Paard 24/7 weidegang geven voorbode voor te dik paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

Paard 24/7 weidegang geven voorbode voor te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:01

Hoi,

Een beetje rare, vreemde vraag misschien. Zonder de hele situatie uit de doeken te doen: Kan het kwaad om een paard 24/7 tijdens de zomermaanden op de weide te laten staan. Wat is de kans dat het paard te dik wordt. Uiteraard zal een kale weide een voorbode zijn.

Maar hoe gaat het dan met bijvoeren. Pas je het voerschema aan?

Heeft iemand hier ervaring mee. Paard in kwestie staat nu een dagdeel op de weide en de rest van de dag in de paddock.

Wat raden jullie aan met betrekking tot voeding, weidegang, etc.

Alvast onwijs bedankt.

Myke

Gabbertje

Re: Paard 24/7 weidegang geven voorbode voor te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:14

Mijn paard staat 24/7 in de wei. Het is een land met goed gras en krijgt af en toe een stuk vers gras erbij. Ik voer hem wel bij (brok en muesli) omdat ik het idee heb dat hij dat wel nodig heeft. Hij wordt niet dikker en ook niet dunner dus ik denk dat ik het goed doe. Soms krijgt hij ook nog wat hooi maar dat is meer omdat hij daar heel gek op is.
Nou kreeg mijn paard al niet zoveel brok meer omdat hij met pensioen is dus de hoeveelheid is niet minder geworden.
Ik denk niet dat 24/7 weidegang een voorbode is voor een te dik paard.

Hoop dat je er wat aan hebt.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:15

Als je je paard in een grote, rijke wei zet is dat niet alleen een voorbode voor een dik paard, maar ook een voorbode voor een bevangen paard.

Als je het daarentegen gewoon verstandig aan pakt hoeft dat geen van beide. Gewoon op een niet te groot stuk zetten en beetje voor beetje wat bij geven. Een grasbuik zullen de meesten wel krijgen, dat zul je gewoon moeten accepteren. Maar dat is iets anders dan een te dik paard.

Ik heb twee paarden die beide heel snel dik worden. Ze staan 24/7 op het land. Dat is een vrij klein stuk land waar ze met z;n 5-en in staan, en waar telkens een stukje bijkomt. Hoewel er praktisch geen gras staat naar mijn idee, worden ze er beiden erg dik van.

Het beste helpt regelmatig trainen. Daarnaast hebben die van mij grasmaskers om. Op die manier kunnen ze lekker in de wei staan (ze kunnen er alles mee, inclusief met andere paarden krabbelen) zonder dat ze veel te dik worden.

De ene die volop in training staat krijgt een halve kilo meusli er bij met een voedingssuplement. Ze heeft al een keer eerder bloedarmoede gehad, en zo gaat dat prima. De ander krijgt alleen wat als er op wordt gereden.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:27

ik heb een mérens die op kan zwellen als een ballon. Toch staat ze 24/7 buiten op een lekker stuk weiland (50 bij 500 meter). Ze is nu behoorlijk te dik, maar dat komt omdat ze een week heeft stil gestaan (vakantie). Daarbij heeft ze toen wel op een kleiner stuk gestaan.

Ze krijgt nog gewoon een kilo krachtvoer, maar er wordt dus wel flink mee gereden.

Ze is dus wat te dik, maar niet onacceptabel dik en valt vanzelf weer af aan het eind van het seizoen, zodra er minder in het gras zit.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:46

Hangt heel erg van het gras af. Als ze al op een wat kaler stuk terechtkomt denk ik dat het wel meevalt.
Wij hebben nog een stuk wei met kniehoog gras, ja, dan worden ze wel dik .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:58

Als je een beetje oplet en goed weidebeleid voert, zal ie niet te dik worden.
Mijn Welsh-Cob staat ook 24/7 op de wei en is zelfs wat aan de schrale kant. Op zich niet zorgelijk, eerder een goede zaak. alle kilo's die er niet aanzitten hoeft zijn volop groeiende lijf ook niet mee te zeulen. Zijn schoft is nu weer veel te hoog

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:23

Hoefbevangenheid is inderdaad een nadeel op een te 'vette' weide.

Wat is echter een goed weidebeleid?

