haal elke dag de vieze plekken er uit (+/- 1 kruiwagen) en eens per week haal ik hem helemaal leeg. Elke dag gooi ik er een halve baal in (van een klein pakje) en als hij helemaal leeg is gaat er iets meer als een heel pakje in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:58

Stro plet gewoon . Dus al laat je het een maand in de stal, dan wordt het nog niet erg veel hoger en ruiken doet het ook niet, als je maar steeds wat vers stro erop strooit. Het ruikt alleen als je er een vork insteekt, want dan komt de amoniak vrij.

Het is niet slim om een paard op een dun laagje stro te zetten. Ze krijgen last van hun gewrichten door de kou en de harde ondergrond. bovendien is het glad om op te staan, dus gaan sommigen niet meer liggen, dus ontspannen ze ook niet echt. Dat het bezuinigd is een verkeerd idee.
Als je begint met een dikke laag stro, en of steeds de natte plekken en poep eruit haalt, steeds opstrooit en een keer per week of per mand de stal leeg haalt en opnieuw begint, ben je eigenlijk zuiniger uit! En het is gezonder.
Je kunt ook maar twee meter van de stal dik bedekken en de rest beton laten. Heeft hij wel een zacht bed, maar kan hij gewoon op beton staan en gebruik je iets minder stro.
Zelf gebruikte ik maar 1 tot anderhalve baal stro per week (niet elk pak stro weegt evenveel, sommigen zijn meer geperst dan anderen, dus het formaat en de inhoud kan erg verschillen), maar de ondergrond was natuurlijk (dus net als buiten) en niet van beton. De urine liep dus weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:09

Mijn vader hakselt het stro, daardoor heb je veel meer volume en ben je in verhoduing minder stro nodig. 's Winters hakselt hij meestal 3 pakken en daar kan ik dan 2 weken mee. Mijn paard staat in een stal van 3,5 x 4,5 m en ik haal er om de dag een kruiwagen vol uit. Vaak gooi ik er dan 1 kruiwagen vol stro weer in.
Sinds dat hakselen ben ik helemaal anti pakjes stro, want heb nu het idee dat ik een heel pak nodig ben voor 1 stal en alles blijft zo in elkaar zitten. Heb je alles op 1 bult in de stal liggen en met uitmesten haal je er vaak veel te veel uit.

Kan je met de eigenaar niet gaan bekijken wat het makkelijkst is?? Behalve stro heb je natuurlijk veel meer opties die misschien wel voordeliger zijn...

O ja, dat hakselen daar heeft mijn vader zo'n machine voor gekocht die het gewoon op een accu doet. Die verplaats je dus gewoon, hij heeft een soort hokje bij de stal in gemaakt waar hij het stro zo in doet dan en daar kan ik het uitscheppen. Heel handig en niet duur!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:18

Wij hebben 2 stallen van 4x4 meter. Er gaat elke dag ongeveer een halve baal stro bij in. Alle dagen worden de vieze en natte plekken eruitgehaald.

Daarbij staan onze paarden op rubberen matten! Helemaal niet duur. Ik was voor 1000 euro klaar, dit waren afgekeurde dunlopmatten. Verkrijgbaar bij ruitersport Veendam.nl.
Dus ook al schrapen ze wat, ze liggen altijd zacht en warm.

Nadeel beton: paarden laten zich op hun knieen "vallen' als ze gaan liggen, dit moet je niet te vaak op beton doen.

Veel succes

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:21

Alleen 'swinters staan ze op stal, flinke grote stal. Er gaat aardig wat stro in, ik ben zeker niet zuinig Elke dag zowiezo een halve baal. En vaak 1 keer per week, soms 2 keer, een hele baal Liever iets te veel dan te weinig.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:33

Ik heb een grote stal van 3 bij 6 meter en twee grote pony's. Bij mij kunnen ze altijd naar buiten, waardoor er buiten gemest wordt en in de stal plassen ze. Om de 2-3 dagen (bij nat weer moet het vaker dan bij droog weer) schep ik de urineplek eruit en gaat er ca. een halve baal stro in. Als basis liggen er 3 strobalen in. Ze hebben dan echt een lekker dicht bed van stro. Per week gaan er dus 1,5-2 strobalen doorheen voor een dubbele stal (het buitenstaan zorgt voor schone stallen ). Ik heb trouwens wel behoorlijk grote balen stro. Mijn ervaring is trouwens dat de stallen bij een dik pak stro minder snel vies worden dan bij een dun laagje. Misschien is dat per paard verschillend.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:38

Gebruikte bij mij oude stal 3 balen soms 3,5 balen in de week. lees een hele vieze fjord Dit was dan wel in de winter

Nu hebben we op de nieuwe stal van die mega balen stro, hiervan probeer ik per dag een halve plak te gebruiken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:24

Elke dag wordt de stal leeggehaald en gaat er een halve bot in (5-6 dikke schellen). Als ze per ongeluk eens niet wordt uitgemest komen er toch 3 dikke schellen extra in (bijstrooien).

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:32

Geen idee hoeveel stro ze gebruiken op mijn manege maar de paarden staan tot kniehoogte in het stro. Als je de deur van de box (schuifdeur) open doet komt er gelijk stro naar buiten vallen. Wil je deur weer dicht doen moet je eerst weer stro naar binnen schuiven omdat anders de deur niet meer dicht wil vanwege het stro wat er tussen zit.

Op maandag wordt de gehele stal leeggehaald en voorzien van nieuw stro. Tussendoor worden elke dag de vieze plekken weggehaald en beetje nieuw stro opgestrooid

Mijn bijrijdpaard staat op zaagsel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:09

als ik 3pakken stro in mijn stal zou gooien, zou mijn paardje er niet meer bijpassen hoor! hahahah
Bij ons op stal hebben ze dus van die mega grote balen. Elke week word de stal leeggehaald, en verder elke dag opgestrooid. Ze staan dik in het stro

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:21

ik gooi ongeveer 1.5 tot 2 balen stro per week in mn stal en haal dagelijks de natte en vieze plekken eruit en heb twee geulen waar het urine wegloopt( tenzij ze weer eens verstopt zijn)
Mijn stal is best groot en ik vul em maar voor de helft.
Maar ik heb wel rubber matten op de vloer liggen dus dat scheelt ook een hoop kou.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 16:32

Heel erg bedankt voor jullie ervaring!
Hier ben ik al erg mee geholpen!
Misschien nog een aantal bokkers die hun ervaring willen vertellen?
bedankt!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:38

Ik haal hem elke dag (bijna) helemaal leeg en dan gaat er 3/4 pak in, dus ik gebruik bijna 4 balen per week..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:55

Ik kan heel trots zeggen dat we in 2 weken, 4 kleine stro balen hebben gebruikt voor 3 paarden
Oke, ze staan van ochtend tot avond buiten, maar ze staan ZEKER niet dun. Oh, ik ben helemaal blij met die beesten die zo zuinig en zindelijk zijn

*moet er wel stiekem bij zeggen dat ze allemaal wel een hoopje 'afval' sto (geveegde stro vanaf de hooizolder) in stal hebben gekregen, amar dat is bijna niets*