Voer voor oud paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Voer voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:13

Hallo,

Mijn oudje is al een tijdje mager.

En ik wil haar nou beginnen met bij voeren.

Welke voer is het beste voor zon oude Omaatje?

Saskia9

Re: Voer voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:22

Heej hen..Ik zou twister veel hooi geven,
en maismeel bij voeren,dat zet erg aan !
is te koop bij gardenbroek!!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:14

Ik zou als eerste eens naar haar tanden laten kijken, veel oudere paarden hebben moeite met kauwen door tand / kiesproblemen.

Hoe oud is ze precies ? En laat je haar ook nog werken ?

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:48

hey hen.. Ik denk dat twis haken heeft.. want als ze gras of hooi eet komen er soms van die proppen uit haar mond vallen..

maar ik kan het ook mis hebben hoor

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:25

ik zou toch maar eens de paardentandarts bellen de kans op haken is (heel) erg groot aangezien ik ook dat over die proppen maken lees (ik werk zelf tussen de oudjes en ken het probleem...) verder kan je lekker slobber geven en dan dingetjes er door doen die je paardje lekker vind .
en tsja ik weet niet hoeveel je ijd en hoe oud je paardje is maar anders het werk wat gaan verminderen of inplaats van dressuur of springen een lekkere releaxt buitenritje

gr ilse

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:52

idd lekker de tandarts bellen en daarna kan je idd veel hooi voeren en wat maismeel .. dat zet lekker aan

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:29

Ja de tandarts komt over een poosje langs. Ze is rond de 30. En word nog maar 2 keer bereden naar het bos., gewoon wat zei leuk vind.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:31

wij hadden van die voederkoeken, nog voer van toen hij hoefbevangen was, en daar werd hij mee bijgevoerd.

en ik gaf hem veel appels en wortels, beetje volproppen

maar dat was aan het einde van de winter, en na het verharen worden de paarden vanzelf weer dikker.
succes!!!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:14

van die pavokoeken, zit alles in wat ze nodig hebben.. als ze een slecht gebit heeft zal je het voer toch vochtig moeten maken of gewoon slobber geven. het is dan een beetje zielig om veel hooi voor haar neus te legen als ze het niet eens goed kan kauwen en zo een verstopping kan krijgen doordat het van die proppen worden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:29

Bij paardenrusthuizen geven ze altijd slobber bij. En voldoende hooi geven, want ze krijgen vaak wat meer moeite om zich warm te houden en als ze eten blijven ze lekker warm van binnen. Er zijn ook wel suplementen te koop speciaal voor de oudjes. Groetjes Brennie

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:20

Ik voer mijn oudje lekker veel hooi/droge kuil. Biks, slobber en Herbasan van Pavo. Dit is "speciaal" voor oudere paarden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:48

Slobber gaat er ook vaak in

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:32

Er bestaat ,muesli speciaal voor oudere paarden, volgens mij heet het Herbasan. Ruikt erg lekker!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:17

Die van mij ben ik nu aan het overzetten van de Pavo Stimix op de Herbasan van Pavo. Omdat, zoals meerderen hier al zeggen, het speciaal is voor oudere paarden. Verder maakt hij ook proppen van zijn hooi, maar de tandarts is al zo vaak geweest, dat er niets meer weggevijld kan worden, omdat hij vrijwel geen tanden meer over heeft. Soms krijgt hij nog wel eens een lekkere bak slobber. Dat vind ie heerlijk!! En tussendoor krijgt hij nog appeltjes en worteltjes.
In de winter krijgt hij Luzerne bijgevoerd. Dan valt hij altijd een beetje in.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:38

ik bedoelde ook de haken niet, maar datie misschien heel weinig tanden ofzo nog heeft. als ze weinig tanden hebben kan je niet verwachten dat ze hun hooi ff lekker op gaan eten. je oma zonder kunstgebit kan je ook geen biefstukkie geven, om maar ff zo te zeggen.
herbasan krijgt willem ook, doet hij het erg goed op, dus dat kan je ook proberen

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:20

Wij hebben een oudeje op stal van over de dertig, kan niets meer kauwen en alleen maar ballen draaien van het hooi. Tandarts is geweest en ze heeft helemaal geen kiezen meer... Nu eet ze nat gemaakt bix dat een nacht heeft staan te weken, zit net iets meer in dan slobber en niet te nat maken gewoon een makkelijke brij/papje. En bruine boterhammen van de bakker, daar zit ook alles in, ze heeft ook een tijdje last gehad van koliek en daarom doen we nu ook een schepje haver door de bix brij en nu gaat het allemaal goed. Wel kan je ook nog goed gehakselde luserne geven, want waarschijnlijk is hooi of kuil geen optie meer. Een schepje muesli voor de lekker, en zomers veel in de wei doen ook wonderen. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:40

De oudjes op de manege krijgen hooi om te knabbeln, ik dacht ook biks en iedere dag een emmertje Luzerne !

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:04

Bedankt! Ik heb veel aan jullie info! Ik ga naar de dierenspeciaal zaak, en lekker eten voor dr kopen! Echt bedankt