Myke

Bedankt voor jullie reacties!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:26

Mijn paard is magerder geworden nu hij weer in de wei staat. Niet erg, hij is nu gewoon niet meer dik. Er staat niet heel veel gras en ze krijgen 's ochtends en 's avonds hooi. Verder geef ik hem elke dag een schep haver. Toch is hij dunner geworden, ik denk omdat hij meer loopt en speelt in de wei dan op stal (op stal loopt en speelt hij helemaal niet natuurlijk)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:49

ik heb een zware koudbloed die normaal al zwaar is dus. Hij staat 24/7 op de wei en heeft een grasbuik: zijn darmen zijn gevuld met zo'n 40 kilo gras.
Mijn stalgenoten willen dat bij hun paarden niet en die zetten ze 's nachts in de paddock, dan zijn ze 's morgens mooi slank (alles uitgepoept) en dan gaan ze terug op de wei waar ze als gekken beginnen te vreten en dan begint het weer van voren af aan....

Mijn paard doet verder niet veel, en mij stoort de graspens niet, dus hij mag 24/7 op de wei zo lang het weideseizoen duurt.

Bij ons wordt een weiland voorgegraast door een koppel koeien die het vetste gras eruit vreten en, vreemd genoeg, in de 3 jaar dat ik op die stalling sta, heb ik nog geen hoefbevangen paard gezien

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:53

smurf schreef:
Mijn stalgenoten willen dat bij hun paarden niet en die zetten ze 's nachts in de paddock, dan zijn ze 's morgens mooi slank (alles uitgepoept) en dan gaan ze terug op de wei waar ze als gekken beginnen te vreten en dan begint het weer van voren af aan....

Ik denk dat dit de grootste boosdoener is. De paarden die af en toe op het land komen. Die gaan dan als bezetene eten tot ze erbij neervallen. Paarden die dag en nacht op het land staan kunnen daar veel beter mee omgaan. Die van mij staat iig niet de hele tijd te eten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:02

Anouar15 schreef:
smurf schreef:

Ik denk dat dit de grootste boosdoener is. De paarden die af en toe op het land komen. Die gaan dan als bezetene eten tot ze erbij neervallen. Paarden die dag en nacht op het land staan kunnen daar veel beter mee omgaan. Die van mij staat iig niet de hele tijd te eten.

Ik ben dus 1 van die stalgenoten. Als ik mijn paardje 24/7 in het land laat wordt hij dus echt moddervet. Daarbij loopt hij dan zeer slecht! Hij kreunt en steunt en wil eigenlijk liever niet rijden. De singel kan ook niet meer dicht. 1 paardje is een aantal jaren geleden hoefbevangen geraakt en dat risico wil ik niet nemen. Nu hij 's nachts in de paddock staat is dit hele probleem er niet meer. Hij kreunt niet en loopt lekker. Is goed voorwaarts en ziet er echt goed uitHij gaat er 's avonds op (krijgt dan wat muesli zodat ie geen honger staat te lijden) en 's morgens om 7 uur gaat ie weer terug naar 't land.
Ik denk dat je naar je eigen paard zijn behoeftes moet kijken. Heeft hij geen aanleg om dik te worden, laat hem lekker in het land en geef hem voldoende beweging zodat de eiwitten niet ophopen, voer hem zonodig bij. Is het wel een echte dikkert, zou ik er echt wat voorzichtiger mee omgaan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:15

Ik bedoel niet iemand persoonlijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:20

Anouar15 schreef:
Ik bedoel niet iemand persoonlijk.

Nee, zo vatte ik het niet op hoor!! Ik ben een van de stalgenootjes van smurf!
Wil alleen zeggen dat het afhankelijk is van je paard.

En ik merk dat mijn paardje zich hier het beste bij voelt, ik minder hoor, ben namelijk elke morgen al om 7.00 uur op stal maw om 6.15 uur m'n bed uit. Maar word wel elke morgen begroet met een hinnik!

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:00

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat als je een goed voerbeleid hebt, dat je paard dan niet ze dik wordt. Het hangt echt van zoveel verschillende zaken af dat de vraag van de TS niet zonder meer met ja of nee te beantwoorden is.

Even een voorbeeldje
Een paar paarden van een fokkerij bij mij in de buurt worden nauwelijks bereden. Ze staan in een wei met heel kort gras met z'n 6en ofzo. Die paarden hebben dus echt een flinke buik. Dat ze een dikke buik hebben betekent dus niet dat ze op een volle wei staan.

Of denk eens aan merries die veulens gekregen hebben? Dat zakt ook allemaal wat sneller naar beneden!

