Hoe is het geheugen van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Hoe is het geheugen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:21

Ik ben afgelopen dinsdag weesten kijken bij m'n 2-jarige paardje die nu een maand verkocht is. Ik had niet echt het idee dat ze me nog (her)kende. Hoe is het geheugen van een paard eigelijk?
Hebben jullie wel het idee dat een paard wat je verkocht heb, een teken van herknning vertoonde? Of naar andere paarden toe?
M'n vraag is gewoon uit nieuwsgierigheid trouwens

Dabo

Re: Hoe is het geheugen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:28

Ik heb andere ervaring met eerder verkochte paarden.. Mijn eerste paard, vond ik na een aantal maanden onder erbarmelijke omstandigheden terug. (ik noem geen namen maar goed) Ze leek me zeker wel te herkennen! Maar dat kan ook komen omdat het niet goed met haar ging, een teken van :'neem me asjeblieft mee!' ...
Mijn 2e paard die ik verkocht, ging ik opzoeken, en die had het heel leuk. Hij hinnikte keihard toen ik de stal binnenkwam! Dat was heel leuk!
Maar ook dat kan komen omdat het.. misschien etenstijd was? Of een andere reden hebben..

Ik zou het dus niet met zekerheid kunnen zeggen.
Ohja, mijn vorige verzorgpaard, staat nu ook bij mij op stal, en die had ik ook al een aantal weken niet gezien... toen ik hem zag, herkende ik HEM in elk geval meteen, en volgens mij hij mij ook! hahaha

hmm hier ben je niet echt wijzer van geworden volgens mij

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:59

Er is veel verschil in intelligentie tussen paarden, net als bij mensen bij je domme en slimme. Paarden hebben wel een heel sterk orientatievermogen en vinden ook feilloos de stal terug. Als je bij de geboorte was van je veulen en de eerste dagen en weken na hun geboorte, herkennen ze je later wel, omdat dit de inprentingsfase is. Groetjes Brennie

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:09

Ik heb altijd geleerd dat een paard niet kan denken, maar leeft op herinnering en ervaringen. of zit ik nu heel verkeerd???

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:44

Ik zou het ook niet 1,2,3 kunnen zeggen..

Maar ik weer zeker dat sommige dingen goed in hun geheugen zit vastgeplakt hoor.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:39

ik denk dat een paard wel degelijk een geheugen heeft.

let maar eens op als je paard bij een bepaald huis erg is geschrokken,de volgende keer als je daar langs gaat zal hij daar weer erg op zijn hoede zijn.

bij ons vlakbij is een huis met honden,die zie je niet maar hoor je wel en ze rennen en blaffen in tuin achter een hoog hek.
elke keer als we in de buurt van dat huis komen begint Ze al op te letten ,te snurken,en het liefst wil ze omdraaien.

ze weet dus dat daar wat engs is achter dat hek!

en nog een verhaal;

wij hebben jaren een pony in verschillende weitjes gehad,deze is toen verkocht aan een kennis en na 5jaar heb ik hem terug gekocht.
hij kwam in hetzelfde dorp te staan,en als we gingen wandelen liep hij alle weitjes van vroeger af.

hij wist precies waar hij allemaal gestaan had!

volgens mij hebben paarden een goed geheugen!!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:50

ik weet zeker dat n paard n ijzersterk geheugen heeft.
ik ging n keertje met me moeder naar me oude pony kijken en ik floot altijd als ze in de wei stond dan kwam ze naar me toe gerent.
toen gingen we kijken en ze stond in het land ik floot het deuntje wat ik altijd floot toen ze bij ons stond,en ze keek op en kwam naar me toe gerent.
en er zat ruim 6 jaar tussen.
dus ik denk dat ze wel degelijk n goed geheugen hebben

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:52

Afgelopen maart dit jaar kwam de oude fokker/eigenaar van ons paard even langs. Hij had haar 13 jaar gehad en ontelbare bekers met haar gewonnen. Ze is nu 1,5 jaar bij ons ,maar er kwam geen teken van herkenning naar de oude eigenaar toe. Hij riep haar, maar helaas. Dit viel mij erg tegen, ik had echt verwacht dat het paard hem herkennen zou.

houthakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 01:04

ik denk dat een paard een redelijk sterk geheugen heeft, maar niet in het (her)kennen van mensen. als je een paard een jaar ongemoeid op wei zet, zal hij zijn eigenaar niet meer terug kennen. Wij mensen herkennen elkaar aan gelaatstrekken/aftekeningen en gedragskenmerken enz. een paard doet dit niet. Maar om even bij het paard op wei te blijven: zadel je deze na een jaar op, kan je er gewoon weer mee rijden, en zal je hem niet opnieuw zadelmak moeten maken. Wat dat betreft heeft het een sterk geheugen dus.
verder is het alleen maar gissen naar de geheugencaparciteiten van een paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:50

Eerste veulen van mijn merrie ben ik nog eens gaan opzoeken als jaarling en die kende me nog keurig.

Verder reageerde mijn merrie heel anders dan anders toen er een nieuw paard in de groep kwam deze winter: een paard waar ze ruim 10 jaar geleden bijna een jaar mee in de wei had gestaan en daarna nooit meer had ontmoet tot dus deze winter.
Dus ja, ik geloof wel dat paarden een goed geheugen hebben. Maar wat ze er mee doen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:25

Een paard heeft wel degelijk een geheugen!
Alleen meer dan de ander denk ik ..

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 14:33

Als je indruk op je paard hebt gemaakt, als jullie bijvoorbeeld een super goede band hebben of juist het tegenovergestelde, dat je je paard super hebt geslagen/verwaarloosd (niet persoonlijk opvatten ) dan herkent een paard je voor altijd wel, zelfs als je 10 jaar laten nog eens komt kijken. Een paard vergeet de goede en de slechte dingen die in zijn leven gebeuren nooit meer.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 15:55

Toen mijn paard mee was op vakantie en 7 dagen weg was, waren er paarden bij in de groep de haar echt niet meer terug herkende (en dat voor de leidende merrie!). Je hebt er dus ook hele domme bijzitten.

Indrukken en aangeleerde dingen (zoals het bovengenoemde deuntje fluiten) onthouden ze volgens mij veel langer dan mensen en andere paarden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:37

Het blijkt dat de dominante paarden slimmer zijn als de onderdanige. Groetjes Brennie