met of zonder sporen bij dit paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

met of zonder sporen bij dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:54

Ik ben benieuwd of jullie dit paard met of zonder sporen zouden rijden en waarom.

Het gaat om een 10 jarig paard, een tuiger.
Het paard is van zichzelf best sloom en je moet best veel (en wel een beetje hard) drijven voordat het paard harder gaat lopen. Het paard is dus niet zo goed aan het been.
Verder moet je continu je been er bij gebruiken, omdat ze anders stil staat of terug valt in een andere gang.
De eigenaresse zelf rijdt wel met sporen, maar dat is ook omdat ze zelf klein is en het paard groot.

Wat zouden jullie doen??

Sizz

Re: met of zonder sporen bij dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:56

Als het paard niet goed voor het been is en jij moet elke keer hard werken om het beestej vooruit te krijgen zou ik ht een keer met sporen gaan proberen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:58

Stoppen met continu bijdrijven en het dier leren dat hij vanzelf aan de praat moet blijven op een kleine hulp.
Hij voelt je heus wel (die vlieg voelt 'ie immers ook), maar hij is afgestompt door het constante gebonk in z'n zij.

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:06

ok..
even voor de duidelijkheid.. dit paard ga ik dus verzorgen, heb er gister voor het eerst op gereden en dit viel me dus op. Ik ben dus benieuwd of jullie spoortjes zouden aanschaffen en zoja wat voor soort..

ReemJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:07

Een zweep lijkt me een betere optie. Steeds als hij niet op je been reageert geef je 'm een tik achter je been (dus niet op de kont!), als ie niet reageert ga je door tot ie wel reageert.
Als hij het tempo loopt dat jij wil niet drijven, anders stompt ie af. Let er dus op dat je niet overbodig drijft. Moet je echter elke pas drijven zou ik m gewoon een tik geven. Zoals Margreet zegt hij voelt ook een vlieg, dus hij negeert je gewoon.
Ik persoonlijk zou ik dit geval geen sporen gebruiken, die zijn immers niet om je paard voorwaars te rijden maar op de hulpen te verfijnen. Maar omdat de eigenaresse ook met sporen rijdt (wat ik overgins geen goede reden vind, maar ik kan het ook niet echt goed beoordelen) reageert hij misschien nog wel slechter zonder sporen. Het is bealngrijk dat jij en de eigenaresse op één lijn zitten, overleg eens met haar en pak er een zweepje bij. Succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:15

Een flinke por met de spoor kan best de tik met de zweep vervangen. Weinig verfijnend, maar verrekte effectief. Mits je ze er netjes vanaf kunt houden als je ze niet nodig hebt.
Maar als die sporen er nu al iedere pas in gaan, dan zal het waarschijnlijk weinig effect hebben
Maak het, zeker in het begin, helder zwart-wit wat je van het paard wil, been = lopen. Veel overgangen maken.
De fijnafstemming, die kop in de krul etc. etc. komt later vanzelf wel, eerst netjes scherp aan het been maken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:18

Ik zou ook beginnen met een zweep om hem wat meer aan het been te krijgen. Zoals iemand al zei, hij is gewoon afgestompt door het geschop in zijn zij. Sporen moet je niet gebruiken om je eigen te kortkomingen als ruiter te compenseren, sporen gebruik je om duidelijkere hulpen te geven bij de moeilijkere dressuur oefeningen. Als je nu gelijk al met sporen gaat beginnen zal het niet lang duren voor hij daar ook niet op reageerd.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:19

Dit heb ik duss ook met mijn pony! Maar wat je op een gegeven moment krijg is dat been blijft geven en je paard er niet meer op reageerd ( en het ziet er niet uit) Wat ik zou proberen is eerst met een zweep rijden en hem een 1 keer een tik te geven op de plaats waar je been ligt ( zodat ie zeg maar weer even wakker word) en help dat nie zou ik het me sporen proberen

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:24

Margreet schreef:
Stoppen met continu bijdrijven en het dier leren dat hij vanzelf aan de praat moet blijven op een kleine hulp.
Hij voelt je heus wel (die vlieg voelt 'ie immers ook), maar hij is afgestompt door het constante gebonk in z'n zij.

Super! Zo zou ik het ook doen, paard moet het weer leren, jammer dat mensen daar niet de tijd voor nemen!!

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 15:30

ik wil zelf ook eerst proberen om zonder sporen te rijden en gewoon met zweep (ben zelf ook niet zo'n sporen voorstander, maar ja de eigenaresse rijdt wel met sporen).
Dus ik denk eerst proberen zonder sporen en dan kijk ik wel wat mijn instructice er van vindt!!

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:56

Sporen zijn om hulpen duidelijker of/en precieser te maken, niet om je paard naar voren te 'prikken'.

AllejandroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:07

Probeer het eerst nog zonder.. sporen kan altijd nog.
Tuigers syn nou eenmaal dwars..weet er alles van

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:12

Ik zou ook indd gewoon sporen weg laten, het paard moet indd gewoon even weer de beenhulpen leren dus een por geven en dan een poos niet meer drijven tot ze weer het tempo lager legt.. en dan weer been bij geven luistert ze niet tikje met zweep of een keer een dikke por geven.. maar een spoor haal je de oorzaak er niet mee weg, je helpt alleen jezelf ermee maar na een tijdje luistert ie ook niet meer naar de spoor en pak je een grotere spoor en zo word je spoor steeds langer scherper en erger..
Dus conclusie geen spoor maar zelf de tijd nemen om het probleem op te lossen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:21

Sporen weglaten, want hoe flauw het ook klinkt veel mensen gebruiken hem ook als het niet moet.
Zeker als het paard niet aan het been is, is dat te snel gedaan.
Bij een tik met de zweep, moeten je toch meer nadenken, dus bewuster rijden, bewuster weten wat je doet.
Wat juist imo goed is, zodat als je later met sporen rijd al gewend bent bewust te rijden, bewust hulpen geven.

Dus ik ga voor de zweep, eis reactie op 1x drijven zoniet direct een tik.
Zorg dat hij ook naar voren kan, zodat je aan de voorkant er niet per ongeluk de rem op trekt.

Geen reactie, weer een keer drijven, hardere tik.

doet hij geod, uitbundig belonen zodat hij weet dat dat is wat je graag wilt.
Gaat hij in galop, niet erg, ook belonen, de fijn afstemming komt later wel

Blijf ook zelf consequent, 1x perongeluk toelaten om niet te reageren, is weer 10 keer moeten tikken.
Dus vanaf dat je opstapt, totdat je afstap, ook met uitstappen, reactie vragen.

in begin is het niet leuk, met een beetje pech moet je regelmatig bij tikken. je volet je dan zo'n trut.
maar later is het zo fijn, ook voor je paard, die heeft dat gepor in zijn zij niet meer

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:23

Wauw wat een goeie uitleg zo hoort t

Helemaal mee eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:37

runningkawa schreef:
Sporen weglaten, want hoe flauw het ook klinkt veel mensen gebruiken hem ook als het niet moet.
Bij een tik met de zweep, moeten je toch meer nadenken, dus bewuster rijden, bewuster weten wat je doet.
Wat juist imo goed is, zodat als je later met sporen rijd al gewend bent bewust te rijden, bewust hulpen geven.

Zorg dat hij ook naar voren kan, zodat je aan de voorkant er niet per ongeluk de rem op trekt.

Blijf ook zelf consequent, 1x perongeluk toelaten om niet te reageren, is weer 10 keer moeten tikken.

in begin is het niet leuk, met een beetje pech moet je regelmatig bij tikken. je volet je dan zo'n trut.
maar later is het zo fijn, ook voor je paard, die heeft dat gepor in zijn zij niet meer

Mee eens

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:49

nee lekker hard drijven(dus schoppen) is voor zon beest lekker... ik zeg je moet gewoon doen wat jij het beste vind. het is al een nadeel dat je hem moet delen. alles wat jij er in wil zetten wordt weer anders gedaan door de eigenaar. dus je kan wel leuk consequent gaan doen, maar als de eigenaar daar niet in mee doet kom je niet zo ver. het is voor een paard heel verwarrend ineens andere rijstijl te krijgen en zeker als het nog eens 2 verschillende gaan worden..

en er zijn nogal wat mensen die vergeten dat we niet allemaal technische wonders zijn...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:57

met Kawa eens....daar zijn sporen niet voor bedoelt !

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:41

runningkawa schreef:

Zucht... heel verhaal zitten typen, is dat van jou eigenlijk precies hetzelfde..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:06

Ik ben het met Reem en Runningkawa eens. Geen sporen maar een zweep erbij. Werkt veel duidelijker voor je paard. Wel goed volhouden en vanaf het moment dat je begint ook niets anders goed vinden dan reactie. Zelfs als het paard dan een keer te hard voorwaarts gaat, is dat alleen maar goed, dan is er tenminste reactie. Mijn oude lesgeefster zei dan altijd: actie = reactie, zelfs als het niet de reactie is die je wilde.

Een paard weet echt wel wie er op zijn rug zit. Als je zelf consequent bent iedere keer als je erop zit, dan leert het paard snel genoeg dat het bij jou gewoon moet reageren op het been.

Daarbij kan je nu als bijkomstigheid hebben dat de eigenaresse ook gaat merken dat haar paard beter op haar been reageert en stopt zij misschien ook met hem concstant beenhulpen te geven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:27

PriscaZ schreef:
Daarbij kan je nu als bijkomstigheid hebben dat de eigenaresse ook gaat merken dat haar paard beter op haar been reageert en stopt zij misschien ook met hem concstant beenhulpen te geven.

Ik ben het wel eens met RW, die zegt precies wat ik wou zeggen,

maar meestal die mensen die constant aandrijven hebben het niet altijd zelf door.... Dus ik denk persoonlijk niet dat de eigenaresse er zelf achterkomt dat ze het anders kan doen..

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:13

Goeie uitleg Runningkawa! Dat is de manier om het paard te leren weer te reageren!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:31

ik weet niet of je dat hier uit op kan maken.
Gewoon de eerste keer aankijken. Zonder sporen. En als je er echt veel voor moet doen is het misschien nog wel paard vriendleijker om sporen om te doen

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:32

Inderdaad, dat van die zweep is dan nog een betere oplossing misschien. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je je sporten gebruikt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:51

Sporen dragen om je paard vooruit te prikken is nooit paardvriendelijk.