Training voor trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Max_is_lief

Training voor trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:23

In september ga ik met mijn tinker een driedaagse trektocht door de Achterhoek rijden. De eerste dag rijden we 4 uur, de tweede dag 5-6 uur en de laatste dag kunnen we zelf bepalen: 3-4 uur of 5-6 uur.

Ik vroeg me af of ik hier nog speciaal voor moet gaan trainen? Mijn paard wordt nu ongeveer 5 keer per week gereden, 2 tot 3 keer in de bak (meestal ongeveer 45 minuten) en ook minimaal 2 keer per week buiten. Zeker 1 keer per week maken we een lange tocht van 2-4 uur.

Wat denken jullie? Moet ik meer gaan trainen? En zo ja, hoeveel meer?

Groetjes!

Marloes_R

Re: Training voor trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:51

Ik zou zelf een beetje kijken. Kan ze de buitenrit die je eens per week maakt goed aan of is ze daarna echt kletsnat? Als ze die 3 a 4 uur goed kan volhouden heeft ze dus een goede basisconditie. Kan hij dat niet aan, dan kom je nog wat aan het trainen. Dat zou ik dan wel doen door buiten te rijden en een lekker tempo aan te houden.
Veel plezier trouwens, dat lijkt me hardstikke leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:04

Ik zou die buitenritten wat langer maken dan je nu doet. Rustig opbouwen. Gezien de hoeveelheid die je rijdt zal de basisconditie wel redelijk goed zijn.
Wil je een indicatie van de conditie; Neem z'n hartslag en ademhaling op in rust. Ga op je buitenrit een stuk van 10 minuten (klokken!) draven in je normale draftempo. Ga vervolgens vijf minuten stappen. De hartslag dient nu onder de 60 slagen per minuut te liggen. Ook de ademhaling moet nu op hetzelfde tempo zijn als voordat je ging draven. Dan zit het met de conditie van je paard wel goed. Als je dit zelf ook goed vol kunt houden, dan is je basis goed voor een geslaagde trektocht.

Max_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 11:10

Bedankt voor de tip, Ikke! Dat ga ik zeker doen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:58

Als je het qua tempo rustig aan doet (veel stappen) dan kun je met je huidige training volgens mij ook al vrij ver komen hoor! Maar meer trainen is natuurlijk altijd beter!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:38

De tijdsduur verlengen!

Gaat dat goed, dan kun je het tempo verhogen.

Concreet komt dat neer op ritten maken van 3 a 4 uur in voornamelijk stap, met e ndrafje erin.
Dat voer je op, iets minder stap en iets meer draf! Veel plezier!

Max_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 07:51

Hoi Antheman, bedankt voor je reactie!
Hoe vaak per week kan ik het beste die lange ritten gaan maken? En hoe ver voor de trektocht moet ik dat gaan doen?

En hoe zit het met galop? Doe je dat ook? Op de lange ritten die ik nu maak stap ik voornamelijk, draaf ik af en toe en maak ik ook zeker een keer of 4 een sprint in galop.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:51

Iig ook een paar keer die rit van 6 uur oefenen. Anders gaat dat heel vies tegenvallen.