waarom een pelham gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kreta

waarom een pelham gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:43

tegenwoordig zie je steeds meer mensen met een pelham rijden.
ik vraag me altijd af waarom ze dat gebruiken...
bij ons op stal rijd een meisje ook met pelham, ik vraag haar waarom, jah opdat ie soms sterk is en ik hem nu beter kan houden...

waarom gebruiken mensen een pelham?
wat is het nut?

wie o wie

Chade

Re: waarom een pelham gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:46

kreta schreef:
tegenwoordig zie je steeds meer mensen met een pelham rijden.
ik vraag me altijd af waarom ze dat gebruiken...
bij ons op stal rijd een meisje ook met pelham, ik vraag haar waarom, jah opdat ie soms sterk is en ik hem nu beter kan houden...

waarom gebruiken mensen een pelham?
wat is het nut?

wie o wie

Ik gebruik een pelham en dus met name de onderste ringen met ketting alleen buiten, ik heb dan meer controle over hem. Als je dus met de onderste ringen rijd is dit erg scherp en het moet zeker wel een reden hebben waarom je met die rijd. In de bak doe ik een knoop in mijn onderste teugels en kan je hem er af en toe bijpakken. Maar ik gebruik hem echt alleen als het nodig is en dat is niet vaak.

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:49

dat begrijp ik, maar de persoon bij mij op stal, heeft er ook pelhamriempjes aanzitten... en rijdt er gewoon erg grof mee, en in mijn ogen heeft dat paard het niet nodig

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:54

kreta schreef:
dat begrijp ik, maar de persoon bij mij op stal, heeft er ook pelhamriempjes aanzitten... en rijdt er gewoon erg grof mee, en in mijn ogen heeft dat paard het niet nodig

Ja dat vind ik dus echt te scherp, je moet weten waar je mee bezig bent als je met een pelham rijd, een miniscuul rukje geeft al een ontzettende druk. In de bak lijkt het me nou echt niet nodig om met een pelham te rijden, maar buiten kan ik het nog wel begrijpen. Rijdt dat meisje echt alleen maar op de onderste ringen of met dubbele teugels? Spreek haar anders eens voorzichtig aan en vraag naar de reden. Informatie inwinnen kan geen kwaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:48

Pelham is een heftig stuk ijzer, als je er niet mee om kunt gaan.
Ik heb hem regelmatig gebruikt voor mijn paard en dat werkte uitstekend. Als ze heftig was, had ik wat meer in te brengen maar ook als ik trialoefeningen deed, dan kon ik heel precies sturen, juist omdat het pittig ingrijpt, kun je met hele kleine bewegingen sturen.
ik heb er ook wel eens iemand mee geleerd van haar paard af te blijven. Op een trektocht was deze persoon onze spoorzoeker, ze reed constant een eind voor ons uit, niet gezellig. Ik heb er toen een Pelham in gehangen, die persoon daar flink bang voor gemaakt en toen durfde ze niet meer aan de teugels te komen en liep het paard rustig met de rest mee (dravers moet je niet op het bit tegenhouden, die gaan dan alleen maar harder ).
De achtergrond van jou vraag, als anderen hun paard in de vernieling willen helpen met dergelijk materiaal, het zij zo. Je kunt daar waarschijnlijk niet heel veel mee. Probeer je er niet druk over te maken, heb je alleen jezelf mee, helaas.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:42

ik ehb een zware koudbloed die erg schrikkerig en verselijk kan flippen, bovendien verdraagt hij geen gebroken of dubbel gebroken bit, daar heeft hij geen pelk voor in z;'n mond.

Ik heb een ongebroken pelham 4 cm laten vergroten dsoor een smid (nu is ie 17,5 cm, dat past net) en ik rijd met dubbele teugels, als ie zich netjes gedraagt, hangen de teugels slap, als ik de bovenste teugel aanneem, werkt de pelham als een ongebroken trens, als ik de onderste erbij pak, dan gaat de hefboom in werking en de kinketting doet z'n werk.

Mijn onderste teugel is mijn levensverzekering, zodat ik hem kan stoppen als hij weer eens aan de kletter dreigt te gaan. Heb ik 1 x per jaar nodig.

