hallo,
ik doe nu de opleiding in deurne, het is een 3 jarige niveau 3 opleiding met 1 dag school en verder stage (wat super moeilijk is om aan te komen, weet iemand een smid die stagelopers aan neemt haha! omgeving maas en waal)
hoe duur het per jaar is dat weet ik zo niet, geloof dat ik het totale bedrag niet eens wil weten!
ik heb zelf nog geen volledige klanten kring want ik ben zelf dan nog maar net bezig en heb een paar klantjes (nauwelijks noemenswaardig)
bij ieder verschild het hoe snel je een klanten kring hebt, als je ergens woont waar al veel smeden zijn of juist weinig paarden dan heb je minder snel een klantenkring als waar weinig smeden zijn en/of veel paarden.
Maar het zal toch wel denk ik 2 jaar zeker duren voor je een volle klantenkring hebt.
De kotsten van een smid zijn best hoog. Als je gewoon gaat kijken wat het aan ijzers kost is het niet zo veel ik geloof dat je voor €10 aan ijzers en nagels klaar bent dus dat zijn niet DE kosten. Maar je auto moet je onderhouden, je verzekeringen (die zijn ook niet mis :S)
Maar ook je materiaal als tangen, vijlen, en grote dingen als je over en aambeeld en niet te vergeten gasfles moet allemaal gekocht worden.
Nou je vroeg ook over de verzekeringen, die zijn niet mis… je moet jezelf verzekeren voor als je arbeidsongeschikt raakt en ja je hebt geen baas die je dan je aow-tje uit kan keren, dat moet je zelf regelen. Ik heb na gevraagd of je ook kan laten verzekeren voor als je een paard vernageld maar dat gaat erg moeilijk (begreep ik van mijn verzekerings adviseur) dat is dus of heeel duur of niet mogelijk. Verder heb ik ook mijn inboedel van mijn auto laten verzekeren, want ja in mijn bus staat toch van alles wat toch wel erg waardevol is. Al by al is het erg duur al die verzekeringen.
Of ik denk dat ik dit beroep tot mijn 60ste kan uit oefenen… ik denk het niet al zal ik mijn best doen. Ik ben dan ook niet van plan om nu bijvoorbeeld 10 paarden op een dag op ijzers te zetten, wat sommige smeden wel doen (lekker snel geld verdienen) maar dan denk ik zo, ik doe liever rustig aan dan dat ik op mijn 50ste in een rolstoel zit! Ik wil dan ook wel 1a2 dagen in de week ergens anders in loon dienst werken, ook voor de verzekering en ook om gewoon zo toch wat je rug te sparen.
Nou, jou Last but not least… ik vind het heeel leuk om te doen.. ik wou dan ook al op mijn 6e hoefsmid worden! Toen raadde iedereen het af, want je dat is niks voor een meisje en veelte zwaar. En ik hield het vol om de zeggen dat ik smid wilde worden maar echt iedereen raadde het af en later zei ik maar dat ik niet wist wat ik wou worden tot ze op de hogereschool vroegen waar ik als vervolgopleiding heen wilde, en ik antwoorden, ik wil naar een school waar ik kan leren om hoefsmid te worden.. nou en dat doe ik dus nu! Terwijl niemand van me had verwacht dat ik het zo ver zou doorzetten! Want je moet echt flink doorzetten want het is een harde wereld! (alles in de paarden wel)
Ik zelf ben van mening dat je zo een beetje een ‘roeping’ moet hebben om smid te worden en niet met dollar tekentjes (of euro tekentjes hier haha) in je ogen moet denken, ik word maar smid, dan kan ik lekker wat geld in de paarden verdienen maar dan valt het vies tegen!
En de mensen merken dat ook… die willen toch mensen met een hart voor paarden!
als je meer vragen hebt, pb me maar of slet ze hier!
en voor mensen uit regio maas en waal zonder smid pb ook maar haha!
groetjes, jolanda