Brandveilige stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Brandveilige stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 22:50

Ik ben vreselijk bang voor brand, thuis maar met name op stal. Een paard kan geen kant op als er brand is en is dan afhankelijk van of er iemand op tijd is om hem te redden. Ik denk dat mijn angst komt doordat ik vroeger een gigantische brand heb meegemaakt op de stal waar mijn pony stond. We zaten in de kantine en er kwam iemand binnen om te melden dat er brand was in de hooiberg. We renden allemaal naar buiten en wat we toen zagen... De stal van mijn pony stond ook al in lichterlaaie, maar gelukkig waren de paarden net op tijd gered. Hier heb ik al eens een topic over gehad, met foto's van deze brand er bij. Ook heb ik weleens bij iemand thuis een brandje meegemaakt. De droger stond in brand en als er geen glas boven aan de deur had gezeten, hadden we het waarschijnlijk pas gemerkt als het te laat was.

Als ik mijn eigen stal had, zou ik een rookmelder ophangen en brandblussers. Ik zie maar weinig stallen die dit hebben. Alleen op de grotere stallen zie je nog wel eens brandblussers, maar rookmelders heb ik nog nooit gezien. Nu wil ik de boer van de stal waar ik sta vragen of we er eentje mogen ophangen, maar ik denk niet dat hij daar blij mee is.

Mijn paarden staan in een gang (in een grote schuur die aan 1 kant open is) met 4 boxen. Eén pensionklant rookt en haar bijrijdster ook. Dit doen ze gewoon in de stal. Ik heb er al 2x iets van gezegd en gevraagd of ze dat niet willen doen, maar dan zeggen ze dat het echt geen kwaad kan. Ik vind roken echt vreselijk goor maar het ergste is nog dat het brand kan veroorzaken. Ik snap ook niet dat mensen roken, dat ze dat willen! Nu roken er een paar goede vrienden van mij en ik laat ze ook echt in hun waarde en laat ze zelfs bij mij in de auto roken ondanks dat ik er hoofdpijn en keelpijn van krijg. Maar toch snap ik het gewoon niet. Ik weet ook wel dat dit niet de enige oorzaak is van brand hoor, maar ik vind het gewoon beter om alles uit te sluiten.

Ben ik nou echt zo'n zeur of paranoïde? Of is mijn angst terecht. Ik word er soms echt moedeloos van, ik kan er zo over piekeren. Word soms gek van mezelf.

Renske_

Re: Brandveilige stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:21

ik heb thuis een brand op stal gehad en heb dezelfde angst, tegen het panische aan ben ik as het om vuur en brand gaat...

nu ik niet meer thuis woon slaap ik iig heel de nacht, want toen ik nog thuis woonde ging ie steeds als ik oranje licht zag(van de straatlantaarns was dat) uit het raam kijken of de stal niet brandde....

we hebben expres een losse stal van 3 buitenboxen teruggezet, binnen het zicht vanuit het huis, de hooi opslag staat om de hoek, naast een loods(waarin de vorige keer de brand was begonnen)
verder is het hout wat er is gebruikt brandvertragend-behandeld en verder is hij van beton en metaal dus dat brand niet, het kleine hooizoldertje wat er aan de voorkant bij zit, wordt niet gebruikt voor hooi, maar is gewoon leeg

mensen die bij onze stal willen roken moeten dat buiten doen, niet in de box en al helemaal niet in de stal waar het hooi ligt, op de wasplaats(buiten) geef ik er niets om

rookmelders heb ik ook op willen hangen, maar werd ons afgeraden, omdat we het binnen toch niet zouden horen

wel komt er nu in ons huis(ofja het huis van mn ouders dus) een algehele brand&inbraak beveiliging die gekoppeld is aan de centrale waar ze 24/7 opletten als er iets gebeurd, misschien dat ze daar de rookmelder van de stal aan kunnen koppelen...ga het meteen vragen zodra die man er weer is om het aan te sluiten!