Pelhamriempjes en alleen op de onderste ring rijden (zie ik erg veel in de buurt waar ik rijd) vind ik persoonlijk niet paardvriendelijk, dan rijd je dus continu op de hefboom met kinketting

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:08

is een pelham nou ook zo'n bit waarmee je de neus van een paard kunt breken? of is dat een ander? (ik heb er echt totaal geen verstand van) het is me wel eens aangeraden om met pelham te gaan rijden omdat ik een soort reuma in mn handen heb, en daarom niet altijd even goed de teugels kan gebruiken. maar ik heb het maar niet gedaan, omdat ik niet zoveel ervaring met andere bitten heb.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:09

nee dat is een hackamore......
dit is een gebroken pelham:

Afbeelding

dit een ongebroken
Afbeelding

dit een hackamore met korte scharen
Afbeelding

dit eentje met lange scharen
Afbeelding

met dank aan google

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:37

mijn leasepaard wordt met een rubberen gebroken pelham gereden, ik ben er geen fan van, vooral omdat er ook mensen op rijden die er niet zo veel gevoel voor hebben. Ik heb de ene teugel meestal vrij los hangen, vind het een onding. Maarja, heb er verder niets over te zeggen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:44

smurf schreef:
nee dat is een hackamore......
dit is een gebroken pelham:

Afbeelding

dit een ongebroken
Afbeelding

dit een hackamore met korte scharen
Afbeelding

dit eentje met lange scharen
Afbeelding

met dank aan google

ohhhh! weer wat geleerd! dank je wel hoor!!!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:02

een meisje in ermelo had ook zo'n bit bij zich... heeft ze niet gebruikt, maar zij gebruikt ehem alleen voor naar buiten gaan... gewoonweg, om meer controle te houden over het paard...
zij reed ook gewoon met 2 teugels, dat vind ik nog iets vriendelijker, dan er gelijk pelhamriempjes aan te doen..
bij ons op stal rijd er ook iemand mee, speciaal voor 1 paard, aangezien die gigantisch sterk is, alleen nu rijd ze aar andere paarden er ook mee en dat vind ik weer minder..

maar je moet er niet teveel aandacht aan geven en misschien rustig proberen te vragen waarom

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:51

vinci schreef:

een meisje in ermelo had ook zo'n bit bij zich... heeft ze niet gebruikt, maar zij gebruikt ehem alleen voor naar buiten gaan... gewoonweg, om meer controle te houden over het paard...

zij reed ook gewoon met 2 teugels, dat vind ik nog iets vriendelijker, dan er gelijk pelhamriempjes aan te doen..

Dat ben ik dus! Ik rijd Aron idd met een gebroken pelham als ik buiten ga rijden, simpelweg omdat hij het buiten allemaal zo spannend vindt dat hij anders totaal niet meer op mij let en daardoor ontstonden gevaarlijke situaties. De onderste teugel pak ik er gewoon alleen bij als ik voel dat hij gek wordt en dat bevalt eigenlijk prima.

In ermelo heb ik 'm trouwens één keertje gebruikt: met de buitenrit

En ja, mensen die zo'n ding verkeerd gebruiken komen zichzelf vanzelf tegen aangezien het paard vanzelf in verzet komt doordat het een onwijs scherp bit is en je geen dressuurwedstrijden met een pelham mag rijden. Het is alleen onwijs zielig voor het paard, want die kan er niks aan doen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:03

Ik heb buiten ook vaak genoeg een pelham gebruikt. Ik heb een paard wat ook flink kan flippen, en die heeft dan de vervelende gewoonte te gaan rennen en is de eerste paar km niet te stoppen.
In de bak heeft hij af en toe nog dezelfde neigingen, maar daar heb je geen kruispunten, auto's en andere gevaarlijke dingen. Dan zie ik er dus ook het nut niet van in om ermee te rijden.
Buiten heb ik de onderste teugel 99% van de tijd loshangen, maar ik kan wel ingrijpen als het nodig is. Overigens reed ik met een ongebroken pelham met 2 teugels. Gebroken pelhams en pelham riempjes komt IMO neer op je bit als breekijzer gebruiken.

Tegenwoordig rijd ik buiten met een hackamore met lange scharen (zoals het onderste plaatje in het bericht van smurf), is ook erg goed voor 'agossie-reacties'......

kreta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 08:38

zal eens voorzichtig gaan informeren....