Paard eet komplete bodembedekking op !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Au3

Paard eet komplete bodembedekking op !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:23

Ik wil graag eens een aantal tips/suggesties voor mijn merrie.

Ze vreet idd elk schoon strootje wat ze maar vindt in haar stal op.
Daarbij krijgt ze 2 porties brokken per dag en 2 x een goede portie hooi ( maw aan de honger ligt het niet).
Ook speelt ze heel veel met haar automatische drinkbak en knoeit met het water, waardoor haar stal nog meer een rommel wordt.
Ik haal haar wel eens van stal af met wondjes van de vloer, omdat ze de avond van te voren haar hele stro heeft opgevreten en daardoor op een bijna kale vloer gaat liggen .

Ik heb het idee dat ze zich verveelt, daarom heb ik haar al een bal voor de afwisseling in de stal gehangen ,waar ze ook af en toe mee speelt.
Ik ben nu aan het kijken naar zo'n voederbal waardoor ze langer over haar voer doet. Heeft iemand daarmee ervaring ??
Ik heb ook al eens overwogen om haar op vlas te zetten, maar daar hoor ik niet zo'n positieve reacties op en ook dit zou ze kunnen gaan eten.

Laat eens horen , wat zouden jullie doen ?

dressagelady

Re: Paard eet komplete bodembedekking op !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:26

Hmm je kunt dr op zaagsel (houtkrullen) Zetten? (anders dan vlas)
Verder zou ik het ook niet weten, komt ze niet in de wei?

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:28

Ja, maar ze gaat maar 1 uurtje op wei .
Ik heb overdag geen tijd om haar buiten te zetten, dus gebeurd dat in de avonduurtjes (meestal na het rijden)
Laatst bijgewerkt door Au3 op 09-08-05 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:30

Buitenzetten, en als ze binnen moet maar je wilt dr niet te dik, op zaagsel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:34

Ik denk idd dat je paard zich te pletter verveelt.Als je dit niet oplost dan hoef je ook niet een andere oplossing te zoeken want dan verschuif je het probleem alleen maar.Ik zou dit paard meteen op de wei zetten ik vind 1 uurtje veel te weinig.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:37

monteaura schreef:
Buitenzetten, en als ze binnen moet maar je wilt dr niet te dik, op zaagsel.

Ze gaat overdag niet naar buiten (al de paarden bij ons op stal staan de hele dag binnen)
En het gaat er niet over dat ze te dik is/wordt, maar dat ze wondjes krijgt omdat ze geen bodembedekking heeft om op te slapen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:40

Als er geen andere mogelijkheden zijn om je merrie af te leiden zou ik als ik jou was toch maar wel eens serieus over vlas gaan nadenken.

Mijn merrie staat er nu al sinds vorig jaar oktober op. Ze heeft geen strobuik meer en is veel fitter. Mijn merrie komt tijdens het zomerseizoen wel de gehele dag op het land en in de winter komt ze een paar uur in de paddock.

Vlas doe je langer mee en is nog goedkoper dan stro ook!

Ik heb hier eens een topic over gemaakt (nu zo'n 18 pagina's groot). In dat topic kun je veel nuttige info over vlas vinden en de ervaringen van mede-boksters!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:44

Niet langer dan 1 uur naar buiten omdat ze anders te langzaam met rijden is?!?!?!?! Sorry hoor, maar daar ben je zelf bij. }> Lijkt mij dat ze dan gewoon een soort "conditie" op moet bouwen, maar daar moet ze dan wel de kans voor krijgen

Wat de bodembedekking betreft, zou je een laag zaagsel onder het stro kunnen doen, dan staat ze nooit helemaal kaal.

Een van onze paarden heeft het ook gedaan, toen heb ik, na navraag hier op bokt, een poosje zeewier bij het voer gegeven. Of het echt geholpen heeft, durf ik niet te zeggen, maar hij doet het niet meer.

=^.,.^=

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:57

farichta schreef:
Niet langer dan 1 uur naar buiten omdat ze anders te langzaam met rijden is?!?!?!?! Sorry hoor, maar daar ben je zelf bij. }> Lijkt mij dat ze dan gewoon een soort "conditie" op moet bouwen, maar daar moet ze dan wel de kans voor krijgen
=^.,.^=

Sorry hoor, woorden schieten te kort bij dit soort reacties

@ Randy; Bedankt voor je tip, daar heb ik nu eens iets aan.
Als ik hem langer op wei zou kunnen gooien , zou ik dit heus wel doen

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:14

Toch is lekker op de wei wel de beste oplossing (en de makkelijkste) mag ik vragen waarom de paarden overdag niet naar buiten gaan??