de pomp van het grondwater staat achter de stal, de gewone kraan+slang ook, dus water is er iig genoeg mocht er iets met de stal zijn, maar de 3 deuren openzetten zodat de paarden uit hun box kunnen is ook zo gebeurd gelukkig

vorige keer ben ik de stal ingerend waar helemaal achterin de box van mn pony was terwijl het dak al brandde en de muur in de box al gescheurd was van de hitte en daarachter brandde het ook al, en t was echt stikheet en benauwd op stal!
ik heb echt angst aanvallen hier aan overgehouden, en nu nogsteeds een angst vor brand, en dit is al ruim 5 jaar geleden gebeurd...

jouw angst is dan ook helemaal terecht! 1x een smeulende peuk bij het hooi en het is al raak, of dat het hooi gaat broeien en daardoor branden, hier ben ik ook doodsbang voor!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 23:47

Zo te horen hebben jullie goede maatregelen genomen! Het is goed om te horen dat ik niet de enige ben dus zo bang is voor brand.

Ik baal er gewoon van dat er hooi en stro ligt opgeslagen aan één kant van die schuur. Ik vind dat gewoon zo'n eng idee.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 01:20

Ik heb gelukkig zelf nog geen brand meegemaakt maar ben er echt bang voor!Op de vorige manege was vooral dit een grote reden om daar weg te gaan...hooizolder stond vlak bij mijn vzpaard én als er brand was zou mijn vzpaard nooit gered worden aangezien zijn staldeur enkel met een hamer openging zou niemand daarvoor zijn leven wagen...Gelukkig stond hij wel bij een deuropening(zonder deur),maar in de winter regende het dan meer en waaide het en dus dat was ook geen optie...

Op de huidige manege voel ik me beter:
manegepaarden en eigenaarspaarden zijn evenveel waard,evenveel moeite word er gedaan om ze te bevrijden
Niemand rookt er(weet niet of het mag),
de staldeuren zijn gemakkelijker te openen én de hooizolder ligt heel ver van de paarden verwijdert

Dus op deze manege voel ik me beter

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:47

Ik kan het me heel goed voorstellen.
En dat mensen niet roken op stal vindt ik eigenlijk vrij normaal. Mijn vriend rookt ook, maar hij zal dat niet in de stal doen, dan gaat hij wel buiten roken of in de auto ofzo.
Ik vind het wel een goed idee om een rookmelder op te hangen!

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:16

Een rookmelder lijkt me ook wel een goed idee, maar idd als je hem in huis niet hoort is het niet zo handig.

Bij ons op stal heeft de brandweer een keer een oefening gehouden. Zodat zij weten hoe de stallen open gaan en hoe een paard eventueel kan reageren (de reactie als er echt brand is zal wel heel anders zijn, maar goed). Ik vond dit wel een prettig idee. We hebben ook een brandblusser hangen, maar vraag me af of 1 brandblusser veel uithaald.

Ik rook zelf ook, maar ik vindt wel dat je het op moet kunnen brengen om buiten te roken. Ik vindt op stal roken echt not done!!

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:21

ik heb de angst ook dat komt waar nu de manege
ook een brandt is geweest toen ik 4 jaar
was en zinsdien ben ik heel bang voor brandt
bij een vriendin op de manege doen brandt oeveningen
wordt dat bij jullie ook gedaan?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:13

Wij hebben een bordje op stal hangen: verboden te roken en verder hebben we een brandblusser (vraag wel ff welke brandblusser je moet gebruiken voor een stal bij de winkel of aan de brandweer). Zorg ook altijd voor een schoon gangpad en bespreek met alle stalgenoten wat te doen als er brand is. Zorg ook altijd voor voldoende deuren die naar buiten gaan, er moeten tenminste 2 uitgangen zijn volgens de brandverzekering. Groetjes Brennie

