Welk ras het beste voor een klein kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Welk ras het beste voor een klein kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:52

Ik vroeg me af wat voor pony je het beste kan kopen voor een klein kind. Ik hoorde dat shetlanders enorm eigenwijs kunnen zijn . Dus ik dacht aan een welch b pony ofzo? Maar aan de andere kant kunnen ook die enorm eigenwijs zijn .

Maar wat voor pony is nou het meest geschikt om een jond kind mee te laten rijden. Of verschilt dat per pony? Maar er kunnen natuurlijk ook rassen bij zitten die wat koelbloediger zijn kwa ras, toch?

Uiteindelijk zal het toch een volledig beleerd wat ouder beestje worden. Maar ben benieuwd naar wat voor ras jullie op zoek zouden gaan.

Betteke

Re: Welk ras het beste voor een klein kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:06

Wat dacht je van een leuk vuilnisbakkie? Heeft mijn dochter ook jaren plezier van gehad.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:07

Ik heb met Merens paarden gewerkt en dat zijn de meest rustige en vriendelijke paarden/pony's die ik tot nu toe ben tegengekomen. Zeker goede kinderpony's waar ze ook lang na de kindertijd nog plezier van kunnen hebben .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:08

Een goed opgevoede shetlander!

Ze kunnen een tikkie eigenwijs zijn, maar hebben een hart van goud, willen altijd voor je werken en zijn super voorzichtig.
Zelfs mijn 4 jarige merrie liep vorig jaar al af en toe een kinder lesje. En mijn 6 jarige die afgelopen herfst ingereden is liep van de winter ook al lesjes. Zo braaf zijn ze dus uit zich zelf.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:09

Ik zou niet naar een bepaald ras gaan kijken maar gewoon naar een pony die aan je eisen voldoet.

Dus kijk gewoon eens rond op internet en ga een paar pony's uitproberen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:11

Als je gewoon een '2e handse' brave shet neemt kan het ook goed gaan, ook veel topruiters zijn begonnen op die beestjes. Maar ook vuilnisbakkies kunnen prima voldoen. Gewoon proberen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:15

New-Forest, zijn meestal ook aardig rustig. Ik heb er zelf ook een en daar kan je zo een beginner op zetten. Als ik jou was zou ik eigenlijk gewoon naar een pony kijken die braaf is en niet naar een bepaald ras.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:16

Ik denk idd niet naar een specifiek ras moet kijken maar naar een goed opgevoedde pony, niet te jong. Eentje die dus zijn betrouwbaareid met jonge kinderen al bewezen heeft.
Elk ras heeft zijn positieve en negatieve uitschieters, het meeste belangrijke is toch de opvoeding die ze hebben gehad.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:38

Nou een mérens is dus de laatste die ik je zou aanraden voor een jong kind. Ze zijn te groot, sterk en heel eigenwijs. Ik zie om me heen eigenlijk alleen volwassenen erop rijden. Vriendelijk zijn ze heus wel, maar een kind van 6 erop lijkt me geen goed plan.

Ik blijf Shetlanders nog steeds de leukste kinderpony's vinden. Ik zou wel een goed ingereden exemplaar zoeken en niet een hengstenveulen van € 50,- van de markt. Dat is vragen om problemen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:42

Ik ben als kleintje begonnen op een wat ouder bwelshje...Hij leeft nu nog is ondertusse 25 maar ik kreeg hem toen hij 18 was..Misschien wat oud maar ik heb er jaren plezier van gehad en heel veel van geleerd..

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:45

Het allerbelangrijkste is idd een goed opgevoede pony. Bij de meeste shetlanders zie je dat ze niet opgevoed zijn en dan kan het eigenwijze omslaan naar zeer vervelend.
maar dat geldt natuurlijk ook voor de andere rassen.
Pin jezelf niet vast aan een bepaald ras. maar neem de tijd en ga eens rondkijken naar diverse pony's.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:10

Donder dat rassenidee nou eens overboord. Het is de grootste flauwekul om te gaan zoeken op een ras als je specifieke karakter-eigenschappen eist.
Zoek een pony die meerdere malen bewijst dat ie voldoet aan je eisen. Op stal bij mijn vriendin had een kind ook een oude, onoogelijke maar superbrave pony. Ze kon hiermee lezen en schrijven en die pony heeft nooit een stap verkeerd gedaan. Ondanks dat het een oude pony was (>20jaar) is die verkocht om opnieuw als leerpony voor een klein meisje te gaan werken. Ook hier gaat dat weer uitstekend.
Ben dus niet bang om een oud paardje te kopen. Zeker als leerpaard is dat vaak beter dan dat jonge hete spul wat niks van de wereld heeft gezien.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:12

