Zand eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jamy

Zand eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 21:42

De pony van mn zusje stond vanavond zand te eten en nu vroegen wij ons af of dat eigenlijk kwaad kan?
Ik dacht namelijk dat als ze teveel zand binnen krijgen dat koliek kan veroorzaken, maar ik weet verder niet of dit eigenlijk normaal is en of het veel kwaad kan?
Alvast bedankt

Tinkebel

Re: Zand eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:57

Dat kan idd koliek veroorzaken dus ik zal er maar mee uitkijken !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:50

kan, maar hoeft niet, zand eten duid vaak op een mineralen tekort, in veel gevallen wil zeewier wel helpen.

gewoon te koop bij de ruitersportzaak

bij de paardendrogist hebben ze ook een kuur sand-clear dit kun je geven om het zand weer uit de darmen te krijgen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:09

Nee, geen zand laten eten!!

Die van mij heeft eens tegen zandkoliek aangezeten. Niet leuk hoor!
Als ie een middagje in de longeerbak stond ging hij blijkbaar op z'n knieen zitten zodat z'n nek onder de bakrand door kon. Daar plukte hij grassprietjes die in heel mul zand groeiden.
Ineens had hij helemaal geen eetlust meer, en dat is echt niets voor mijn vreetzak. Zelfs geen appel! Hij had natuurlijk buikpijn. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld. Die keek naar zijn mest en daar zag hij zand in glimmen, er zit altijd wel iets in bij paarden die in het land staan maar het moet niet helemaal vol zitten.
Hij kreeg een buis van ong. 1 meter door z'n neus en daar ging een liter parafine doorheen zodat hij zichzelf helemaal leeg zou mesten.
Na 2 dagen was ie gelukkig weer helemaal zichzelf!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:47

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan, als ze in de paddock stond. Het was denk ik verveling. Ik heb een liksteen opgehangen en een bal erin gelegd. En permanent hooi. Ik heb het als een tijdje niet meer gezien.

pietpiraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:49

kunnen ze idd koliek van krijgen..

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 11:55

Ok bedankt
Ja me zusje was al gelijk in paniek enzo , dus ik denk vraag het maar ff na, maar volgens mij is zn liksteen op dus dan moeten we ff een nieuwe halen

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:19

Ja en als je het niet vertrouwd moet je de pony even ZAND WEG geven (te koop bij divoza etc.)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:05

het kan idd zandkoliek veroorzaken. wat ook goed werkt is elke dag een scheutje zonnebloemolie door het voer heen te doen. hierdoor krijgen ze een stuk minder snel zandkoliek, en het zorgt ook nog eens voor een mooie vacht. je moet natuurlijk ook de oorzaak (vitaminen/mineralen tekort) aanpakken, maar dit is nog een extraatje zal ik maar zeggen

Rhosyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:48

bedankt!!! (zusje van Jamy)