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:17

Ik ben dus ook als de dood voor brand. Dus als straks de nieuwe stal klaar is, wil ik ook rookmelders. Die moeten dan op het netwerk binnen aangesloten worden. Verder ga ik hier dan voor tips kijken, want heb er al een paar goede gelezen in het berichtje van renske.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:44

Ook ik ben erg bang vor brand.
In Januari is er bij ons in de straat een zolder afgebrand.
En aangezien wij in een rijtjeshuis wonen en de brand bij ons in het rijtje was heb ik die nacht ook niet meer kunnen slapen.
Op stal hebben wij een brandblusser hangen. En er zijn 2 deuren.
Er rookt bij ons helemaal niemand. Dus bij ons kan brand i.p.c. alleen ontstaan als de geizer in de zadelkamer ontploft o.i.d.
Meer vuur is er rond om en in de stal niet.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 19:59

Bedankt voor jullie reacties!

Bij ons op stal zijn geen 2 uitgangen. Ze staan in een grote schuur die aan de lange kant open is. Ik plaats er wel een keer een foto van.

Hier nog een paar foto's van de brand die ik toen heb meegemaakt.

Dit was mijn pony, Rosa Lady. Later is ze verkocht omdat ze te moeilijk was voor mij. Helaas ben ik er nooit achter gekomen waar ze naartoe is gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

We waren op deze manege op vakantie, mijn moeder is opgegroeid met de toenmalige eigenaren dus die kenden elkaar al van kleins af aan.

Afbeelding

Afbeelding

De stallen waar mijn pony stond, waren achter deze hooiberg.

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft erg veel indruk op me gemaakt, ik was toen een jaar of tien. Mijn vader heeft toen die foto's gemaakt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:02

Tjeemig wat een brand zeg.
Het lijkt me echt eng om het te zien.

firefighter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:11

Naar eigen mening , is het wel veilige oplossing om brandblussers te plaatsen , voor zeer korte situaties .
Maar wie grote stallen heeft met grote opslagplaatsen van hooi of stro die zijn toch altijd het best dat ze hun voorzien van een of meerdere brandslangen langs verschillende kanten van het gebouw.
Ook al is het preventief ,want brand is heel gevaarlijk !

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:18

Ik kan me best voorstellen dat je bang bent. Onze stalhouder is brandweerman.... Geen gerook in de stallen, geen hooi/stro opslag in dezelfde schuur als de paarden en alle boxen zitten dicht met een kettinkje dus heel snel open, nu staat pablo in een buitenbox, dat geeft toch weer een iets fijner gevoel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:38

Een brandveilige stal? Jawel dat kan, lees even mee:
We beginnen met een degelijk, uit steen en staal opgetrokken pand met zo min mogelijk hout en overige brandbare materialen. Dit gebouw voorzien we van 60 minuten brandwerende compartimenten met automatische deurbediening tussen de compartimenten.
Vervolgens knopen we een gestuurde sprinkler-installatie in dit gebouw (die waterleiding met die roosjes erop).
Deze installatie laten we aansturen door een brandbeveiligingsinstallatie die zowel de sprinklers af laat gaan als automatisch de brandweer belt.
Kosten van dit grapje: 150.000euro voor de aanleg van de installatie en een slordige 200 euro per maand voor het abbonement om de brandweer automatisch te bellen.
Het is maar welke keuzes je maakt.

