favoriete kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

favoriete kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:54

heeft elk paard een favoriete kant? Shiet loopt veel liever linksom in de bak dan rechtsom. ze galoppeert en draaft ook beter op die hand. Vandaag ging ik haar longeren zonder lijn en als ze rechtsom loopt doet ze heel veel moeite om weer linksom te gaan lopen. ik heb haar een keer gelongeerd met een paar cavaletti en toen had ze in draf rechtsom meer moeite om goed uit te komen en in galop kwam ze helemaal niet uit, ze ging draven of maakte hele rare sprongen. linksom galoppeerde ze gewoon door.

is het erg als een paard de ene kant veel beter beheerst dan de andere? en waar komt het door? hoe kan ik het verhelpen? als ik bijv 3/4 van de tijd rechtsom ga rijden en 1/4 van de tijd linksom, zal het dan na verloop van tijd beter gaan?

Brennie

Re: favoriete kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:00

Ieder mens is toch ook links of rechtshandig? Een paard dus ook. Je kunt het inderdaad mbv training verbeteren, maar als je 3/4 van de tijd rechtsom gaat rijden en je laat hem toch gewoon linkerstelling aannemen, schiet je hier niets mee op. Veel voltes rijden en goed laten inbuigen aan beide kanten en dan wordt het wel beter, verwacht alleen niet dat het na een paar dagen al beter is! Groetjes Brennie

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:55

dank je brennie. zij is alleen wel erg linkshandig .

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 09:58

Ik weet niet hoe oud je paard is, maar zeker bij de jongere beesten is het verschil vaak erg groot. Probeer lekker allebei de handen mee te nemen en los te werken. Op de moeilijke kant kan je het werk wel iets simpeler maken, om je paard eerst de balans te leren krijgen.
Probeer ook met rijden vaak op de binnenhoefslag te gaan, zodat je paard geen steun heeft aan de bakrand.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:20

ze is 10 jaar. ik merk trouwens ook dat ze haar rechtervoorbeen niet helemaal lekker gebruikt. heeft dat ook hiermee te maken? ze loopt niet kreupel ofzo maar vooral in galop, zeker als ze in langzame galop zit, doet ie niet helemaal lekker mee. ze steunt er wel gewoon op en heeft er geen pijn aan maar hij wil niet zo goed mee .

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:32

misschien eens een da naar laten kijken?

en om antwoord te geven op je vraag: mijn pony loopt linksom ook makkelijker. het beste werkt om achtjes te gaan rijden ( voor ons dan) met iets meer stelling dan normaal. en veel overgangen op de volte!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:35

Elke pony heeft een makkelijke en een moeilijke kant. Je moet beide kanten trainen. Je kan beter niet 3/4 tijd aan de moeilijke kant besteden maar gewoon half/half. Anders heb je kans dat je de de moeilijke kant gaat overbelasten = spierpijn en blessures. Bovendien loop je ook nog het risico dat dan zijn nu makkelijke kant de moeilijke kant wordt.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:40

ik sluit me aan bij lindsey

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:47

Hoi
Ieder paard is links handig, dus niet net als een mens.
En niet je paard maar jij als ruiter heb een lekkere en een minder lekkere kant.Het kan wel zijn dat je paard niet helemaal lekker loopt op een hand maar dat komt dan meestal omdat ie ietwat stijfjes is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 18:52

meestal omdat hij stijf is. mijn paard loopt heel lekker op rechts maar als ze helemaal door is gereden merk ik er niks meer van. wat nou beter is. een kwesty van veel stelling en buiging op de stijve kant. maar niet alleen op de slechte kant rijden!