scheren, herstel waterdichtheid vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viola

scheren, herstel waterdichtheid vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:15

Beetje onduidelijke titel, maar wist niet hoe ik het anders kon omschrijven.
Ik zie al weer wat deken topics tevoorschijn komen voor komenden winter. Ik weet zelf nog niet helemaal hoe ik het aan ga pakken, ben opzich tegen al die zooi, maar mijn shetten krijgen zoveel vacht dat ze al zonder wat te doen zich soms kapot staan te zweten in de winter en vooral in het voorjaar.
Vorig jaar heb ik bij één zijn buik en hals geschoren en gewoon zonder deken laten staan, dat is me echt heel goed bevallen. Scheelde al een heel stuk in het zweten. Maar deze winter wil ik toch wat meer actief blijven doen met ze en misschien wat meer dan alleen de buik/borst scheren.

Nu vroeg ik me af, als je scheert kan de vacht toch ook minder goed tegen regen? hoe lang duurt het voordat dat weer wel kan.
Over de dikte van de vacht maak ik me helemaal geen zorgen, een paar weken na het scheren is het al weer zo dik dat ze gerust zonder deken kunnen, maar hoe zit dat met het huidvet wat de regen tegen houd?

Anoniem

Re: scheren, herstel waterdichtheid vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:53

Een geschoren paard zal een deken op moeten, vooral in het begin. Als jij zegt dat je pony binnen een paar weken alweer een dikke vacht heeft, vraag ik me af of scheren zo zinvol is. Ik doe het bij mijn kwpn-er 2 x per winter en dat past precies.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 16:16

ja ik snap dat die in het begin een deken op moet, maar als de vacht weer wat dikker wordt en het geen super koud weer is wil ik die er graag weer afhalen, maar hoe zit dat dan met de regen.
Het gaat hier dus om een shet die gewoon 2 keer zoveel vacht aanmaakt dan nodig is.
Vorig jaar heb ik dus halverwegen de winter zijn buik geschoren en die is de rest van de winter half lang geweest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:23

hoe oud is die shet?

kan misschien de ziekte van Cushing hebben, die dieren maken inderdaad een superlange vacht aan, die bovendien ook nog krullerig is...

gewoon scheren en een deken opdoen.....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 16:49

nee dat is het niet, ze zijn gewoon helemaal gezond. Maar de hoeveelheid vacht die shetlanders aanmaken hebben ze gewoon hier in NL (en op mijn hele beschutte wei) niet nodig, ze kunnen best met wat minder af.
En zo'n deken kan nooit lekker zitten dus die wil ik zo snel mogelijk weer af.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:40

Antwoord op je vraag: die waterdichtheid is fietsen, en komt voor de voorjaarsrui ook niet meer terug.
Wat ik zou doen is weer hals en buik scheren en dan gewoon kijken hoe het gaat. Als het te weinig blijkt te zijn, scheer je wat meer.
Zorg in ieder geval dat je niet voorbij de helft van de flank komt, zodat de vacht het breedste punt blijft en je geen probleem krijgt met de waterafvoer.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 19:16

Dank je, dat is nou een duidelijk antwoord wat ik zocht.
Dan hoef ik er verder niet meer over na te denken en doe ik het gewoon net als vorig jaar en misschien een randje meer eraf, maar zodat ze wel lekker zonder deken buiten kunnen blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:20

Heel verstandig en je zult zien dat het gaat werken. Het werkt namelijk bij veel meer paarden die op die manier geschoren worden.
Veel plezier van je Shetten deze winter, gaat goedkomen