bht!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelica2

bht!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:35

Is het jullie bekent dat er in veel paardenvoeders BHT verwerkt is om het voer langer houdbaar te maken?????

hier is wat BHT is: "BHT-Feed Grade is a widely used antioxidant, employed to retard the oxidation of animal fats in many types of feeds, such as pet feeds as well as in veterinary products."
BHT vertraagt dus de oxidatie van 'Animal fats' in diervoeders, DIERLIJKE vetten dus.

Ethoxiquine (E324) wordt nog steeds in paardenvoer gebruikt als conserveringsmiddel terwijl het in mensenvoer verboden is. Drie keer raden waarom; het is kankerverwekkend. BHT (E321) en BHA (E320) zijn eveneens chemische conserveringsmiddelen met mogelijk nare bijwerkingen

Het stofje wordt dus in de lever opgeslagen en stapelt zich op.
Ik schrok hier erg van en zou graag horen wat jullie bevindingen hierover zijn en of jullie het bestaan en de risico's van de stof BHT kennen???

spyro

Re: bht!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:25

Het is mij wel bekend dat in de meeste voersoorten stoffen worden toegevoegd om het voer langer houdbaar te maken. Hoe die stoffen heten is mij alleen niet bekend. Hier op bokt heeft ooit eens iemand uitgezocht wat in welke voersoorten zat. In sommige voersoorten zaten echt schadelijke stoffen.

Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik mijn pony van de winter wil gaan voeren.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:51

Het is idd best confronterend, maar als dat alles is wat paarden aan kankerverwekkende stof binnenkrijgen... Je vergelijkt het met mensenvoedsel waarin deze stof wel verboden is, maar mensen krijgen op veel en veel meer andere manieren kankerverwekkende stoffen binnen. Denk alleen maar aan aangebrand voedsel ed.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:54

er zitten idd in de brokken meestal wel wat schadelijke stoffen ja...
kgeef mn pony daarom ook alleen haver en van die granenmixen, zoat het risico op die schadelijke stoffen kleiner is..

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:07

Er is veel informatie over BHT te vinden op:
viewtopic.php?f=4&t=289085&st=0&sk=t&sd=d&start=200
en elders op het topic heeft Djilan alle voeders nog eens op een rij gezet waarin deze stof wel/niet te vinden is:
[PP] Toevoegingen in voer: BHT BHA en Ethoxyquine

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:53

Tja, er valt zoveel over te zeggen... Ik las van de week ergens dat Pavo het enige merk is wat geen dierlijk afval toevoegt, trouwens. Weet iemand hoe dat zit?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:07

Daarom voer ik mijn honden ook geen hondenbrok meer.
Nouja, dat is een van de redenen, er zijn een boel meer.

Wat betreft mijn paard, dat is wat moeilijker uitvoerbaar omdat zelf samen te gaan stellen.
Op het moment voer ik biologische brok.

Als een brok langer dan een halfjaar houdbaar is, kun je er op rekenen dat er een boel rotzooi in verwerkt is om het langer houdbaar te maken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:20

ja maar als het zo slecht was, zouden alle paarden er toch al aan onderdoor zijn gegaan ofniet??
en dan zou het toch ook niet meer geleverd worden?
Ik ga wel mee met de laatste zin van Chrystal-gek

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:05

Nathalie, als er vraag naar is, wordt het geleverd (als het mag binnen bepaalde lijnen).
En zolang men zich er niet goed in verdiept en denkt dat alles ok is wat er op de markt wordt gebracht, gaan men door met het maken ervan omdat het toch wel verkocht wordt.

Kijk naar hondenbrokken, komen zoveel problemen door (er zijn ook best genoeg honden die het er wel goed op doen hoor) maar er is ook nog steeds zoveel vraag naar.
Dus het wordt wel verkocht...