Paard rustiger en meer tot jou krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monteaura

Paard rustiger en meer tot jou krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 22:57

Oke t zit zo:

Sinds een tijdje verzorg ik ook Batosta, een lipizzaner merrie. Omdat ze o.omst. niet kan rijden, longeer ik ong om de dag [20 min+bijzet]. Omdat ik niet echt iets met haar heb, wordt ze niet rustiger als we n stukje over t erf wandelen oid. Is dit een questie van tijd? Ik wil graag meer dingen met haar doen, maar weet niet echt wat..
Ik kan niet met haar wandelen, over de weg, dat mag neit
Ik mag op t erf blijven.
Ik mag verder alles, longeren etc.
Misschien iets van vrijheidsdressuur? Longeren wordt ook zo eentonig..

Marigold

Re: Paard rustiger en meer tot jou krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:28

je kan met haar rondjes lopen door de bak bijvoorbeeld.
lekker rustig wandelen aan een ontspannen halstertouw, beetje tegen haar praten en gezellig doen.
overgangen maken naar draf, daarbij drrraf! zeggen.
en bij stap dan weer stap.
en dan later losgooien en laten stappen en draven.

je zou balkjes kunnen draven aan de hand.

je kan haar extra vaak poetsen, gewoon echt de tijd voor haar nemen.

staat ze in het land? dan rondje omheining doen elke dag, kan ze achter je aan lopen.
staat ze op stal?
dan daar gewoon bezig zijn met klusjes, spul invetten ofzo.

ze leert je dan vanzelf vertrouwen en kennen en voordat je het weet hinnikt ze zogauw ze je ziet!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:35

Vooral consequent blijven!

Je hoeft niet perse VD te doen of te longeren ...je kunt ook door gewoon haar te poetsen en te toilleteren een band op te bouwen.

Hoe oud is ze? Wat kent ze al? Aan de hand van de ervaring van een paard en wat jij er mee mag doen kun je het afstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 07:04

wat krijgt ze te eten?

kan zijn dat je de voeding moet aanpassen, kan zijn dat ze teveel energie heeft en daardoor druk word,
minder krachtvoer en wat meer hooi, zou dan al een hoop kunnen helpen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:17

Lekker met haar bezig zijn, poetsen, wandelen, misschien kun je een beetje masseren. Of met je handen over haar lichaam strijken in lange lijnen (dus bijvoorbeeld van oren tot staart en van rug tot benen) daar worden de meeste paarden heel ontspannen van. Of met je vingers kleine rondjes draaien over de oren, vinden paarden ook heel lekker. Door veel met haar te doen leren jullie elkaar kennen en weet je hoe je op elkaar moet reageren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:53

Ik heb met mijn paard een band opgebouwd in de eerste weken door haar los in de bak te doen, en haar dan rustig te borstelen, en als ze dan even wegliep proberen haar aandacht weer te krijgen (eerst met worteltjes enzo, gehurkt gaan zitten) en dan haar weer rustig overal borstelen/aaien, zodat ze me ging vertrouwen...
Uiteindelijk liep ze me overal achterna in de bak, en nu ook op andere plaatsen als de bak.
Daarna ben ik 'schrik' training gaan doen, elke keer enge dingen opzoeken en deze dan overwinnen (bijv, een wapperend zeil over haar een, onder de paraplu staan, met haar voet op autobanden staan, op het zeil staan, elke keer iets anders Hoe meer ik dat doe, hoe sneller ze mij bij 'enge' situaties vertrouwt..

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:08

Ja, eten is heel belangrijk.
Ik heb dat ook een beetje gehad met mijn merrie. Nu is ze voor mij een paard waar ik zielsveel van houd. Hoe ik zover ben gekomen? Ik ben er veel bij in de stal geweest. DIe van mij geniet echt van het pulleken en knuffelen in de stal. Beetje knijpjes geven, en vooral masseren, beetje frutten. Daardoor ontspant ze volledig en is ze mij volledig gaan vertrouwen. Die van mij is sowieso een zenuwachtig dier, dus als ik haar aandacht geef dmv soort massage is ze in 1 klap rustig en mak (in de stal dan he).
Wat ook HEEL goed helpt is de ying-yang massage. Daar worden paarden echt rustig van. Ik geloofde het eerst ook niet, maar de vorige eigenaar (een duitse) liet mij dit zien en ik kon mijn ogen niet geloven (geloof in principe niet in die alternatieve toestanden)! Het helpt echt. Je moet dat maar eens gaan bekijken, ying yang.
Succes!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:02

Lipizzaners zijn zowiezo heel sensibele paarden en hebben wat tijd nodig aan je te wennen. Als ze je eenmaal kennen gaan ze voor je door het vuur. Ik denk wel dat ik weet welke Batosta het is...
Wat het belangrijkste is dat je zelf gewoon wel rustig bent en net doet of het allemaal de gewoonste zaak van de wereld is. Niet snel boos worden gewoon rust bewaren. Lekker veel poetsen maak dr maar eens helemaal wit en ook met aaien, veel contact maken. Je kunt ook gewoon eens in de wei bij haar gaan zitten zonder iets te doen. Of even bij de stal blijven hangen en naar haar kijken af en toe aan je hand laten snuffelen. Ook al gaat ze gewoon eten/grazen je bent toch in beeld. Zo ook met longeren, ik heb gemerkt dat het woord 'braaf' wonderen doet. Vooral alles wat ze wel goed doet belonen, aai of klopje of stukje appel oid. Geduld is belangrijk met lipi's, maar je geduld zal zeker worden beloond! Geef het gewoon wat tijd meid.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:21

Super bedankt. Ik denk dat ik toch maar overga tot veel poetsen en wandelen door de bak.. Wat gekke dingetjes opzoeken etc.

Aan t voedsel kan t niet liggen, ze krijgt hooi en staat op t land..

Maar toch heel erg bedankt!