hoi, ik ben nieuw hier en zou graag jullie advies horen.
Wij hebben een lief paardje wat normaal gesproken zich braaf naar de wei laat brengen.Alleen....heeft ze een regen of winterdek op dan gaat ze er als een gek vandoor,bokkend en wel, alsof ze door hardlopen denkt dat ze er zo wel van verlost zal worden.Het probleem is dat ze ook niet kan wachten en er vandoor gaat met volle vaart,desnoods door de draad of ons omlopend.We hebben al vanalles geprobeerd,touw met ketting onder haar kin ,iets lekkers mee ,noem maar op. Al op stal begint ze te zenuwkeutelen!Het ergste is dat we vlak voor die wei een straat over moeten ,dus we kunnen haar niet loslaten.Al meerdere malen heeft ze me omvergerukt (ze is erg slim en weet je steeds weer te verrassen)en ik heb al de nodige blessures gehad.En dan na de winter....weer zo lief als een lammetje.En zo tobben we al een paar seizoenen.Maar nu met dit ...-weer toch maar haar regendek opgedaan en ja,hoor ...daar lag ik weer.Straffen lukt niet ,want dan is ze al weg natuurlijk!En in de wei krijg je haar niet meer te pakken om haar bijv. aante lijnen en het weer over te doen als "therapie".
Zonder dek,m.n.in de winter is geen optie.Heeft ze een "te dun huidje voor", ze krijgt ook nooit een echte wintervacht..
Wie oh wie heeft een gouden tip voor ons,we zijn echt wanhopig, de situatie is gewoon gevaarlijk,desnoods loopt ze je omver ,ook al meegemaakt.We willen zo graag ,net als zomers:"hek open,omdraaien,touw los,knuffel,wortel en dag,schat...".Ze kan het wèl!!!