Verkeersmak maken???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EviBells

Verkeersmak maken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:34

Hoi allemaal,

Mijn haflingerruintje van net 3 jaar oud is ingereden. Dit gaat goed, hij kan stappen, draven en galloperen. Alleen nu wil ik met hem naar buiten, het is bij ons wel erg druk voor de deur en moet ik een heel groot druk kruispunt oversteken om in de duinen te komen. Hoe kan ik mijn pony het beste verkeersmak maken? Ik ben namelijk best wel zenuwachtig en wil zo snel mogelijk met hem naar buiten zodat hij er aan went. Alvast bedankt voor de reacties.

Hdoortjez

Re: Verkeersmak maken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:06

Probeer anders of er een paard mee kan wat al verkeersmak is, maar ga pas de weg op als je het gevoel hebt dat je controle hebt over je haflinger. Misschien even na gaan wanneer het een rustig tijdstip is en dan met een verkeersmak paard mee. Ik ben er tegelijk op gegaan en heb hem nooit aan de hand laten wennen aan het verkeer, maar als je zelf zenuwachtig bent, kun je misschien beter er naast gaan lopen en dan wel een verkeersmak paard meenemen. Hoe dan ook zorg dat je paard goed naar je luistert ook als je heb aan de hand mee neemt.

EviBells

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 13:16

Dank je! Maar waarom niet eerst mee naar buiten aan de hand? Het lijkt mij juist veiliger of zie ik dit verkeerd? En het nadeel is dat ik alleen met mijn pony naar buiten moet, er kan op dit moment geen ander verkeersmak paard mee naar buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:17

Als je er naast staat en je paard neemt echt de benen, dan heb je veel minder te vertellen dan dat je er op zit...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:17

ja dat wilde ik dus ook net zeggen cassidy...

gewoon verkeersmak paard ervoor gooien, rustig tijdstip, zorgen dat de basis echt goed erin zit en eventueel een martingaaltje erop voor de zekerheid. Gewoon eerst even rijden in de bak zodat hij de meeste energie kwijt is, en dan achter ervaren paard aan. Gaat meestal wel goed hoor, het is heel belangrijk dat je zelf gewoon rustig blijft zodat je je zenuwen niet op hem overbrengt. En... cap op je kop! veel succes!

EviBells

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:20

Thanxx! Ben wel zenuwachtig maar ga het gewoon oefenen.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:33

klinkt een beetje banketstaaf maar heb je nog nooid met hem gewandeld toen hij nog niet zadelmak was? toen mijn haflinger 2,5 jaar was ging ik gewoon lekker wandelen zodat hij overal aan kon wennen en toen zijn we pas gaan beleren.

als je niet bang bent zou ik er idd. gewoon opgaanzitten met je eerste buitenrit maar ben je zelf ook wat gespannen dan voelt je pony dat gauw dus zou ik er gewoon naast gaan lopen met een hoofdstel en bitje in succes

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:36

Ik zit er ook liever op dan dat ik er naast loop, maar het verschilt per persoon, de meiden die Vief door de week doen gaan er wel graag mee wandelen, die doen er dan wel een longeerlijn aan dacht ik. Maar persoonlijk zit ik er liever op, meer te vertellen en ik heb ook het idee dat ik reacties beter voel aankomen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:44

Altijd erop blijven zitten, dan heb je veel meer te vertellen.

Wij wonen aan een provinciale doorgaande weg, dus heel veel verkeer. Om te beginnen lopen de paarden in een wei die aan die weg ligt, dus ze zien ook al dat verkeer van dichtbij.
We gaan al jarenlang gewoon met die paarden gewoon de weg op (op de stoep) en er is er nog nooit eentje geweest die problemen gegeven heeft.

Ik heb niet echt een tip voor je. Wel dat je zelf rustig moet blijven, want als jij meteen de teugels strak gaat nemen wanneer er een vrachtwagen aankomt, dan gaat een paard daar ook op reageren.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:23

Haha ja Scum die van ons kunnen voor in de bak aan de Twenteroute. Komen veel vrachtwagens langs en dat doet ook wonderen

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:48

mijn paard is net 6 weken onder het zadel en rijd nu 3 keer per week op haar.

Ik ben vorige week zondag met haar naar buiten gegaan en heb ik het hoofdstel ingedaan en daar het longeertouw aan vast gemaakt.
Als ze dan gaat rennen dan heb ik in iedergeval meer touw om vast te houden. (ik liep er naast)

Ik ben afgelopen zondag erop naar buiten gegaan en dat ging heel erg goed, ik ga zondag weer buiten rijden.
Maar ik denk dat het per paard verschilt hoe rustig ze zijn.

EviBells

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 08:43

Ik ben gisteravond met hem naar buiten gegaan. Nou het ging niet echt lekker. Hij liep alleen maar te stuiteren en we kwamen allebei na 10 minuten buiten te hebben gewandeld bezweet terug. Ik vind het echt doodeng als ik eerlijk ben. Op deze manier durf ik er denk ik niet op. Maar ik moet wel doorzetten. Ik denk dat ik nu nog 3 avonden er naast ga wandelen met hem, zodat het normaal wordt voor hem en dan ga ik er op. Moet ik hem trouwens straffen als hij zo opgewonden wordt en gaat springen van alles? Of moet ik het negeren??? Hij is in de bak wel netjes want dan loopt hij naast me zonder halster/touw en stopt wanneer ik stop en loopt achteruit als ik achteruit loop... heel goed. Alleen buiten is hij dus onwijs onzeker.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:02

Als hij gewoon een beetje naast je loopt te stuiteren, zou ik heb niet al te hard bestraffen. Hij vindt het waarschijnlijk allemaal gewoon heel erg spannend en als jij dan ook nog druk wordt....een keer een duidelijke HO en een rukje aan de lijn als het te gek gaat moet voldoende zijn, eventueel eerst nog even in de bak bevestigingen dat hij ook echt stopt als je ho zegt. Probeer zijn aandacht bij jou te houden, klets maar een eind raak tegen hem.
Was je trouwens gisteren na het rijden naar buiten gegaan? Als hij al een beetje moe is gaat het vast wel makkelijker.
En, als je het helemaal niet ziet zitten, gewoon een ervaren persoon erbij halen, dat is helemaal geen schande.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:28

als je zelf al nerveus bent werkt dat niet echt mee, ik blijf erbij dat het makkelijkr is als je erop zit, dan heb je benen en teugels om zijn aandacht mee te vragen ipv een touwtje. Laat hem maar stuiteren hoor, hij vind het gewoon allemaal nog eng, als het te gortig wordt kun je hem ff corrigeren maar verder kun je het het beste gewoon negeren, rustig tegen hem praten en gewoon doenalsof hij naast je mee sloft. Wel zorgen dat hij goed moe al is hoor! Ik zou gewoon een braaf mak paard ervoor planten en gaan met die banaan. Als je eerst met hem wil wandelen zal het wel meer dan drie keer zijn voor hij eraan gewend is hoor, dat kan wel een paar weken duren. Zowieso zal hij de eerste tijd best nog wel eens onzeker doen, gewoon rustig blijven en kalmeren en hem dingen die hij eng vind laten besnuffelen, ernaartoe rijden of desnoods afstappen en hem laten snuffelen. Komt vanzelf goed hoor, belangrijkste is dat je zelf rustig blijft.