Onderhoud veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Onderhoud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 17:49

Hallo,

Stel je veulen staat/gaat in de opfok, wat ben ej dan per maand gemiddeld kwijt, als er niks bij de opfok inbegrepen zit.

Moet een veulen even vaak als een volwassenen paard naar de hoefmsid? Ben je meer of minder of evenveel kwijt voor een veulen?

Moet een veulen ook elke 2 maanden een wormenkuur?

Waar moet je verder nog aan denken, que inentingen enzo?

Groetjes karin

Faniek

Re: Onderhoud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:51

Qua onderhoud even veel als een volwassen paard.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:53

entingen is hetzelfde, alleen moet je ff kijken of hij/zij de basisenting al gehad heeft. wormekuur gewoon om de 2 of 3 maanden. vaak ben je bij de hoefsmid iets goedkoper uit dan bij een volwassen paard, want ze hebben nog geen ijzers. over opfok kan ik niet zoveel zeggen ( staat en stond die van mij niet) maar ik dacht rond de 100 euro.

begin er iig niet aan als je het onderhoud van een volwassen paard niet kunt betalen, daar krijg je heel snel spijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:54

Een veulen moet idd net zo vaak naar de smid, net zo vaak entingen enz hebben.
Dus even duur als een ouder paard.

wat de opfok kost, is per opfok verschillend.
In de winter kost hij ook weer net zoveel als een groot paard, want ook dan moet hij bijgevoerd worden.

vandaar dat ik vaak niet snap dat er veulen gekocht word, als ze liever een rijpony/paard hebben.

want voordat hij 3 is, is hij net zo duur als een ouder paard kopen.
Dus voor de kosten is het ook geen goed idee

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:57

ik denk niet dat er een opfok bestaat waar je zelf uit moet mesten ofzo als je dat bedoelt met ''als er niks bij de opfok inbegrepen zit'' want in opfoks staan ze in loopstallen met een groep veulens bij elkaar.. maar bij een gemiddelde veulenopfok ben je ongeveer 100,- per maand kwijt in de winter en 75,- ongeveer in de zomer en dan moet je veulen nog naar de hoefsmid en de wormenkuur gewoon om de 6 weken dat is meestal niet inbegrepen bij de prijs van de opfok..

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:04

Bij ons op stal gaan de veulens in een groep, niet geprikt, bekapt niks, na 3 jaar komen ze van het land worden bekapt ontwormd, zo onstaan manege ponys die makkelijk 30 worden en nooit ziek worden. Raar maar waar, denk dat je het zo duur maakt als je wilt. Voer en alles zit erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:45

lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat ze in 3 jaar niet bekapt worden.

idd zo ontsaan manege pony's, want de sport kunnen ze niet meer in door been gebreken..

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:57

Nou er lopen er zat minimaal de l dressuur, de gene die nodig bekapt moeten worden worden gedaan maar das ook alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:01

Dus worden ze wel bekapt

en ja, L moet idd elk paard kunnen, zelfs met beengebreken...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:06

runningkawa schreef:
lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat ze in 3 jaar niet bekapt worden.

idd zo ontsaan manege pony's, want de sport kunnen ze niet meer in door been gebreken..

Volgens mij ben ik het voor het eerst niet met je eens..

Ik ken ook een aantal opfokken waar niet bekapt niet ontwormd en niet geent worden. Dat zijn dan wel opfokken waar een zo natuurlijk mogelijke omgevingen zijn gecreerd.. (met stukken rotsachtige grond) dus ik weet niet dat het daarom kan dat het dan slijt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:07

met rotsen slijt het idd wel
maar op alleen grasland dus echt niet.

En het stuk waar ze op lopen moet wel erg groot zijn willen ze geen grote kans op worm besmetting krijgen.
In nl dus niet haalbaar.

Ik ben grote voorstander van opfok, maar wel met de dingen die ze nodig hebben.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:12

Ze staan in soort bosgebied met strandje, best groot, ze komen swinters binnen, de gene die nodig moet worden gedaan, maar ook maar heel weinig en kost geen drol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:14

Voor de kosten hoor je zoiets niet te doen
smid, ontwormen entingen enz, dat zijn de kosten ook niet.
En het zal niet het eerste paard zijn dat overlijd aan wormen.
want ook best groot, is besmet met wormen.
Zoek maar eens met google

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 20:15

bolletje schreef:
Ze staan in soort bosgebied met strandje, best groot, ze komen swinters binnen, de gene die nodig moet worden gedaan, maar ook maar heel weinig en kost geen drol.

waar staan ze dan precies? bij heenvliet ofzo?

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:51

Ik betaal in de winter veel meer dan in de zomer maar daar heb ik ook rekening mee gehouden. Ze worden op zijn tijd netjes bekapt en ontwormd en in de winter krijgen ze brokken bij en dat kost natuurlijk wat. Mijn jaarling staat op het moment op een super locatie en het veulen wat nu in september wordt afgespeend gaat ook naar dezelfde plek.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:02

RaQuKA schreef:
bolletje schreef:

waar staan ze dan precies? bij heenvliet ofzo?

Dan moet er eerst een bosgebied aangelegd worden bij Heenvliet, die met wat boompjes en struiken aangelegde zandvlaktes naast een plas water wil ik geen bosgebied noemen .

Wij waren voor de opfok, all-in (enten, ontwormen, kappen) 65,- euro per maand kwijt in Friesland (zomer en winter). Met de verzekering erbij waren we totaal 100,- euro per maand kwijt.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:33

ze staan geervliet,heenvleit overal

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:46

bolletje schreef:
ze staan geervliet,heenvleit overal

In Geervliet op de weilanden naast de benzinepomp staan inderdaad paarden (al dan niet voor opfok), maar dat is gewoon weiland en echt geen bosgebied. Ik heb op die weilanden en in de Bernisse zo'n beetje mijn halve jeugd doorgebracht voordat de paarden van Kraak en Ketting erop kwamen te staan .

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:07

ook bij Oostvoorne staan ook jonge paarden van kraak, nou geloof me... dan zijn wandelende wormebalen en ook die hoeven zien er echt niet uit, allemaal stukken er uit gebroken en schefe, veel te lange, weke hoeven... nee hoor.. wormkuur en hoefsmid hoeft niet bij een jong paard... ik heb jaren bij Kraak gereden, maar wat verzorging en noodzakelijke dingen voor een paard verschillen hij en ik toch een heel eind van mening......

Maar Karin,

ja opfok kost net zoveel als een volwassen paard, ontwormen moet net zo vaak en hoefsmid ook wil je inderdaad een paard wat goed op zijn benen staat op latere leeftijd. Juist als ze jong zijn kun je nog t een en ander corrigeren d.m.v. bekappen als ze een iets afwijkende beenstand mochten hebben. En voorkomen dat ze die krijgen. Heb jij dat welshveulentje?

Ook opfok bij een ouder paard is niet slecht als je geen mogelijkheid heb t veulen bij leeftijdgenootjes te zetten. En een hoop oudere paarden spelen nog graag met zo'n veulentje hoor...

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:19

wil je indy gaan kopen ?
cooolll
ik zal het is aan een vriendin van me vragen die heeft een veulen
je hoort het wel als ik je weer zie bij de paarden