paard drinkt niet meer uit drinkbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

paard drinkt niet meer uit drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:25

Sinds een week of 3 wil Lowara niet meer uit haar automatische drinkbak drinken.
zodra ze de wei inkomt gaat ze als een speer naar de grote kuip met water, en drinkt zich elke dag eerst helemaal vol.
Heb haar drinkbak al een paar keer ( zonder schoonmaakmiddellen uiteraard) goed schoongemaakt, en laat het water om de dag helemaal eruit en vers er weer in stromen.

onze eerste gedachte was dat er wat in het water zit in de leiding, maar ze drinkt wel uit de kuip, en dat water komt uit dezelfde leiding ( na haar drinkbak in volgorde) en ook de buurpony drinkt zonder problemen uit haar drinkbak.

vandaag geexperimenteerd met appelsap in de drinkbak, maar ze vertikt het gewoon, terwijl ze wel ontzettend dorst had en duidelijk aangaf door op haar drinkbak te hangen dat ze water wilde ( en daarna dus een emmer heeft opgedronken)
heb uit pure ellende een halve liter direct uit haar automatische drinkbak in haar voerbak gedaan en gemengd met haar voer, en toen at ze het wel op, maar ze blijft de drinkbak "raar"vinden.

wat zou het kunnen zijn denken jullie?
ze drinkt al ruim 5 jaar zonder problemen uit die bak, en ik zie het niet zitten om 4x per dag 2 emmers water te gaan slepen terwijl er een automatische drinkbak staat.
nog (veilige) tips, opties etc. wat het zou kunnen zijn?

Boelles

Re: paard drinkt niet meer uit drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:28

Staat ze in de wei? Of Stal..?
Misschien heeft ze wel een ongelukje gehad zonder dat jij het gezien hebt en dat ze er nu een beetje bang voor is geworden?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:30

ze is er absoluut niet bang voor, maar wil het water gewoon niet. de automatische staat in haar stal, en de kuip dus in de wei ( waar ze wel uit drinkt)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:34

Dat is lastig dat ze dat na 5 jaar ineens niet meer wilt doen. Flan was toen we haar net kregen ook heel bang voor het geluid dat die bak maakte maar toen ze eenmaal doorhad dat ze daar uit drinken kon ging de angst vanzelf over.

Misschien kan je er een appel in leggen en kijken of ze die durft te pakken. Het kan zijn dat ze net als wat FunkyMistiC zegt er een ongelukje mee heeft gehad.

Misschien kan je Grid (boktnaam) een pb sturen. ZIj heeft ook een oplossing voor haar paard die niet uit de drinkbak wil of kon drinken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:51

heej dat zal ik eens doen!
maar ik weet 100% zeker dat ze er niet bang voor is. ze leunt er gewoon op en steekt haar hoofd ( niu ja.. neus natuurlijk )er ook gewoon in.
ze drinkt alleen niet! ( zware frustratie van mijn kant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:01

Test eens of een ander paard wel uit haar automatische bak drinkt en of zij wel uit de automatische bak van een ander paard drinkt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:18

mijn paard doet precies hetzelfde,die vind het gewoon heerlijk om uit grote waterbakken te drinken,of emmers in ieder geval daar waar hij vooral heel zijn neus onder water kan stoppen,zodra hij dus dat ergens kan doen,stopt hij met drinken uit zijn waterbakje in stal..

wat ik eens heb gedaan(op een vroegere pensionstal,waar ze uiteindelijk 4x per dag met een teil water langs gingen voor meneer),is op een zeer warme dag ,dat ik wist dat hij nog niet gedronken had,flink gaan rijden en in zijn stal zijn waterbakje vol met water gezet...

daarna geen water gegeven maar zo op stal gezet,en na 5 minuten is hij gaan drinken...
ik heb wel gezegd dat ze hem niet meer uit teilen water moesten geven,en dat is ook niet meer gebeurd.

dus gewoon het waterbakje in stal vol laten lopen,en als ze dorst hebben gaan ze echt wel drinken,en dan overdag niet meer uit een grote waterbak laten drinken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:42

weet je heel zeker dat er geen raar smaakje aan het water zit? misschien door iets wat in dat stukje leiding zit?

dat er dan net bij haar bak een gek smaakje aanzit en ze het niet lust.
ze is niet bang dus moet het smaak zijn..

wat gek zeg.....

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:11

Heel vreemd, ik ken wel verhalen van paarden die niet uit een automatische drinkbak willen drinken maar daar bleek de maat van de drinkbak te klein te zijn.
Maar dat lijkt mij in dit geval niet de oorzaak te zijn aangezien ze al jaren uit die bak heeft gedronken .
Misschien dat ze de bak nooit helemaal geweldig vond en nu eisen gaat stellen

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:32

Ik denk toch dat ze een keertje een ongelukje heeft gehad.. Dat ze er nu niet bang voor lijkt te zijn, maar dat ze misschien alleen bang is als ze haar neus erin stopt...

S0phiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:33

ooh.. sorry net niet goed gelezen! ooh dan weet ik het ook niet .. Misschien, kun je het aan de dierenarts vragen..*-) sorry.. ik weet het anders niet

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:36

ik durf haar niet te laten dorstlijden omdat ze een groot veulen aan de voet heeft die flink veel melk drinkt, dus om de merrie nu gewoon geen water meer bij te geven vind ik een beetje eng.
madam heeft wederom niets gedronken vannacht, maar heeft vanochtend de teil met water ook nog niet aangeraakt, dus misschien heeft ze geen dorst gehad vannacht.
wel ben ik licht wanhopig nu, want een echte oplossing is er nog steeds niet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:00

Ja het klinkt zielig en je moet haar natuurlijk ook niet 3 dagen zonder water wegzetten maar ik zou toch ook proberen om haar even geen grote teilen voor de neus te zetten. Ze vind dit wrs gewoon lekkerder drinken!! De buurman drinkt wel uit haar waterbakje toch? dan zal er niks mee aan de hand zijn. Ze is gewoon een beetje verwend met grote bakken water denk ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:39

Moeilijk verhaal. Drinkt ze het water wel als je het in een emmer geeft zonder het te vermengen met voer?