weer een vraag over rijbakregel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

weer een vraag over rijbakregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 10:56

Degene die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt, heeft altijd voorrang.

Deze regel zegt niets over waar wie op dat moment moet rijden.
Ik reed van de week in de bak. En op de linkerhand was ik in draf. Iemand anders kwam van tegengestelde richting (dus op rechterhand) in galop op me af. Ik draafde naast de hoefslag omdat ik in de veronderstelling was dat de snellere gang voorrang had. Die ander ging uiteindelijk ook langs de hoefslag om mij voorrang te geven. Zij vond dat ik op de hoefslag had moeten blijven. Wie heeft nou gelijk. Ik vind het vervelend als er naar me gezucht wordt terwijl ik mijn best doe.

shirleyp
Blogger

Re: weer een vraag over rijbakregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:14

Volgens mij staat het wel in de regel, 'heeft altijd voorrang' dus ongeacht op welke hand je rijdt. Volgens mij heb jij het helemaal goed gedaan hoor! Ik heb ook altrijd geleerd dat snellere gangen voor linker of rechterhand gaan. Andersom zou niet logisch zijn, want dan mag je dus gewoon uitstappen op de hoefslag op de linkerhand terwijl ieder ander die rechtsom rijdt voor jou aan de kant moet. Dus zucht maar lekker terug te volgende keer

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:20

Links blijft altijd voorrang houden over rechts. Ookal stap jij linksom en galopeert iemand anders rechtsom. Zo hebben wij het altijd geleerd en werd het ook overal waar ik ooit gereden heb toegepast. (mange, rijvereniging en nu op stal)

Wij doen altijd dat draf op de hoefslag blijft en galop en stap er langs moet gaan. Dat werkt meestal het makkelijkst.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:28

Oja joh? Ik heb altijd geleerd dat links voorrang heeft maar dat een hogere gang ook voor gaat dus rijd er iemand van rechts in galop en de linker in draf dan heeft rechts voorrang maar dit lijkt me inderdaad een betere oplossing.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:30

Ik heb geleerd dat je in stap nooit voorrang hebt op iemand anders in een snellere gang. als je dus op de linkerhand stapt en iemand komt je in draf/galop tegemoed dan moet jij van de hoefslag af. Maar als je op de linkerhand draaft en je komt iemand in welke gang dan ook tegen dan hoef je niet van de hoefslag. Ik ben het dus eens met die andere vrouw! Tenminste zo heb ik het geleerd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:30

Nee, links heeft voorrang maakt niet uit of het draf of galop is. Wel geldt dat zodra je gaat stappen je zorgt dat je van de hoefslag af gaat, maar verschil tussen draf en galop is er niet hoor.

Enne, maak je niet druk om dat zuchten, gewoon een keer uitleg vragen en aangeven dat je niet alle regels kent. Als ze in de gaten hebben dat je je best doet, zullen ze vast niet zo zuchten!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:31

Dressuur85 schreef:
Oja joh? Ik heb altijd geleerd dat links voorrang heeft maar dat een hogere gang ook voor gaat dus rijd er iemand van rechts in galop en de linker in draf dan heeft rechts voorrang maar dit lijkt me inderdaad een betere oplossing.

Idem, en dat is ook zo

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:35

in draf of galop heeft links gewoon voorrang, als je stapt dan ga je gewoon 2e of 3e hoefslag stappen ( bij ons dan ) en wat zijgangen betreft.. je kan toch gewoon rekening houden met elkaar? iedereen heeft ogen in zijn hoofd denk ik

bij ons heb je er ook van die mensen tussen zitten die denken dat de bak van hun is, zit ik in galop, en dan gaan ze voor je neus opeens stappen,halthouden of een keertwending maken.. ja waar ben je dan mee bezig ...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:40

Er is in principe een regel en dat is dat links voor rechts gaat. Maar zo heb je ook een aantal gentelmen-agreements. Hieronder vallen bijvoorbeeld dat als je gaat stappen dat je dan de binnenhoefslag neemt zodat de hoefslag vrij blijft. Dat wanneer je in een oefening zit die niet plaatsvindt op de hoefslag (volte, gebroke lijn, hand veranderen) neem je de binnenhoefslag bij uitrijden van de oefening. Iemand die in een oefening zit op de hoefslag (schouderbinnenwaarts, travers) krijgt voorang om zijn oefening correct af te ronden! Tussen draf en gallop wordt daarin geen onderscheidt gemaakt! Als dit wel gebeurt vind ik dit een beetje raar! Waarom is gallop een "hogere" danwel "snellere" gang dan draf? Onzin en kortzichtig vind ik dit. Stappen op de binnenhoefslag is een normale, maar om nou voor ieder galloperend paard aan de kant te gaan als jij draaft, nou ik niet hoor!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:43

OrissE_GipsY schreef:

bij ons heb je er ook van die mensen tussen zitten die denken dat de bak van hun is, zit ik in galop, en dan gaan ze voor je neus opeens stappen,halthouden of een keertwending maken.. ja waar ben je dan mee bezig ...

Fyn is dat

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:44

kijk het is natuurlijk ook maar net wat voor mentaliteit je zelf hebt, ik rij gewoon en ik rij niemand in de weg, en dat moeten ze bij mij ook niet doen, maar als er bijv iemand achter me op de hoefslag in galop zit, bijv. een slecht bestuurbaar paard , of een klein kind, dan wil ik ngo weleens afwenden.. gewoon uit beleefdheid zodat het die mensen mindermoeite kost... wil niet zeggen dat dat moet, en dat ik dat bij iedereen doe... maar je hebt ook van die mensen die doen het er gewoon om... en die rijden constant in de weg

en rakkertje : jaa dat is heel fijn... uhum...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:00

Weet je dat ik nu aan het twijfelen ben geraakt??? Meestal gaat bij ons linksom voor, maar ik ga ook wel eens aan de kant voor galop, maar niet altijd Moet eerlijk zeggen dat we in de les ook regelmatig tegen elkaar aan hobbelen (hoezo, naar beneden kijken) maar dan is het meestal Boem! Oh..... sorry
Dat van die zijgang vind ik helemaal een vage regel, ik heb wel eens gehad dat iemand boos werd omdat ik niet aan de kant ging, hij was immers een zijgang aan het rijden......ehm.....dat had ik er dus niet van gezien. Volgens hem was dat omdat hij nog bezig was hem in te zetten

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:10

bij ons is het idd zo dat je niet stapt op de hoefslag, linksom heeft voorrang. (draf/galop maakt niet uit)
halthouden e.d. doe je niet op de hoefslag. zijgangen hebben voorrang tot de binnenhoefslag. figuren e.d. rij je tot op de binnen hoefslag.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:32

Heb ook altijd gedacht dat links voor rechtsom gaat, maar ga ook twijfelen nu.
Groetjes Brennie

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:38

er valt niets te twijfelen, links gaat voor rechts, behalve als je stapt.... draf en galop gaan voor de stap...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:42

Weet ik dat ook weer!
Groetjes Brennie

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:50

Ik hanteer die regels meer als een soort richtlijn.

De belangrijkste regel wat mij betreft: KIJK VOOR JE!!!!
Hoe vaak ik al niet een (bijna) aanrijding heb gehad met zo'n manenkamgluurder

En verder: Laat weten wat je gaat doen! Roep bij zo'n twijfelgeval gewoon even "binnenkant" of "buitenkant" en dan is er niks aan de hand, ook geen gezucht of scheve gezichten.