Persoonlijk denk ik dat er meer te halen valt in het deugdelijk (laten) aanleggen van elektrische installaties, correct opslaan van hooi en stro, in gescheiden ruimtes en een streng anti-rookbeleid.

firefighter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:48

sorry maar op jouw reactie van een degelijk pand opgetrokken uit steen en staal daar heb ik toch mijn bedenkingen bij?
Je bent beter om degelijk en volwaardig hout te gebruiken dan staal , want bij een eventuele brand gaat je hout gaat langer bestendig zijn tegen warmte dan staal en beton , staal smelt bij een bepaalde temperatuur en beton springt in stukken door de hitte.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:56

firefighter schreef:
sorry maar op jouw reactie van een degelijk pand opgetrokken uit steen en staal daar heb ik toch mijn bedenkingen bij?
Je bent beter om degelijk en volwaardig hout te gebruiken dan staal , want bij een eventuele brand gaat je hout gaat langer bestendig zijn tegen warmte dan staal en beton , staal smelt bij een bepaalde temperatuur en beton springt in stukken door de hitte.

Als er niks is om te branden, zal die temperatuur ook niet zo gauw oplopen. Een dak op staalconstructie zal langer blijven staan, dan een houten constructie. Hierdoor is er meer tijd om de paarden uit het pand te halen.
Het probleem bij stallen is echter de enorme hoeveelheden brandbare zooi die overal wordt neergestapeld. Zodra het begint te fikken, is er vaak geen houden meer aan.
Hetzelfde geldt vaak voor de verlichting. Hoe vaak ik niet ergens zo'n bouwlamp in de hooischuur heb gezien als lichtbron. Wel eens gevoeld hoe warm dat wordt. Je wel eens afgevraagd wat er zou kunnen gebeuren als daar een heleboel stof omheen dwarrelt? Stofexplosie zou jou bekend in de oren moeten klinken.........
Een belangrijk preventiepunt is dus een opgeruimde omgeving.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:59

ik denk dat vooral de scheiding tussen hooi en stro opslag en stallen al een heel end zou schelen, tenslotte is het dat meestal dat voor de meeste schade zorgt. Het is inderdaad echt een nachtmerrie als zoiets gebeurt....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:46

idd hooi ergens apart opslaan, en geen simpel golfplaten dakje, dat brand nml erg goed heb ik met eigen ogen gezien

heb nog ergens foto's van na de brand, maar zoek die liever niet op(ben zo'n muts dat ik dan weer niet slaap)
ook heb ik foto's waar de nieuwe stal stap voor stap gemaakt wordt, zie je ze de betonwanden plaatsen enzo, dan de afscheidng tussen de 3 boxen en dan daarna de buitenkant afwerken met hout dat brandvertragend behandeld is, vervolgens het dak er op, ook weer brandvertragend behandeld

verder is er wel licht in de stal, maar ook dat is uiterst veilig aangesloten
(oude stal is de brand of door kortsluiting ontstaan vanwege wietkwekerij helemaal voorin gebouw, wat dus later ontdekt werd, of door gebrekkig aangesloten verlichting wat kortsluiting veroorzaakte in t midden van het gebouw, waarna de brand begon en toen een oude jeep incl dieseltank de lucht in ging, begon ineens alles te branden, was oudere loods waar onze stal aan vast zat) dus ook daar hebben we goed op gelet

ik heb zelfs bij een stukje hout wat ze overhadden na het plaatsen, een aansteker gehouden, later zelfs een stukje in de openhaard gegooid, maar echt branden wilde het niet, gelukkig! in de openhaard uiteindelijk wel maar nog niet echt, maar aansteker lange tijd erbij haalde niets uit *gelukkig*

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 22:49

Ipsilonka schreef:
Ik kan me best voorstellen dat je bang bent. Onze stalhouder is brandweerman.... Geen gerook in de stallen, geen hooi/stro opslag in dezelfde schuur als de paarden en alle boxen zitten dicht met een kettinkje dus heel snel open, nu staat pablo in een buitenbox, dat geeft toch weer een iets fijner gevoel.

