Ik heb zelf spierverwarmer (Cole's liniment) gebruikt en ontdekte dat de huid héél gevoelig reageerde de vierde dag. Ik schrok me een hoedje. Had er juist wat rijkelijk op de achterhand gedaan hem te verwennen en om het goed te laten werken. Ècht niet leuk. Naar wat ik hoor is goed spul en wordt het ook bij endurance gebruikt als paarden veel/lang gelopen hebben. Maar veel gels en/of spierverwarmers zijn zo scherp dat je op moet passen dat je de huid niet beschadigd. In mijn ervaring is het alleen voor incidenteel en/of verdund gebruik.
Ik hoorde toen ik erover vertelde wat er gebeurde van iemand bij ons stal die een spierverwarmer gebruikt had dat zijn paard er zelfs blaasjes op de huid gekregen had als allergische reactie op de spierverwarmer. Ik zou dus in ieder geval kijken naar heel mild spul als je regelmatig masseert. Misschien is baby-olie inderdaad niet zo gek. Wel zal stof en zand gaan plakken. Overigens zei een masseur bij ons op stal nooit iets te gebruiken. De paardehuid is vetter dan de mensenhuid en masseert ook zonder middelen wat gemakkelijker.
En ik heb inmiddels gezien dat massage diepgaander werkt dan middelen op de huid.