paard eet zaagsel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

paard eet zaagsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:16

alle paarden bij mij op stal staan op zaagsel en mijn paard eet dit dus op.. net zoals haar stro op haar vorige stal.. wat kan je hiertegen doen? bestaat er een middel om het zaagsel in te spuiten ofzo

ze wordt 3 keer per dag gevoerd en er hangt een liksteen in haar stal dus vervelen doet ze niet want er valt ook nog genoeg te zien

gucci_girl

Re: paard eet zaagsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 22:26

van vele hoorde ik azijn erover sproeien maar nu hoorde ik ook dat het schadelijk kan zijn voor de luchtwegen.. ik weet niet wat ik eraan kan doen...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:39

stalmatten erin leggen ofzo???
en net zoals gucci_girl zegt dacht ik ook...

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:34

stalmatten hebben ze niet

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:40

Nee, die moet je er dan inleggen..
En een laagje stro oid, als dat kan. Dan kan ze dat opeten en toch ook zacht liggen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:40

ik weet eigenlijk ook niet in hoeverre het schadelijk is als ze zaagsel opeten... maar die haflinger van ons die doet het dus ook... arm beest, staat op zaagsel, word 3x per dag gevoerd, en hij heeft gloof ik nog steeds honger, wnat hij begint dus gewoon aan zijn zaagsel... vroeger stond hij op stro, en echt dagen op het land, maar na zijn koliek en hoefbevangenheid bij zijn vorige eigenaar mag hij dit niet meer... maar voorlopig is staat ie ngo gewoon overeind hoor.. dus ik vraag me af hoe schadelijk het is.. iemand een id???

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:52

rakkertje13 schreef:
Nee, die moet je er dan inleggen..
En een laagje stro oid, als dat kan. Dan kan ze dat opeten en toch ook zacht liggen.

ja maar het is niet de bedoeling dat ze het op eet.. als je elke dag een nieuw pak zaagsel erbij moet gooien heb je aan het eind van de maand een rekening van hier tot tokio en overigens is het ook niet goed voor ze

OrissE_GipsY schreef:
ik weet eigenlijk ook niet in hoeverre het schadelijk is als ze zaagsel opeten... maar die haflinger van ons die doet het dus ook... arm beest, staat op zaagsel, word 3x per dag gevoerd, en hij heeft gloof ik nog steeds honger, wnat hij begint dus gewoon aan zijn zaagsel... vroeger stond hij op stro, en echt dagen op het land, maar na zijn koliek en hoefbevangenheid bij zijn vorige eigenaar mag hij dit niet meer... maar voorlopig is staat ie ngo gewoon overeind hoor.. dus ik vraag me af hoe schadelijk het is.. iemand een id???

nou volgens mij kan het wel kwaad.. me paard heeft vorige week koliek gehad. En haar buik is trouwens aardig gegroeid

sierrapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:26

ik ben ook zoekende naar een goede oplossing voor mijn haf qua bodembedekking.
eerst stond ze gewoon op stro, maar ze eet haar hele stal leeg, inclusief het vieze stro :(
nu staat ze op matten, alleen op matten, maar ja daar word ze dus heel erg vies van... ze gaat er wel gewoon op liggen, maar ja, het is nog geen superoplossing zo...
zat te denken aan zaagsel, maar durf te wedden dat ze dit ook opeet, dat doet ze ook met stro. en daar krijgen ze toch koliek van???
iemand nog een optie???

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:27

gucci-girl; je vertelt dat je paard 3 x daags eten krijgt. kun je vertellen wat en hoeveel?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:17

Mijn pony eet ook haar stalbodem op. (voorheen altijd op stro gestaan)
Heb al van alles gebrobeerd. Abiose, vlas ect.
Ze staat nu op vlas maar ook dit eet ze op.
Ik gooi er een schone bovenlaag op en meng dit met het vieze vlas.
Dan eet ze het niet op, heb er eerst vanalles overheen gegooit maar dat werkte ook niet.
Verder krijgt ze veel hooi zodat ze geen honger heeft o.i.d.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:21

Misschien krijgt je paard niet genoeg voedingsstoffen binnen met het voer wat hij nu krijgt. Idd, wat hinta zegt: Hoeveel en wat voor voer krijgt je paard.

Je kan er ook voor kiezen om op zaagsel te staan en elke dag een plakje stro erbij, zodat hij toch nog kan knabbelen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:30

Ja die van mij stond eerst ook op stro en heb hem daarna op zaagsel gezet want hij at ook zijn hele stal leeg hij heeft heel even zaagsel gegeten toen hij in ze stal kwam maar dat was maar even en heb er een plak stro in gedaan zodat hij wel wat te knabbelen had en dat ging goed maar of het bij jou werkt.... je kan het altijd proberen toch??

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:37

gucci_girl schreef:
ze wordt 3 keer per dag gevoerd en er hangt een liksteen in haar stal dus vervelen doet ze niet want er valt ook nog genoeg te zien

Maar staat je paard hele dagen op stal dan? Zoja, kan ik me er wel wat bij voorstellen dat ze de bodembedekking op gaan eten.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:38

een paard eet bijna de ganse dag door. een paard dat op stal staat moet CONTINU stro of hooi hebben, om zijn dag door te komen en om geen verveling te hebben. paarden die op zaagsel staan gaan of stalgebreken ontwikkelen zoals weven of luchtzuigen, of het opvreten en hierdoor darmproblemen hebben. dit paard moet gewoon continu ruwvoer hebben, zoals elk paard zou moeten hebben. al krijgt hij 3x per dag eten (krachtvoer neem ik aan) dan nog moet hij constant ruwvoer hebben. is niet enkel om te eten, maar ook de mentale toestand gezond te houden van het paard.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:08

meliciana; dat klopt.
je kunt je pony/paardje dan het beste een goede kwaliteit zaadhooi geven. daarin zitten bijna geen voedingsstoffen meer in, alleen vezels. en dat is wat een paard nodig heeft om te (over)leven.

klopt de plaatsingsdatum?????