Geef mij zo'n stalhouder! Dat zou echt een stuk van mijn zorgen wegnemen. En dan nog iemand die net zo begaan met de paarden is als ik, die vaak genoeg een rondje door de stal maakt, de hele dag op let etc etc... Als ik nou nog eens zo'n stal zou vinden!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:16

wij hebben electriciteit allemaal in buizen liggen ... ook is mijn vader electriecien dus die kan alles zo veilig mogelijk aan leggen .. de schakelaars en stoppen enzo zitten in een brand en diefstal veilige kast die afgesloten is met een sleutel zodat eventuele grapjassen ook niks kunnen doen .. het hooi en vlas ligt er net iets achter tegen de stal aan maar daar is geen electriciteit aanwezig .

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:23

Ikke en firefighter hebben beide gelijk. Ik zal ook kiezen voor staal en beton, ondanks dat beton poreus wordt en staal kan smelten. In dat stadium van een brand valt er namelijk toch geen paard meer te redden, dan kan de stucturele integriteit van een pand je verder ook niet meer uitmaken. Op het moment van instortingsgevaar is er al sprake van een brand dat zo groot is, dat een paard redden dan al niet meer kan vanwege de hittevorming of rook.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:43

Ik ben het helemaal met de oplossing van Ikke eens voor een brandveilige stal, helaas is het in de praktijk vaak anders omdat dit voor de meeste van ons niet te betalen is, daarnaast liggen veel stallen in een buitengebied dus zijn vaak niet op tijd te bereiken. De meeste stallen zijn vaak oudere houte gebouwen waar ondeugdelijke electrische installaties inzitten, en er her en der spinnenwebben en stofnesten tussen de lampen zitten en de bedrading vaak kaal op zijn minst beschadigd is. Dus controleer regelmatig de electrische installaties, zet geen electriche kacheltjes neer, breid de electrische installaties niet eindeloos uit, gebruik alleen helemaal uitgerolde kabelhaspels.
Zorg dat de er regelmatig geveegd wordt zodat niet alles onder het stro en hooi zit. En een brandslangshaspel of tuinslang )van voldoende lengte) is altijd beter dan een blusser omdat die slechts enkele seconden werkt en ook regelmatig gecontroleerd moet worden (vaak wordt daar op bezuinigd dus valse veiligheid). Let op bij de aanschaf van rookmelders want niet alle rookmelders zijn geschikt voor stoffige ruimtes en hang je een rookmelder op neem er dan een die en een batterij heeft maar tevens aangesloten wordt op het lichtnet, helaas "vergeten" veel mensen de batterij te verwisselen na een tijd of herkennen het irritante piepje dan niet. Zorg tevens dat de brandweer makkelijk je stal in en uit kan voor eventuele evatuatie indien nodig (helaas komt dat veel inbrekers ook van pas). Het beste is dan altijd nog een buitenstal, zelf heb ik mijn paard in een inloopstal dus dat probleem is helemaal van de baan.
En verder niet roken of open vuur gebruiken in de stal!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:45

Ik vind dat ik qua brand nog het veiligst ben; paardje heeft een inloopstal dus kan er zo uit!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:50

Ik vind dat ook nogal eng en heb het nog nooit mee gemaakt oid.Gelukkig anders kon ik helemaal niet meer slapen volgens mij.
Laine staat in een buitenbox,staalframe volgens mij,hardhout,betonnen vloer maar wel weer een golfplaten dak.We hebben vijf rijen van acht stallen.Met een ruim tussenpad.En de stallen staan met achterkant niet helemaal tegen elkaar maar ook niet zeer veel ruimte.Alle stallen staan wel langs een pad naar het weiland.Of zoals de eerste twee rijen echt ernaast.Met ook een hek daar.
De hooi berg staat alleen wel paar meter achter de stallen,opzich nog wel een vrij groot stuk maar het hele pad er tussen ligt toch eigelijk altijd vol stro.
Opstal staat wel een brandblusser alleen in de zadelkamer?Dat lijkt me niet zeer handig aangezien die deur op slot zit?,Zal daar wel is over hebben eigelijk.

Gelukkig staan er wel twee woonhuizen op het terrein.