Bij elk ras zitten leuke, makke pony's, en ook minder leuke pony's. Shetlanders hebben wel een ideale hoogte ed voor kinderen, ik zou dus idd voor een netjes opgevoedde ruin of merrie gaan.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:13

idd, zoek gewoon alles af en niet echt op ras

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:14

Net als de rest zou ik niet specifiek kijken naar een ras maar gewoon wat je eisen zijn

Maar daar valt bij mij meer wel een dartmoor-pony op heb der meerdere gezien en ze zijn goed van karakter heb zelf ene kruising dartmoor x welsh gehad en die was super

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:22

Misschien een vroegere manegepony ?
Genoeg ervaring, lijkt mij.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:42

-shetlander
-new forest
-haflinger
-arabier
-fjord
-merens
-dartmoor pony
-ijslander
-welsh
-nrps
-.........................

ras maakt totaal niks uit hoor
kies er gewoon 1 uit die jullie leuk vinden en die braaf is..ga niet op ras kijken want daar heb je totaal niks aan

succes iig met zoeken naar een leuke pony

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:44

Hoi,

Ik denk idd dat ras erg weinig zegt over wel of niet geschikt... Het gaat uiteindelijk toch om het karaktertje van het beestje.. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik destijds zelf op zoek ben gegaan naar een Dartmoor omdat die echt bekend staan om hun kindvriendelijke karakter. En ik heb er een gevonden die voldoet aan die eisen!!
(kijk maar in mijn profiel)
In ieder geval heel veel succes met het vinden van de juiste pony!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:03

RoughRebel schreef:
Hoi,

Ik denk idd dat ras erg weinig zegt over wel of niet geschikt... Het gaat uiteindelijk toch om het karaktertje van het beestje.. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik destijds zelf op zoek ben gegaan naar een Dartmoor omdat die echt bekend staan om hun kindvriendelijke karakter. En ik heb er een gevonden die voldoet aan die eisen!!
(kijk maar in mijn profiel)
In ieder geval heel veel succes met het vinden van de juiste pony!

Nou, ik ken anders een Dartmoor die je absoluut de baas moet zijn, anders neemt ze een loopje met je. bewijs weer geleverd dat ras geen enkele garantie biedt, hoe graag de stamboeken ons ook anders willen doen geloven.
Blijft overeind dat een pony die aan de eisen voldoet niet aan een ras gebonden is!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:13

ik heb een kruissing fjord/apeloossa voor mijn dochter van 9.
de pony is NU erg braaf maar in het begin..pfff
je moet vertrouwen hebben van het diertje en ik moet zeggen de pony gaat door het vuur voor mijn dochter..en toevallig vandaag heeft mijn zoontje van 6 op haar gereden en dat ging super in de galop zelfs... erg braaf.
je kunt er dus niets van na vertellen... het moet klikken..

Afbeelding
dit was in het begin!~was mandy net 6..

Afbeelding
en dit pas geleden... twee handen op 1 buik..

maar ik zal een oudere pony nemen voor een kind.. deze pony was 4 toen we haar kregen! veels te jong eigelijk.. maar mijn dochter is een doorzetter anders had ik de pony allang verkocht.. ze was te sterk en te ondeugend voor haar.. succes..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:23

bij elk ras zitten paardjes die heel braaf zijn, en paardjes die echt een baas nodig hebben. ik vind shetlanders toch nog goede kinderpony's. ik heb zelf ook een shetlander, waar ik vroeger ook op reed. ze was echt niet makkelijk. ik kon niet rijden, had geen enkele ervaring, nathalie was niet beleerd. toch heb ik, toen ze beleerd was, heel lang fijn op haar rondgereden. en ja ze was moeilijk, maar ik heb ontzettend veel van haar geleerd. juist van zo'n moeilijke pony leer je doorzetten, niet opgeven als ze niet doen wat je zegt, mijn paard heeft nog nooit iets uitgehaald wat ik niet van mn pony kende. van nathalie heb ik het allermeeste geleerd, niet alleen qua rijden, maar ook gewoon.

offtopic: jentel: wat een prachtige pony!! ik heb zelf een kruising tussen een fjord en een welsh, lijkt wel een beetje op jouw pony, alleen dan wat groter. mooi hoor!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:56

[quote=".

offtopic: jentel: wat een prachtige pony!! ik heb zelf een kruising tussen een fjord en een welsh, lijkt wel een beetje op jouw pony, alleen dan wat groter. mooi hoor! [/quote]

dank je well ik ga ff op profiel kijken..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:57

oeps... verkeerd.. maar goed dan maar zo!!!
bedankt zorro!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:35

Een Forester. Vast en zeker.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:05

Zorg er gewoon voor dat het dier een goed karakter heeft, dat het klikt met de ruiter, dat het gezond is, bij voorkeur wat ouder en dat het ervaring heeft met wedstrijden/buitenrijden (verkeersmak dus). Over de grootte en dergelijke zou ik me niet al te druk maken, dat hoeft op zich geen probleem te zijn (zolang je geen Shire o.i.d. koopt ).