Help,paard niet normaal naar de wei met dek op

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

larein

Help,paard niet normaal naar de wei met dek op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 19:31

hoi, ik ben nieuw hier en zou graag jullie advies horen.
Wij hebben een lief paardje wat normaal gesproken zich braaf naar de wei laat brengen.Alleen....heeft ze een regen of winterdek op dan gaat ze er als een gek vandoor,bokkend en wel, alsof ze door hardlopen denkt dat ze er zo wel van verlost zal worden.Het probleem is dat ze ook niet kan wachten en er vandoor gaat met volle vaart,desnoods door de draad of ons omlopend.We hebben al vanalles geprobeerd,touw met ketting onder haar kin ,iets lekkers mee ,noem maar op. Al op stal begint ze te zenuwkeutelen!Het ergste is dat we vlak voor die wei een straat over moeten ,dus we kunnen haar niet loslaten.Al meerdere malen heeft ze me omvergerukt (ze is erg slim en weet je steeds weer te verrassen)en ik heb al de nodige blessures gehad.En dan na de winter....weer zo lief als een lammetje.En zo tobben we al een paar seizoenen.Maar nu met dit ...-weer toch maar haar regendek opgedaan en ja,hoor ...daar lag ik weer.Straffen lukt niet ,want dan is ze al weg natuurlijk!En in de wei krijg je haar niet meer te pakken om haar bijv. aante lijnen en het weer over te doen als "therapie".
Zonder dek,m.n.in de winter is geen optie.Heeft ze een "te dun huidje voor", ze krijgt ook nooit een echte wintervacht..
Wie oh wie heeft een gouden tip voor ons,we zijn echt wanhopig, de situatie is gewoon gevaarlijk,desnoods loopt ze je omver ,ook al meegemaakt.We willen zo graag ,net als zomers:"hek open,omdraaien,touw los,knuffel,wortel en dag,schat...".Ze kan het wèl!!!

Vue

Re: Help,paard niet normaal naar de wei met dek op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:57

dit hoort bij vraag maar raak denk ik, niet bij rijtechnisch. ik TEM even

larein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 20:02

okee, bedankt.
Weet de weg nog niet zo goed hier1

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:22

rt=>vmr

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:45

ik zou de deken ook op stal af en toe op doen.
gewoon om te laten wennen.

mischien dat het dan meer `normaal`wordt voor haar.

kan ze niet in een losgooibak met deken op?
als ze dan vaak genoeg de deken op heeft ,went het mischien?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:50

die van deed dit als ik hem ging uitstappen met de zweetdeken op het kan dan zijn dat de wind onder het dek komt en je paard daar van schrikt en dan weg wil rennen ik zoe hem gewoon dan zo vaak mogelijk die regendeken op doen en laat hem dan eens uitrazen in de paddock met die deken op zodat hij eraan went dat het niet eng is

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:46

ja en als je al problemen verwacht als je de weg nog over moet; doe hem dan met 2 man op als je bij de wei bent, dus dat je jezelf en haar niet in gevaar brengt bij de weg. succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:37

Ik zou hulp erbij zoeken want dit is erg gevaarlijk.Straks gaat het nog eens goed mis.En met hulp bedoel ik niet iemand die erg sterk is en je paard naar de wei brengt maar iemand die jou en je paard leert hoe het op de goede manier moet gebeuren.Dit gedrag moet je eruit trainen het zit waarschijnlijk tussen de oren van je paard.

larein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 19:04

Monsera,inderdaad!Alle andere tips (bedankt voor het meedenken,beste mensen)hebben we al geprobeerd.Het is echt de combi :wei-dek-ongeduld en het zwakke moment feiloos weten te peilen.En het tussen de oren hebben zitten,inderdaad!
Wie kent/weet iemand die dit soort problemen profi weet aan te pakken en ons kan begeleiden hierin? Omgeving Oost Brabant.En natuurlijk...alle tips nog steeds welkom!

larein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 22:55

Hoera .ik heb iemand gevonden (met engelen geduld en stalen spieren) die haar in de wei gaat zetten zodat ze het (hopen we)op gaat geven op den duur om zo gek te doen.Ze krijgt in alle rust en respect de lengte en de breedte niet om er eerder vandoor te spurten dan hij goed acht.(Je hoort haar foeteren,balen en vloeken ,bij wijze van spreken.)Het zal lang gaan duren ,ze heeft een "lange adem"...Wat bezielt zo'n dier , zou ik weleens willen weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 23:11

Als tussenoplossing kun je haar ook zonder dek naar de wei brengen en dan pas in het weiland het dek om doen. Dan weet je in ieder geval zeker dat ie niet onder een auto loopt onderweg.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 06:52

hoofdstel om en bitje in, werkt dan zowiezo beter.!

ga met dit dier ook eens longeren in de bak met de deken om, zet haar aan het werk terwijl ze het dek opheeft, ze moet van die associatie af.

dus eerst deken op, dan in de bak of op een ander stuk aan de longeerlijn, en dan pas naar de wei.

ook andersom, deken op, in de bak, even aan het werk, dek weer af en zonder dek naar het land brengen, doorbreek die traditie van dek op en naar het land toe,

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:06

Gewoon geen deken omdoen, ondanks het slechte weer, is het niet goed om een paard in de zomer met een deken te verpesten.

larein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 10:09

bedankt mensen,maar..
we hebben dit allemaal al eens geprobeerd.Ze doet het allemaal prima,TOT ze weer met dek aan in de buurt van het hek komt!En 's winters heeft ze op stal de hele dag een dekje op,naar buiten een regendek erbij.Net als ze nu haar regendek op heeft,ze staat 'snachts buiten en dan is het met die nattigheid echt te koud.Ze is er dus ook best aan gewend..
Het lijkt trouwens of ze er lol in heeft want àls ze dan (eindelijk,in haar idee) los mag dan heb je nooit een paard harder en met meer lol zien racen dan zij...