Koetsierbewijs verplicht op de weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvie1986

Koetsierbewijs verplicht op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 14:06

Misschien voor sommige een domme vraag

maar wat ik mij af vroeg, is het nou verplicht om een koetsierbewijs te hebben als je de weg op gaat?

Ook vroeg ik me af wat de gemiddelde kosten zijn van het behalen van een koetsiersbewijs.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

shadowflower

Re: Koetsierbewijs verplicht op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:07

volgens mij niet verplicht ... ruiterbewijs is ook niet altijd verplicht

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:11

het is absoluut niet verplicht!! Wat het zou moeten kosten om het te halen weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:23

Mariska_28 schreef:
het is absoluut niet verplicht!! Wat het zou moeten kosten om het te halen weet ik niet.

vervang 'absoluut' door 'helaas' ....
Afgelopen dinsdag weer aan het dorpsfeest meegedaan, ringsteken met de kar, en er reden 2 dametjes ( denk 11 jaar oud) rond met een ponietje, broek verkeerd om, geen strengdragers, en de voorste leidselogen niet in gebruik.... Het evenement is afgesloten dmw van hekken, maar als dat fout was gegaan dendert de pony er gewoon doorheen... het zou niet de eerste x zijn dat er een paard dodelijk verongelukt...

Ik was toen fl 375 kwijt, bij Manege Spaarnwoude ( T. Monhemius), mende al 8 jaar, maar heb een hoop geleerd, echt je geld waard ( meer dan ruiterbewijs).
Doen dus!!

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 14:36

Bitch -> heb jij enig idee hoeveel het kost om een koetsierbewijs te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:45

nu niet nee, maar als je informeert bij de maneges om je heen of ze het afnemen, bv via een website, weet je de prijzen zo.
het examen kost iig € 65, en de cursus die erbij gegeven wordt, zal per stal verschillen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:21

Bitch schreef:
Mariska_28 schreef:

vervang 'absoluut' door 'helaas' ....
Afgelopen dinsdag weer aan het dorpsfeest meegedaan, ringsteken met de kar, en er reden 2 dametjes ( denk 11 jaar oud) rond met een ponietje, broek verkeerd om, geen strengdragers, en de voorste leidselogen niet in gebruik.... Het evenement is afgesloten dmw van hekken, maar als dat fout was gegaan dendert de pony er gewoon doorheen... het zou niet de eerste x zijn dat er een paard dodelijk verongelukt...

Ik was toen fl 375 kwijt, bij Manege Spaarnwoude ( T. Monhemius), mende al 8 jaar, maar heb een hoop geleerd, echt je geld waard ( meer dan ruiterbewijs).
Doen dus!!

Ja maar wie zegt dat iedereen zonder koetsierbewijs zo rijdt. Mijn probleem met het koetsiersbewijs is dat je bijv. ook de namen moet weten van de verschillende modellen karren. Alsof ik daardoor beter ga mennen?? Ik men al 6 jaar, zonder papiertje maar wel goed geholpen door vrienden die al langer menden en mij de kneepjes geleerd hebben. Ik ken ook een stel dat beide hun koetsiersbewijs hadden, maar wel hun paard zonder hoofstel aan al ingespannen hadden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:49

oke, je hebt altijd baas boven baas en veiligheid is een illusie.
Maar dat neemt niet weg dat het verstandig is om dit bewijs te halen, en idd die verschillende soorten karren is mij ook niet bijgebleven, maar de stof wordt op zijn breedst gegeven, net als alle andere manier van cursussen, scholing etc. Er zit altijd iets bij waarbij je denkt, wat heb ik hier aan dan?
Het ruiterbewijs vind ik geldklopperij, de meeste ervaring en kennis haal je op de manege of op de stal waar je rijdt, maar er wordt nooit echt 'gesmeten' met info rond aangespannen op stallen e.d.
Zodoende ben ik van mening dat het koetsiersbewijs voor beginnende menners echt een must is, het is niet nix met paard en wagen op stap!

Ik heb ook 8 jaar zonder gemend, ging ook prima, maarja, je hebt paardenmensen en mensen met paarden....

yvie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:59

Er zijn zo zijn voor- en nadelen aan het koetsierbewijs.
Je moet veel dingen leren die je nooit nodig zult hebben.
Maar voordeel is weer dat je wel goed leert aanspannen, hoe het tuig moet zitten e.d.

Al hoewel ik dat al weet.

Ik ga eerst rond kijken voor een geschikte pony.
Beetje aanrommelen met de pony.

Aan die zie ik nog wel of ik het nuttig vind of niet om hem te halen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:38

ik heb het ongeveer een half jaar terug gehaald en dat kostte rond de 300 euro.
op sommige gebieden op de veluwe is het verplicht maar verder vrijwel nergens.
ik mende al 4 jaar voor ik er aan begon en toch heb ik nog een hoop geleerd, vooral de verkeersregels vind ik belangrijk dat die duidelijk zijn voor je de weg op gaat.