Blijft je paard op stal,dan gewoon op zaagsel zetten en onbeperkt grof stengelig hooi gaan voeren zodat ze de hele dag wat te knagen heeft en 's avonds lekker zacht kan slapen succes!!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:39

Je paard verveelt zich stierlijk binnen. Andere bodembedekking is alleen ( misschien ) een oplossing voor een kale slaapplaats 's nachts.
Het risico dat ze een stalondeugd ontwikkelt vind ik veel groter....
Waarom mogen ze overdag ook niet naar buiten? Kan je niet afspreken dat bij toerbeurten te doen?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:50

geef er 3x per dag hooi, veel afwisseling en af en toe misschien een paar uurtjes naar buiten (als ze dat niet gaat?)

En anders rubber matten in de stal doen?
Dan ligt ze iig nie op de kale vloer!?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:33

Ik heb ook 2 van die ponies op stal gehad en ik strooi er azijn overheen en de eigenaresse van een pony heeft zo'n voerbal gekocht, werkte perfect! Hij ging maar door met dat ding en vergat het stro helemaal. En ze kwamen echt wel voldoende buiten, maar blijkbaar was dat stro-eten gewoon een tick van ze. Groetjes Brennie

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:12

Om je paard geestelijk en lichamelijk gezond te houden is het van levensbelang dat ze lekker buiten kan staan! Nu kan ze ook nogeens stalgebreken creeren, ben je helemaal verder van huis! Het paard van mijn instructrice is zz-zwaar en hij staat ook de hele dag buiten! Alleen op deze manier kan je verwachten dat ze voor je wilt werken!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:08

De enige oplossing zou voor mij ook zijn paard moet veeeeeel meer naar buiten. Als dat hier niet kan dan zou ik een dier vriendelijkere stalling zoeken..

En anders, geen brokken meer geven, brokken geven paarden niet het gevoel dat ze gegeten hebben omdat ze te makkelijk te verteren zijn, en dan heeeel veeel hooi geven, dat ze er een dag over doet om alles op te eten.. Ze zal zich dan wel vol voelen en echt niet meer aan haar stro beginnen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:19

dressagelady schreef:
Hmm je kunt dr op zaagsel (houtkrullen) Zetten? (anders dan vlas)
Verder zou ik het ook niet weten, komt ze niet in de wei?

als ze met haar drink bak speelt, kun je dit beter niet gebruiken..

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:55

Als naar buiten echt niet kan kan je misschien rubbertegels leggen. Ze kosten wel behoorlijk wat rond 40 euro voor een tegel van 50 op 50 cm. Ik denk er ook over na om voor mijn paardje aan te schaffen. Ze kan in de zomer wel lekker buiten maar in de winter veel minder. Ze eet dan ook al haar stro op in de stal. Daarom dacht ik aan de rubbertegels. Maar ik twijfel nog omdat ik het stalletje huur en het niet mooi recht is ik zou dan tegels moeten gaan snijden en veel verlies doen.
De rubber tegels liggen lekker zacht en als het stro op is kan ze zcih toch neit pijn doen.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:35

Toydoll schreef:
En anders, geen brokken meer geven, brokken geven paarden niet het gevoel dat ze gegeten hebben omdat ze te makkelijk te verteren zijn, en dan heeeel veeel hooi geven, dat ze er een dag over doet om alles op te eten.. Ze zal zich dan wel vol voelen en echt niet meer aan haar stro beginnen.

Ze blijft dus gewoon lekker haar brokken houden, maar die ga ik eens voeren in een voer/speelbal. Komt op hetzelfde principe neer, alleen heeft ze dan wel al haar "noodzakelijke stoffen" binnen ipv eenzijdig hooi.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:19

Oplossingen genoeg dacht ik zo....maar volgens mij heb je zelf al besloten hoe je het gaat doen..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:26

Mijn paard komt ook niet zo vaak naar buiten en daarom krijgt hij 4 x per dag eten zodat hij wat te doen heeft.

Ook krijgt hij vaak een plak stro zodat hij wat te knabbelen heeft.

Met voorwerpen in stal speelt de mijne niet. Ik zou inderdaad ook zaagsel onder het stro doen zodat de vloer niet helemaal leeg is.

Misschien alleen even in de gaten houden of hij geen zaagsel naar binnen krijgt als je een voerbal geeft.