de paardentandarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

de paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:23

Ik heb een vraagje. Mijn paardje (mini) heeft een heel goed gebit en ook super wit en sterk.
Toen ik hem kocht zei die vrouw dat hij niet naar de tandarts hoefde. Dat alleen paardjes naar de tandarts gaan als ze problemen hebben.

Nu zag ik op een website dat symptomen die duiden op mondproblemen zijn:

* eten met het hoofd scheef
* Oog en neus vloeing

Nou... ik moet dus wel bijna dagelijks zijn ogen schoonmaken. Komt helder wit spul uit (niet echt pus maar gewoon dat wit wat wij ook weleens hebben als we net wakker zijn )

Maar hij doet altijd raar met zijn hoofd als ie brok eet (bij hooi niet).
Hij doet meestal heel zijn neus omhoog alsof hij erg staat te genieten.

Vragen:

Moet ik me nu zorgen maken?
Laat jij altijd een tandarts komen? Ook als niks erop wijst dat er iets aan de hand is?

PartTwo

Re: de paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:04

hoe oud is die?

vorige maand is toevallig bij mijn paard de hoefsmid geweest en die gaf me een foldertje en daar staat in dat paarden vanaf hun 5e jaar elk jaar naar de tandarts moeten. en als ie nooit met zn mond schreef heeft gegeten zit er misschien toch iets niet lekker in zn mond. maakt die geen proppen van zn eten??

deze heb ik, www.hippodent.nl dat is doris von der aue

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:04

Ik laat jaarlijks een tandarts komen. Eigenlijk net als de hoefsmid en veearts is een paardentandarts een vaste bezoeker. Je ziet niet altijd of een paard last heeft van z'n tanden of slecht eet. Jaarlijkse controle eigenlijk net als bij ons mensen

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:12

Ik laat hem niet jaarlijks komen, maar wel op het moment dat ze klaar moeten zijn met wisselen. De Tandarts is bij beide paarden geweest bij het 5e jaar en daarna om de 3 jaar laat ik de TA even kijken, tenzij ik inderdaad iets zie wat lijkt op tandproblemen.
Kijk ook eens of hij wel alles wegkrijgt...vaak laten ze hier en daar weleens wat uit zijn mond vallen. Ook met rijden kun je het merken, maar dat is bij jou niet het geval. Als je hem laat enten, kies dan een DA die ook naar het gebit kan kijken. Vraag dan of hij even wil kijken als hij al bij jou is. Dan kost het geen extra bezoek. Maar als je denkt dat hij er echt last van heeft dan zou ik wel even bellen. Hij is nog erg jong, heeft nog zijn "melktandjes" denk ik.... zal wel meevallen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 21:31

Hij is 2

@Sando,

Ja hij morst ook met zijn eten. Dat heeft ie altijd gedaan.
Weet jij toevallig nog zo'n DA hier?

Maar goed... 5 jaar... heb ik dus nog 3 te gaan

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:57

Volgens mij (als ze er nog werkt) Carolien die bij Spoorenberg werkt.