Nieuwe paard maakt puinhoop van z'n stal - graag tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Nieuwe paard maakt puinhoop van z'n stal - graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 20:22

Sinds 3 maanden heb ik een nieuw paard erbij. Het is een 4-jarige ruin. Hartstikke braaf.
Hij maakt alleen een gigantische puinhoop van zijn stal.
Mijn paarden lopen nu de hele dag op het land en ik haal ze om ca. 18.00 uur naar binnen. Dan krijgen ze bix en nog wat hooi.
s'Avonds, voordat ik ga slapen, schep ik de mest nog uit de stallen.
Wij hebben de paarden op stro staan en daaronder liggen vochtdoorlatende rubber matten.
Als ik dan de volgende ochtend weer kom, dan is het bij dit paard een gigantische puinhoop. Hij heeft dan alle mesthopen volledig door elkaar en door het stro geroerd. Veel nat stro heb ik niet door de matten, maar ik moet toch telkens een hoop stro weggooien omdat er overal mest doorheen zit.
Bij mijn andere 2 paarden hoef ik s'ochtends alleen de mesthopen er uit te halen.
De stallen zijn 3 x 3 mtr. en het paard is 1.50 hoog.

Wie heeft er tips voor mij, zodat het misschien iets netter blijft

sabien

Re: Nieuwe paard maakt puinhoop van z'n stal - graag tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:37

ik denk dat hier niet zoveel aan te doen valt maar misschien is het handiger dat paard op zaagsel/vlas te zetten. de mestballen zijn dan makkelijker uit de stal te halen zonder dat er veel stal strooisel verloren gaat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 02:15

Ik ken het probleem, ik heb zo'n vieze merrie Maar ik vrees dat er niks aan te doen is, hoewel ik heb weleens van iemand gehoord, die liet een vies stuk achter in de stal liggen, zodat haar paard leerde achter in te plassen en te poepen, persoon vind ik dat redelijk smerig want dat gaat op den duur behoorlijk stinken, vandaar dat ik het nooit heb uitgeprobeerd

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 07:21

vervelend is dat zo'n smeerboel. Op zich zou vlkas wel een optie zijn maar als het paard zo'n viezerd is (en ook voor die tijd al was) gaat je dat wel veel energie en geld kosten. Vlas moet goed bijgehouden worden en als hij daar steeds zo'n puinhoop van maakt.... mischien een dunner laagje stro erop leggen en dan gewoon elke dag de hele stal leegvegen?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 07:28

bij mij op stal proberen ze ook mijn merrie wat netter te maken.. alle paarden mesten daar netjes op de achterste strook van de stal
daarvoor laten ze het achterste stuk vrij van strooisel.... dus je maakt de hele stal netjes en veegt dan een strook achterin de stal leeg... en de dag daarna maak je weer de stal gewoon vrij van mest.. en laat je in de twee achterste hoeken een hoopje mest liggen... dit gaat echt niet erg stinken of zo.. en dan veeg je dus weer een strook helemaal leeg... zo blijf je dat vol houden.. af en toe de mest "omruilen" voor nieuwere mest... en dan word je paardje vanzelf netter...
bij ons op stal werkt dit zeer zeker...
als je je paard om zaagsel of vlas zet wordt je stal wel makkelijker te onderhouden.. maar het is wel veeeeeeel duurder.. zaagsel kost al 6 euro de pak!!!
groetjes keshia

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:21

atheentje schreef:
vervelend is dat zo'n smeerboel. Op zich zou vlkas wel een optie zijn maar als het paard zo'n viezerd is (en ook voor die tijd al was) gaat je dat wel veel energie en geld kosten. Vlas moet goed bijgehouden worden en als hij daar steeds zo'n puinhoop van maakt.... mischien een dunner laagje stro erop leggen en dan gewoon elke dag de hele stal leegvegen?

Dat zou ik wel doen als ik zo'n paard had, gewoon een stuk minder(of geen) stro erin... Je hebt toch rubbermatten, dus als ie wil liggen kan ie zacht liggen, en vies wordt ie dan toch wel, of ie nou op vies stro ligt op op vieze rubber matten...

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 10:08

Ik heb al heel weinig stro er in liggen en veeg het elke dag schoon.
De tip van de schone strook met wat mest achterin ga ik proberen.
Baat het niet, dan schaad het niet.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:18

het kan ook zijn dat hij gewoon nog niet helemaal zich thuis voelt en daardoor vies is op stal, of gewoon nog onrustig is in zijn hoofd omdat hij jong is of door de verhuizing.
toen ik die van mij net had was hij ook een vreselijk smeerpoets
nu valt het wel mee, hij is gewoon veel rustiger geworden, en dat merk ik ook aan zijn stal'
verder heb ik ook wel eens gehoord van 'zindelijk' maken
maar dan gewoon wel goed uitmesten, en 1 verse drol steeds in dezelfde hoek neerleggen, zodat ze dat als 'peophoek''gaan zien.
maar ja of het werkt weet ik niet

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:24

Die van mij was ook een enorme smeerdeer, die verveelde zich in de stal.. misschien een bal of likit of hooi in een hooizak ofzo proberen??? (als de likit te snel opgaat kun je ze ook doormidden zagen, dan moeten ze wel likken en doet hij er een stuk langer mee) dus proberen om hem bezig te houden in zn stal dar hij zich niet verveeld..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:20

silvester schreef:
Ik heb al heel weinig stro er in liggen en veeg het elke dag schoon.
De tip van de schone strook met wat mest achterin ga ik proberen.
Baat het niet, dan schaad het niet.

toen ik mijn paard had gekocht waselke dag zijn stal een smeerboel. Nu strooi ik ruim op en eerst meng ik wat vuil stro met het nieuwe. Niet elke dag helaaml leeg halen alleen de natte plekken en de rest weer verdelen en schoon er over heen. Ik heb nu een redelijk schoon paard ops tal. Maar zodra ik weer karig opstrooi heb ik de volgende dag een bagger stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:27

Kijk het nog even aan, toen ik mijn tinker net had mestte ze ook overal, ook op de plaats waar ik het hooi voer. Uiteindelijk heeft ze het ook doorgekregen hoe mijn andere pony de stal heeft ingericht, en nu mesten ze weer netjes in de hoek die daar voor bedoeld is

Ik heb trouwens open stallen aan de paddock. Als ik mest dan gooi ik het stro wat niet nat of volledig vies is aan de kant, hier zit dus ook redelijk "vies" stro bij. Dat stro doe ik dan op de mestplek, en ik kijk hoeveel van dat stro is overgebleven en besluit dan hoeveel ik er nog bij gooi.