Zo zijn er nog 1001 mogelijkheden. Je moet dit echt per paard bekijken, en vaak het een en ander uitproberen voordat je voor jou paard het juiste hebt.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:23

Mijn paarden staan dag en nacht op de wei, goed gevulde, grote wei met z'n tweeën, en ze worden niet bijgevoerd. Amo is prima op gewicht, Amica is iets te dik, maar dat komt omdat zij niet hoeft te werken

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:46

in frankrijk stonden alle 25 paarden en ponys in een gigantische wei (echt gigantisch) die goed gevult was (maar niet gemest o.i.d. alleen door de paarden zelf )
En deze ponys werkte niet, alleen in de weken afentoe dat ik er was, bij elkaar denk ik 8 weken per jaar, en ze waren niet te dik.
Gras buik wel, maar dat is alleen maar gezond, dat staat voor gevulde darmen, maar wat door smurf al gezegt werd, als ik ze een dagje op t paddock had staan (zodat ik niet die hele wei inhoefde om ze te vangen (dan was je 2 uur bezig) als ik die avond weer ging rijden) was die grasbuik er al af....

Mijn pony hier was wel te dik toen ik haar kreeg, en nog steeds wel maar ze valt nu wel af, die had echt een laag spek op haar ribben. Maar ik denk niet dat dat van de wei komt, de laatste maand stond ze juist nog maar weinig op t land en veel in stal en kreeg ze brokken terwijl ze dat nog nooit van haar leven gehad had... Denk eerder dat dat de boosdoener was.

Toen stond ze bij mij ook eerst 24/7 op t land, maar omdat dit gras veelste voedzaam is kreeg ze diarree die maar niet overging, en na 3 maanden hebben we besloten dat ze het gras afmoest, want dit leek ons niet gezond meer. Na één dagje op paddock met heeel veel hooi was de diarree al weg, en nu staat ze snachts op het gras, en overdag in paddock/loopstal met hooi... Nu gaat het goed en komt ze langzaam steeds beter op gewicht.

Conclusie, nee dat hoeft geen voorbode te zijn voor een dik paard. Zorg dat ie niet alleen staat, liefst met veel andere, dan donderjagen ze wel achter elkaar aan zodat ze bewegen.. Als ie wel alleen staat is de kans wel groter dat ie dik wordt. Een grasbuik krijgt ie zoiezo wel, en dan past de singel inderdaad niet dicht, maar dan moet je maar denken, dat is alleen maar gezond Van brokken krijgen ze dat niet nee, maar daaraan kan je zien hoe ongezond brokken eigenlijk zijn voor een paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:17

Alleen een grasbuik vind ik idd ook niet erg. Maar er is een verschil tussen een grasbuik en overgewicht. Overgewicht is slecht. Altijd. En door overgewicht een singel niet dichtkrijgen is dus ook slecht. Als ik die van mij 3 dagen in het land laat (met 7 andere paarden) is ie na 1 nacht paddock niet slank. Ik moet dit elke nacht doen, als ze weer in een nieuw land staan. Eigenlijk net als toydoll dus, maar dan anders om. Zoals Dorine3 ook al zegt. Het is voor ieder paard anders, je kunt dit zo niet zeggen.

Mijn advies is: probeer het zelf uit en kijk wat het beste voor jouw paard is!! Succes

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:53

Anouar15 schreef:
smurf schreef:

Dat kan wel kloppen. Bij de vorige eigenaar stond mijn paard helemaal niet op het land. Bij mij kwam ze (uiteindelijk) 24/7 buiten en werd echt goed dik. Dit jaar is ze ook wel wat dikker dan in de winter, maar als je de grasbuik eraf denkt hoeft er nog maar een beetje af. Het valt dus wel mee.

Dus inderdaad, als ze het niet gewend zijn kunnen ze volgens mij flink gaan hamsteren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:55

Het hangt er ook vanaf hoe het grasland bemest wordt, mijn paard staat ook 24/7 buiten maar ik zet hem 's nacht op een "kaal" land om hem niet te dik te laten worden. De pensionhouder is een grote fan van flink bemesten omdat dat volgens hem goed is. Maar wat goed voor koeien is, is niet per definitie goed voor paarden en flink bemesten is daar een voorbeeld van.
Ik heb liever een niet bemest "arm" land en voer bij naar behoefte.

Wat er gelukkig wel gebeurd is dat de koeien er een tijdje opstaan voordat de paarden aan de beurt zijn.

Ik voer sowieso bij want vet land of niet, ik heb gemerkt dat training en geen bijvoeding niet samen gaan. Aan het eind van de zomer was hij helemaal sloom en slap, een vitamine kuur deed dan wonderen want hij kwam toch wat tekort. (grasland in nederland is te eenzijdig).
Ik geef nu wat sportbrok bij, al naar gelang het werk en dat gaat goed.